کد خبر: 261001116899
جهانروزنامه

کاهش شدید قیمت تسلا و احتمال بروز یک جنگ تعرفه ای تمام عیار در بازار خودرو

ترجمه: محمود نواب مطلق

تسلا به منظور تقویت میزان فروشش قیمت های  خودروهای مردمی خود را در مدل های ۳ و Y تا ۲۰درصد در اروپا و آمریکا کاهش داده است.

این ابتکار عمل به تازگی در بورس والستریت ظهور کرد. کاهش قابل توجه قیمت مدل ۳ تسلا در فرانسه آن را مشمول دریافت جایزه زیست محیطی کرده است.

این ابتکار عمل تسلا منجر به کاهش ۵درصدی ارزش سهام آن در بورس والستریت در روز جمعه ۱۳ژانویه(۲۳دی) شد. به تبع آن ارزش سهام سایر گروه های  بزرگ خودرو ساز اروپا نیز کاهش یافت.

گروه خودروساز تسلا با کاهش ۲۰درصدی قیمتهای فروش خود در اروپا و امریکا تلاش کرده  است میزان فروش خود را در شرایط بحرانی اقتصادی کنونی بهبود بخشد.

این شرایط از یکسوناشی از افزایش نرخ بهره بانکی است که خرید خودرو را بسیار مشکل ساخته واز سوی دیگر ورود رقبای بسیار دیگردر تولید خودروهای برقی به بازاراین شرایط را بوجود آورده است.

گروه تسلا طی ماههای اخیر قیمت خودروهای خود را در چین کاهش داده و در آمریکای شمالی نیز برای خرید خودورهای جدیدش تحفیفات غیر معمولی در اواخرسال ۲۰۲۲(۱۴۰۱) تا قبل از پایان دسامبر(آذر) قائل شده است.

این قبیل اقدامات هنوز نتواسته است این گروه را به اهدافش برساند. گروه تسلا در سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱) یک میلیون و۳۱۰ هزار خودرو تحویل داد و این معادل رشد۴۰ درصدی در یکسال بود.

اما شرکت «اِلان ماسک» رشد ۵۰درصدی در یکسال را هدف خود قرارداده است.

«گَری بلاک» یکی از سرمایه گذاران گروه تسلا به رغم کاهش شدید اخیر ارزش سهام آن در بورس به میزان۵درصد به دورنمای فعالیتهای این گروه امیدواراست و در این خصوص می گوید:« این تصمیم خوبیست و می تواند منجر به فروش بیشتر این گروه در سال ۲۰۲۳(۱۴۰۲) شود.»

در فرانسه مدل ۳ تسلا با کاهش ۸۵۰۰ یورویی به ۴۴۹۹۰ یور رسید و در نتیجه مشمول دریافت ۵۰۰۰ یورو جایزه زیست محیطی شد. بر اساس آنچه در درگاه های اینترنتی این گروه در آمریکا  منتشر شده است قیمت مدل های ۳ و y ازاین خودور از ۶ تا ۲۰ درصد کاهش یافتند.

قیمت های جدید مشمول اعتبار دولتی ۷۵۰۰ دلاری برای خرید عمده خودورهای برقی که از ابتدای ماه برقرار شده است؛نمی شود. به اعتقاد کارشناسان تمام این تخفیفات می توانند بین ۱۲ تا ۱۵ درصد میزان فروش در سال ۲۰۲۳(۱۴۰۲) را افزایش دهند.

«اِلان ماسک» مدیر عامل تسلا اعلام کرده است به دلیل شرایط رکود اقتصادی و نرخ بالای بهره بانکی نیاز است تا میزان فروش حتی به قیمت کاهش سودآوری افزایش یابد.

وی درعین حال اذاعان داشت قیمت های  تسلا در سال گذشته به نحو شرم آوری افزایش یافته بود و این خود منجر به کاهش تقاضا شده بود.

تحرکات اخیر تسلا می تواند منجر به ایجاد یک جنگ قیمت میان خودروسازان شود. گروههایی که از کمبود تراشه های مورد نیاز خود نیز برای تولید به زحمت افتاده اند و در تلاشند تا به سمت برقی کردن خودروهایشان بروند.

این عملکرد همچنین هشداری به رقبای خودروساز اروپایی و آمریکائیست که گروه تسلا همیشه قواعد بازی را رعایت نمی کند.  شاخص سهام خودرو اروپا در بورس روز جمعه ۱۳ژانویه(۲۳دی) ۲درصد کاهش یافت و این برای بخشی که معمولا صعودی عمل می کند سقوط محسوسی محسوب می شود.

یکی از سخنگویان بخش اروپایی گروه تسلا به خبرگزاری فرانسه گفت:« کاهش قیمتها در اروپا باهدف تثبیت آنها و رشد گروه صورت گرفته است. ما درسال گذشته با اختلالاتی در تأمین مواد اولیه خود رو به رو بودیم و همچنین شاهد تورمی بودیم که بتدریج به صورت پایدار درآمد.

این پایداری تورم اطمینان لازم برای کار را به ما داد و ما باید این اطمینان را به مشتریانمان منتقل کنیم. تولید انواع مدلهای باصرفه ما ازقبیل ۳ وY در اروپا افزایش یافته که قابل انتقال به سراسر جهان است. از اینرو ما آنها را در اورپا ارزانتر عرضه می کنیم.»

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا