کد خبر: 300502135989
انرژیجهانروزنامه

چین منبع خارجی آب آشامیدنی پیدا می کند

ترجمه: سلیم حیدری

قرقیزستان از پکن دعوت کرده است تا از یخچال‌های طبیعی فراوانش استفاده کند.

آکیلبیک ژاپاروف، نخست وزیر قرقیزستان در سفر هفته جاری خود به چین گفت که قرقیزستان آماده صادرات آب آشامیدنی از یخچال‌های طبیعی خود است.

وی در دیدار با وانگ دا، رئیس شرکت آب معدنی چینگدائو لاوشان، این اظهار نظر را بیان کرد و به پتانسیل های استفاده نشده منابع آبی کشور اشاره کرد.

ژاپاروف گفت: ما در سرچشمه یخچال‌ها ایستاده‌ایم و آماده صادرات آب آشامیدنی شفاف به چین، کشورهای اروپایی و آسیایی هستیم و این کشور می‌تواند تا حد زیادی از تجربه شرکت‌هایی مانند لائوشان بهره‌مند شود. این شرکت یک تولید کننده و توزیع کننده عمده نوشیدنی در چین است که آب بطری، آب بشکه ای و نوشابه تولید می کند.

وانگ دا نسبت به چشم انداز واردات آب از قرقیزستان به چین و سپس به بازارهای اروپایی ابراز علاقه کرد. پس از این گفتگوها، طرفین توافق کردند که جلسات بیشتری را برای بحث در مورد این ایده و پیش نویس برنامه اقدام تعیین کنند.

چین مدت هاست که با بحران کمبود آب مواجه بوده است. طبق گزارش Earth.org، این کشور ۲۰ درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده است، اما تنها به ۶ درصد از منابع آب شیرین جهان دسترسی دارد.

تغییرات آب و هوایی و آلودگی صنعتی نیز بر تامین آب چین تاثیر گذاشته است. طبق داده‌های دولت چین، مصرف کل آب این کشور بین سال‌های ۲۰۰۰ تا  ۲۰۱۵، حدود ۹ درصد افزایش یافت و انتشار فاضلاب بیش از ۵۰ درصد افزایش یافت. در سال‌های اخیر، پکن تعدادی پروژه را با هدف بهبود توزیع آب در سراسر مناطق راه‌اندازی کرده است و اقدامات صرفه‌جویی در مصرف آب از جمله پروژه «شهر اسفنجی» را که برای جمع‌آوری و بازیافت آب باران طراحی شده است، معرفی کرده است.

بر اساس داده‌های مبتنی بر تصاویر ماهواره‌ای برنامه توسعه سازمان ملل، قرقیزستان دارای بیش از ۹۹۰۰ یخچال طبیعی و برف ابدی است که تقریباً ۶۶۸۰ کیلومتر مربع وسعت دارند. یخچال های طبیعی حدود ۳.۳ درصد از مساحت کل کشور را تشکیل می دهند و بر اساس برآوردهای مختلف، حدود ۶۰۰ میلیارد متر مکعب آب دارند.

با این حال، طبق گزارش رسانه‌های محلی، این کشور نیز به دلیل توزیع ناکافی آب و کمبود زیرساخت‌ها، مانند چاه‌های آب فنی و مخازن آب آشامیدنی، با کمبود آب مواجه است. همین ماه گذشته، چندین محله در بیشکک، پایتخت، مشمول جیره بندی آب شدند.

مقامات ادعا کردند که این مشکلات به دلیل یک چشمه یخ زده است. به دلیل سرمای هوا، یخچال ها به موقع ذوب نشدند و سطح آب چاه آب اورتو-آلیش که شهر را تامین می کند به سطح بسیار پایینی رسید.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا