کد خبر: 030502133691
اقتصاداقتصاد کلانبازارتولید و بازرگانی

کاهش ۱۰ تا ۱۶ درصدی قیمت مسکن در تهران /رکود بازار‌ها همزمان با آرامش بازار ارز

همزمان با ثبات بازار ارز و کاهش قیمت دلار، قیمت مسکن در مناطق مختلف شهر تهران از ۱۰ تا ۱۶ درصد کاهش داشته است.

به گزارش ایبِنا، بازار ارز که یکی از مهمترین مولفه‌های اثرگذار بر معاملات در بازار‌های مختلف کشور است و نوسانات نرخ ارز اثر مستقیمی بر افزایش و کاهش قیمت و حجم معاملات در سایر بازار‌ها دارد.

بانک مرکزی با اجرای سیاست تثبیت اقتصادی در صدد کنترل بازار ارز اقدامات هماهنگی را انجام داده است که ثمرات آن در کاهش نرخ ارز و ثبات آن در ماه‌های اخیر ظاهر شده است.

همزمان با مدیریت فعال بانک مرکزی در بازار ارز و کاهش ۱۲ درصدی قیمت دلار از ابتدای سال تاکنون، بازار‌های دیگر نیز روند کاهشی به خود گرفته و حباب قیمتی آن‌ها در حال تخلیه است.

همچنین بانک مرکزی برای کنترل نرخ رشد نقدینگی به عنوان عامل اصلی نرخ تورم اقدامات قابل توجهی همچون کنترل رشد مقداری ترازنامه بانک‌ها انجام داده است.

بر اساس آخرین آمار‌های پولی که بانک مرکزی منتشر کرده، نرخ رشد نقدینگی از ۴۲.۸ درصد در مهرماه ۱۴۰۰ به ۲۹ درصد در پایان خرداد ۱۴۰۲ رسیده است که کاهش ۴۷.۵ درصدی یا ۱۳.۸ واحد درصدی را نشان می‌دهد.

طبق گزارش مرکز آمار هم نرخ تورم ماهانه در تیرماه با ثبت عدد ۱.۹۵ درصد، کمترین تورم ماهانه در ۱۶ ماه اخیر را رقم زده است.

رکود معاملات بازار مسکن و کاهش قیمت‌ها

معاملات بازار مسکن در سه ماه گذشته تحت تاثیر ثبات بازار ارز، کاهش قیمت دلار و تعدیل انتظارات تورمی وارد رکود شده و حجم معاملات نسبت به سال گذشته افت قابل توجهی داشته است.

بررسی‌های میدانی از بنگاه‌های معاملات املاک در مناطق ۴، ۵، ۶، ۹، ۱۰ و ۱۸ تهران قیمت فروش آپارتمان در این مناطق از ۱۰ تا ۱۶ درصد در پایان تیرماه نسبت به ماه قبل از آن کاهش یافته است.

بر این اساس بیش‌ترین کاهش قیمت مربوط به مناطق ۹ و ۱۰ و کمترین کاهش قیمت به مناطق ۴ و ۵ اختصاص دارد.

فعالان بازار مسکن بر این باورند که در صورت ثبات بازار ارز و افزایش ساخت‌و‌ساز و عرضه زمین و مسکن از سوی دولت امکان کاهش بیش‌تر قیمت‌ها تا پایان سال وجود دارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا