کد خبر: 13050040543
اقتصاداقتصاد کلان

خوش چهره: دو خطای راهبردی دولت‌های گذشته / دولت سیزدهم شتابزده عمل نکند

خوش چهره شباهت‌ ۴ دوره دولت‌های گذشته را وابستگی به خام فروشی نفت و واردات کالای مصرفی عنوان کرد و گفت: دولت‌ها یکی پس از دیگری در این دو مورد رکورد شکستند و تبعات آن امروز نمایان است.

به گزارش مهر به نقل از صداوسیما، محمد خوش چهره کارشناس مسائل اقتصادی با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر اقتصاد کشور را بیمار خواند و گفت: درک صحیح مفاهیم مشکلات بسیار مهم است.

اقتصاد کشور به مثابه یک بیمار از مشکلاتی مانند تورم و توزیع نامناسب ثروت رنج می‌برد. صرف ذکر علائم اقتصاد بیمار برای اهل فن قابل قبول نیست. چرا که دیدن این علائم برای افراد عادی هم میسر است درحالیکه کارشناسان علت‌های بیماری اقتصادی را تشخیص می‌دهند و برای درمان آن اقدام به تحلیل می‌کنند.

خوش چهره شباهت‌های ۴ دوره دولت‌های گذشته را وابستگی به خام فروشی نفت و واردات کالای مصرفی اعلام کرد و گفت: دولت‌ها یکی پس از دیگری در این دو مورد رکورد شکستند. حاصل این عملکرد آسیب پذیری و فساد اقتصاد است.

توصیه من به دولت سیزدهم این است که با عجله تصمیم نگیرد. نباید در درمان اقتصاد بیمار کشور تعجیل و یکجانبه نگری کرد. درمان درد اقتصاد امروز را باید از ۴ دوره دولت گذشته جستجو کرد.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه دولت هرچه سریع‌تر تکلیف نرخ ارز ترجیحی را مشخص کند، گفت: باید سیاست‌های حمایتی تخصیص ارز ترجیحی به واردات کالاهای اساسی برای حمایت از اقشار آسیب پذیر باشد. نوسانات و بی ثباتی قیمت‌ها در بازارهای مختلف، یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های مردم و فعالان اقتصادی در حال حاضر است.

روند صعودی تورم سالیانه از ابتدای سال ۱۳۹۹

از ابتدای سال ۱۳۹۹ تورم سالیانه روند صعودی گرفته و تورم ماهیانه نیز در تیرماه ۱۳۹۹ به بالاترین سطح خود از آبان ماه ۱۳۹۷ رسید. بازار ارز نیز از این بحران بی نصیب نبوده و قیمت ارز از ابتدای سال ۹۹ تاکنون رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.

اگرچه دولت برای کنترل بازار و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، واردات بسیاری از کالاهای اساسی با ارز ترجیحی (نرخ ۴۲۰۰ تومانی) را در نظر گرفت، اما این اقدام دولت از همان ابتدا با اما و اگرهای فراوانی روبرو بود.

وی کسری بودجه امسال (۱۴۰۰) دولت را بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تاکنون هیچ گونه اصلاح ساختار بودجه سنواتی در دولت گذشته انجام نشده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برای جلوگیری از فشار اقتصادی بیش از این بر مردم گفت: دولت باید مابه التفاوت نرخ ارز ترجیحی با نرخ بازار ارز را محاسبه کند و به روش معقول به مردم بازگرداند.

او از دولت سیزدهم خواست قوانین اقتصادی را به جد اجرا کند و گفت: متأسفانه دولت دوازدهم هیچ شاخص اقتصادی سالمی را برجا نگذاشته است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا