کد خبر: 01060043130
اقتصادانرژیروزنامهسلامت و رفاهصفحه یک

کاهش کربن به همکاری چین و اعراب در زمینه انرژی تنوع می‌بخشد

ترجمه: سلیم حیدری

چین متعهد است به نقطه اوج کاهش انتشار دی اکسید کربن قبل از سال ۲۰۳۰ و زدودن کامل کربن قبل از ۲۰۶۰ برسد. کشورهای عربی نیز به طور فعال به دنبال تغییر انرژی برای جلوگیری از وابستگی بیش از حد به سوخت‌های فسیلی هستند.

به این دلیل که دو طرف اهداف یکسانی از جمله تأمین امنیت انرژی دارند، برای همکاری انرژی در پنجمین نمایشگاه چین و کشورهای عربی که قرار است در منطقه خودمختار نینگشیا هویی در شمال غربی چین برگزار شود، برنامه‌ریزی شده است.

ژانگ جیان هوا، رئیس اداره ملی انرژی چین در این باره یادآور شد صادرات نفت خام کشورهای عربی به چین در سال ۲۰۲۰، ۵۱.۳ درصد از کل واردات نفت خام چین را به خود اختصاص داده است. به گفته او، «بنابراین کشورهای عربی مهمترین منبع واردات نفت خام چین هستند.»

شرکت‌های انرژی چینی نیز به طور فعال در ساخت زیرساخت‌های برق در کشورهای عربی مشارکت دارند. شرکت دولتی شبکه برق چین در پروژه بازسازی شبکه اصلی برق مصر شرکت کرده است.

مشارکت شانگهای الکتریک در ساخت نیروگاه هیبریدی فتوولتائیک

رئیس اداره ملی انرژی چین همچنین خاطرنشان کرد که شانگهای الکتریک در ساخت نیروگاه هیبریدی فتوولتائیک و فتوترمال در دبی مشارکت داشته است.

آویدها مرشد علی مرشد آلمارار، مدیر اداره انرژی ابوظبی در این باره اظهار کرد: «طی دو دهه گذشته ما شاهد بزرگترین مشارکت تجاری چین و سرمایه‌گذاری خارجی استراتژیک این کشور برای بسیاری از کشورهای عربی و خلیج فارس، به ویژه در بخش انرژی بودیم.»

او افزود: «اکنون، با اجماع بین‌المللی مبنی بر اینکه باید برای کاهش تغییرات آب‌وهوایی اقدام کنیم، افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به یک روند جهانی تبدیل شده است.»

داده‌های رسمی نشان می‌دهد که چین رتبه اول جهان در زمینه ایجاد ظرفیت جدید نیروگاه بادی را داراست. همچنین در تولید و استفاده از انرژی خورشیدی و نیروگاه برق آبی در جهان پیشرو است.

تامین بیش از ۴۰ درصد از ظرفیت تولید برق چین از منابع تجدیدپذیر

داده‌های اداره ملی انرژی نشان می‌دهد که تا پایان سال ۲۰۲۰، بیش از ۴۰ درصد از ظرفیت تولید برق چین از منابع تجدیدپذیر تامین شده است که تقریباً یک‌سوم مصرف برق این کشور است.

محمد ابونایان، رئیس ACWA POWER، یک شرکت برق و آب در عربستان سعودی گفت که روابط آنها با چین از سال ۲۰۰۸ آغاز شده است.

او اضافه کرد:‌ «این سرمایه‌گذاری شامل ساخت‌وساز تدارکات مهندسی (EPC) و تأمین تجهیزات و خدمات متمرکز برای تولید برق معمولی بوده است.

سپس ما توانستیم به سراغ انرژی‌های تجدیدپذیرنیز برویم.»

ژانگ جیان هوآ، رئیس اداره ملی انرژی چین تاکید کرد: «چین مایل است به کشورهای عربی کمک کند تا روند تبدیل به انرژی با انتشار کمتر کربن را تسریع کنند.

ما به آنها در توسعه و استفاده از منابع انرژی باد و خورشید بر اساس شرایط محلی کمک خواهیم کرد.»

منبع: خبرگزاری شینهوا

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا