کد خبر: 24030186834
انرژیجهانروزنامه

کاهش نگرانی های گازی اروپا با مشارکت توتال با قطر در توسعه برداشت از پارس جنوبی

«پاتریک پویان» رئیس غول نفتی گازی فرانسوی توتال در پایتخت قطر اعلام کرد شرکت او با سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت انرژی قطر غول‌نفتی این کشور و با سهم ۶/۲۵ درصدی برای توسعه این میدان گازی انتخاب شده است.

«سعد شریدا الکعبی» وزیر انرژی قطر روزیکشنبه ۱۲ ژوئن(۲۲ خرداد) در یک کنفرانس خبری در دوحه اعلام کرد: «از انتخاب شرمت توتال فرانسوی به عنوان اولین شریک خارجی در پروژه میدان  گازی دریایی شمال شرق بسیار خرسندم.» بدین ترتیب قطر شرکت توتال فرانسوی را به عنوان مهمترین شریک خود برای توسعه بزرگترین میدان گازی جهان انتخاب کرده‌است.

این امر می‌تواند تا حد زیادی نگرانی‌های اروپا را برای تأمین گاز خود در آینده کاهش دهد. این میدان گازی  دریایی همان میدان گازی مشترک با ایران (میدان گازی پارس جنوبی) است و براساس آمار شرکت انرژی قطر ۱۰ درصد ذخایر گاز جهان را در دل خود جای داده‌است.

این ذخایر گازی از زیردریا به قلمرو ایران می‌رسد.

تحریمهای بین المللی مانع بزرگی  برای بهره برداری ایران در قالب برنامه های پارس جنوبی از این میدان گازی بوده است.

وزیر انرژی قطر از توافقات آینده در این خصوص نیز سخن گفت. منابع بخش گاز قطر به خبرگزاری فرانسه اعلام کردند سایر شرکت های نفتی از جمله «اِکسون موبیل، شِل و کونوکو فیلیپس» نیز در صف پیوستن به توسعه این میدان گازی هستند که قطر در ابتدا قصد داشت به تنهایی در آن سرمایه‌گذاری کند.

بنا به گفته شرکت انرژی قطرسهم سرمایه‌گذاری غول های‌انرژی خارجی در این میدان گازی ۲۵ درصد معادل ۲۸ میلیادر دلارخواهد بود و بدین طریق تا سال۲۰۲۷(۱۴۰۶) تولید گاز دراین میدان تا ۶۰ درصد افزایش خواهد یافت.

وزیر انرژی قطر که خود ریاست شرکت انرژی قطر را نیز برعهده دارد اعلام کرد تولید گاز از این میدان از سال ۲۰۲۶(۱۴۰۵) آغاز خواهد شد و روند توسعه به خوبی پیش می‌رود.

قطر به همراه آمریکا و استرالیا یکی از مهمترین تولید کنندگان گاز طبیعی مایع در جهان است.

رهبران اروپایی پس از جنگ اوکراین برای یافتن جایگزین تأمین گاز خود طی چند ماه اخیر به شیخ‌نشینهای خلیج‌فارس روی آورده‌اند. این امر اقبال به پروژه‌های گازطبیعی مایع را افزایش داده است.

تانزانیا نیز روزشنبه۱۱ژوئن (۲۱ خرداد) با غول های انرژی انگلیس و نروژ یعنی «شل و اِکینور» یک پیش قرارداد به ارزش۳۰میلیارد دلارامضاء کرد تا تصمیم نهایی سرمایه‌گذاری آن تا سال ۲۰۲۵(۱۴۰۴) اتخاذ و در سالهای ۲۰۳۰-۲۰۲۹(۱۴۰۸-۱۴۰۹) عملیاتی شود.

منبع: روزنامه پاریزین

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا