کد خبر: 200801107934
اخبار شرکت هاجهانروزنامه

کاهش نرخ تورم در آمریکا

بانک‌مرکزی آمریکا قبل از آغاز کاهش نرخ تورم، شش بار نرخ بهره بانکی را افزایش داده بود. این نشان دهنده ثمربخش بودن فعالیت های بانک مرکزی آمریکا برای مقابله با تورم است. براین اساس نرخ تورم در آمریکا به پائین ترین حد خود از ماه ژانویه۲۰۲۲(دی۱۴۰۰) تاکنون رسیده‌است.

براساس اعلام روز پنجشنبه۱۰ نوامبر(۱۹آبان) دولت آمریکا؛ نرخ تورم در ماه اکتبر(مهر) کاهش یافت و در مقایسه با سال گذشته به ۷/۷ درصد و در مقایسه با ماه سپتامبر( شهریور) به۴/۰ رسید.

کاهش قیمت خودروهای دست دوم برای چهارمین ماه متوالی در این کاهش نرخ تورم از سپتامبر تا اکتبر(شهریور تا مهر) بسیار مؤثر بوده‌است. قیمت پوشاک و مراقبتهای پژشکی نیز کاهش یافت.

روند افزایش قیمت موادغذایی نیز کند شد. برعکس قیمت انرژی که در ماههای اوت و سپتامبر (مرداد و شهریور) کاهش یافته بود در ما اکتبر(مهر) افزایش یافت.

این میزان نرخ تورم که کاهش یافته است نقطه اوج آنست و بانک‌مرکزی آن را  زیرنظر دارد. کارشناسان براین باورند با توجه به ثمر بخش بودن سیاست بانک مرکزی آمریکا در افزایش نرخ بهره بانکی برای مهار تورم این سیاست باید ادامه یابد اما نه با شدت گذشته.

براین اساس سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند درنشست بعدی بانک‌مرکزی آمریکا برای سیاست پولی این بانک در نیمه دسامبر(اواخرآذر)؛ میزان افزایش نرخ بهره حداکثر ۵۰ واحد پایه خواهد بود.

افزایشی که درعین حال به سقف خود خواهد رسید. آنان امیدوارند بدین ترتیب دیگر شاهد افزایشهای بعدی در نرخ بهره‌بانکی نباشند.

از ماه مارس تاکنون (اسفند۱۴۰۰) بانک‌مرکزی آمریکا چندین نوبت نرخ بهره‌بانکی خود را افزایش داده است. درابتدای ماه نوامبر(آبان) این بانک برای چهارمین بار متوالی نرخ بهره خود را با افزایشی درحد ۷۵/۰ درصد به ۷۵/۳ تا ۴ درصد رساند.

این نرخ در ۱۵سال گذشته بالاترین نرخ بوده‌است. بسیاری از اقتصاددانان دراین خصوص هشدار داده‌اند ادامه این سیاست افزایشی ممکن است منجر به رکود اقتصادی درسال آینده میلادی شود.

این بانک قبلا نیز شش بار نرخ بهره‌های خود را در وام های مسکن، خودرو و برخی دیگر کالاهای گرانقیمت افزایش داده بود.

افزایشی که ممکن است بزرگترین قدرت اقتصادی جهان را به رکود بکشاند. قبل از انتشار آمار نرخ تورم، برخی شاخص ها حکایت از آغاز روند کاهش قیمت در برخی اقلام داشتند.

روند شدید افزایش دستمزد طی ۱۸ماه گذشته نیز اکنون به سطح پایداری رسیده‌است. به جزخودروسازان که همچنان برای تهیه برخی مواد اولیه خود از جمله نیمه هادیها دچار مشکل هستند بقیه تولیدکنندگان اغلب موانع این کار را از سر راه خود برداشته‌اند. درمورد اجاره بها نیز روند کاهشی آغاز شده است.

منبع: خبرگزاری فرانسه

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا