کد خبر: 100502134257
اقتصاداقتصاد کلانبازاربازارها و خدمات مالی

کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی خرید کالاهای اساسی در بهار امسال

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به آمارگیری‌های تجاری در حوزه اقلام مصرفی عمومی گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده تقاضا و مصرف کالاهای اساسی از ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش تسنیم، ناصر پاشاپور نیکو کارشناس ارشد اقتصادی با اشاره به اینکه در میانه سال گذشته بسیاری از استارت‌آپ‌های فعال در حوزه تکنولوژی بازاریابی با چالش مواجه شدند، اظهار کرد: در این شرایط اقداماتی از جمله مشاوره و سرمایه‌گذاری تا سایر اقدامات حمایتی در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: پلت‌فرم‌های جمع‌آوری اطلاعات خرده‌فروشی با مشارکت خانوارها یکی از استارت‌آپ‌ها آنهایی بودند که با چالش دریافت اطلاعات برای ارائه تحلیل مواجه شدند. میزان خرید، تبلیغات بررسی قدرت‌ و سبد خانوار از جمله محتوای تولید شده توسط این پلت‌فرم‌ها بود.

مطالب پیشنهادی

پاشاپور گفت: در خرداد ماه توسط قیمت خرید با کاهش مواجه شده است. تعداد دفعات خرید بیشتر شده اما تعداد محصولات خریداری شده در سبد خرید با کاهش مواجه شده است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در ۳ ماه نخست سال، سبزیجات بسته بندی شده ۴ درصد رشد کرده، ساندویج آماده ۳ درصد، کنسرو ۸ درصد رشد کرده و حجم خرید سایر خوراکی‌ها بین ۲ تا ۸ درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر حجم خرید شوینده‌ها ۶ درصد کاهش یافته، سوسیس ۶ درصد، بسیکوییت ۱۲ درصد کاهش و سایر تنقلات غیرضروری ۳۶ درصد کاهش یافته است.

خرید قهوه نیز ۴۸ درصد افت کرده است. نکته جالب توجه اینکه اقلام مثل کرم‌های مرطوب کننده شامپو و دستمال کاغذی با کاهش چشمگیر خرید مواجه شده‌اند.

در بازار مصرفی کالاهای اساسی چه گذشت؟

به گفته پاشاپور تحقیقات آماری در بازار طی ۳ ماهه نخست سال نشان می‌دهد، میل به خرید اقلام آماده افزایش یافته است. در بهار امسال نسبت به بهار گذشته از سوی دیگر خرید علاوه بر گوشت قرمز، چای ۱۶ درصد کاهش، فروش برنج ۵ درصد رشد کرده، روغن ۱۵ درصد و ماکارانی ۲۱ درصد کاهش یافته اند. این آمار در مناطق ۲۲ گانه تهران تهیه شده و آمارگیری بین ۲۲۰۰ شهروند انجام شده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا