کد خبر: 08060044179
اقتصادجامعه و فرهنگروزنامهصفحه یک

چین به دنبال برقرار ارتباط میان سیاست قومی و توسعه

ترجمه: محمود نواب مطلق

رئیس‌جمهوری چین که همزمان دبیرکل حزب کمونیست  و رئیس کمیسیون نظامی مرکزی چین نیز است خواستار تلاش ویژه و با کیفیت بالا برای رسیدگی به امور اقوام شد. شی جین پینگ در سخنرانی خود به طور خلاصه به تلاش‌های صورت گرفته در این مورد از شروع اصلاحات از هجدهمین کنگره حزب کمونیست چین در سال  ۲۰۱۲(۱۳۹۱) پرداخت.

او در سخنرانی هفته گذشته خود در یک کنفرانس که برای بررسی « امور اقوام در چین» برگزار شده بود، گفت: «موقعیت تاریخی فراهم‌آمده در زمینه کار برای امور اقوام در حزب کمونیست چین باید از راهبردهای فصل کنونی تاریخ کشور محسوب شود. تمام اقوام چینی درکنار هم با همبستگی فراوان باید برای ساختن چین هرچه در توان دارند، به میدان بیاورند. این هدف اصلی حزب کمونیست چین است.«

رئیس‌جمهوری چین افزود: «استحکام مفهوم جامعه و نقش اقوام درآن برای ملت چین باید تبیین شود. هویت و غرور ملی ناشی از استحکام مفهوم جامعه نقش بسزایی در سازندگی چین دارد. همه اقوام در چین باید برابر باشند. همه تحت یک پرچم زندگی می‌کنند. همه باید با افتخار این پرچم را بالا نگهدارند.»

رئیس جمهور چین در این حال اضافه کرد: «هویت مستقل هر قوم نیز باید به رسمیت شناخته شود و قوانین منطقه‌ای مطابق با قوانین کشور در جهت ارتقای این امر حرکت کنند. همه باید احساس کنند به ملت چین تعلق دارند. تمام اقوام باید به صورت گسترده در زمینه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی فعالیت کنند.»

شی جین پینگ از طرف دیگر بر این نکته هم تأکید کرد که « اداره امور اقوام باید براساس قانون، حاکمیت و امنیت ملی چین باشد که بر این اساس منافع حاصل از فعالیت‌های اقتصادی اقوام نیز مورد حمایت و حفاظت خواهد بود. حزب کمونیست در اجرای این امور مستمر باید تلاش کند.»

در مورد مفهوم جامعه رئیس جمهور چین تاکید کرد: «رسیدن به مفهوم واقعی جامعه در پاسداشت از منافع تمامی گروه‌هاست و اقوام در آن نقش بسزایی دارند.

اگر این مفهوم برای ملت چین به درستی تبیین شود و تمامی اقوام و گروه‌ها با جدیت ملزم به حفظ امنیت ملی و ثبات جامعه به صورت مشترک باشند، کشور از هرگونه نفوذ افکار افراطی و جدایی‌طلبانه مصون می‌ماند. دراین صورت همه کنار هم می توانند بهترین زندگی را رقم بزنند.»

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نقش حزب کمونیست در این امر گفت: «تنها از این راه است که می توان شکوفایی و امنیت پایدار را برای فعالیت‌های حزب تضمین کرد.

تقویت حس هویت ملی در جامعه و ایجاد وحدت میان همه اقوام برای ساختن چین. تمام گروه‌ها باید منافع ملی را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهند. امور باید به گونه‌ای هدایت شوند که اقوام از مسیر تأمین منافع ملی به منافع خود دست یابند.»

او درباره تفکر وطن پرستی تاکید کرد: «نه وطن‌پرستی به مفهوم صرفا کل چین و نه وطن‌پرستی به مفهموم صرفا  یک قوم در یک منطقه هیچکدام منجر به رشد و توسعه چین نخواهد شد.»

در این مورد او به زبان چینی و زبان‌های اقوام اشاره کرد و گفت: «آموزش واستفاده از زبان چینی به عنوان زبان معیار، چه در گفتار و چه در نوشتار، بیاد ترویج شود. البته تمامی اقوام نیزمی توانند  آموزش و استفاده از زبان‌های خاص خود در گفتار و نوشتار را ترویج کنند.»

وی در مورد موقعیت کنونی جهان با اشاره به ضرورت به‌روز‌رسانی در تمامی زمینه ها گفت: «زمینه برای تمام اقوام و گروه‌ها در به‌روزرسانی در موارد مختلف اجتماعی باید به آسانی فراهم شود. ارتباط میان اقوام و گروه‌ها و افزایش مبادلات میان آنها نیز در این زمینه نقش مهمی ایفا می‌کند.»

شی جین پینگ در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر  اهمیت و ضرورت ارتقای سیستم‌های مدیریتی  دراداره امور اقوام و گروه‌ها  خواستار تلاش بیشتر در این خصوص به منظور مقابله با مخاطرات احتمالی و پنهانی شد. او به طور مشخص گفت:« افراط‌گری و جدایی‌طلبی در جامعه جایی ندارد و باید حذف شود و جامعه جهانی نیز باید در مبارزه با تروریسم با قدرت بیشتر به میدان بیاید.»

او در پایان مجددا بر نقش حزب کمونیست چین درضمانت اجرای موارد مذکور با تلاش بیشتر و ارتقای کیفی فعالیت‌هایش دراداره  امور اقوام تأکید کرد.

لی کیکیانگ رئیس این کنفرانس نیز در انتها در اهمیت سخنان رئیس جمهور چین گفت:« این سخنان به منزله منشور، راهبرد، دستورالعمل و وظایف حزب کمونیست در ارتقای کیفی فعالیت‌های مربوط به اداره امور اقوام تلقی می‌شود؛ فعالیتی متمرکز بر مفهوم جامعه چینی.»

وانگیانگ نیز در نتیجه‌گیری اعلام کرد: «سخنان رئیس‌جمهوری چین به منزله آخرین و تازه‌ترین آیین‌نامه حزب کمونیست چین در مورد اداره امور اقوام  و آخرین نسخه تطبیقی مارکسیسم با جامعه چین است.»

منبع: شینهوا

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا