کد خبر: 240701104725
اقتصاداقتصاد کلان

کاهش ۱.۲ درصدی نرخ بیکاری فارغ التحصیلان در تابستان ۱۴۰۱

بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ و بیشتر فارغ التحصیلان آموزش عالی نشان می دهد ۱۳.۲ درصد از جمعیت فعال فارغ التحصیل آموزش عالی بیکار بوده اند.

به گزارش تسنیم، مطابق آخرین گزارش های مرکز آمار ایران از تابستان ۱۴۰۱, بررسی نرخ بیکاری افراد ١۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ٨,٩ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند.

بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل ( تابستان ۱۴۰۰) ، ۰.۷ درصد کاهش یافته است.

در تابستان ۱۴۰۱، به میزان ۴۴۱ درصد جمعیت ١۵ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ۱۴۰۰) ۰.۱ درصد کاهش یافته است.

جمعیت شاغلین ١۵ ساله و بیشتر در این فصل ٢٣ میلیون و ٧٧٩ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٧۴ هزار نفر افزایش داشته است.

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در تابستان ۱۴۰۱، بخش خدمات با ۵۰.۴ درصد بیش­‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است.

در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣٣.٨ درصد و کشاورزی با ١۵.٨ درصد قرار دارند.

بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی مسئله ای است که حائز اهمیت است وهمواره دولت ها برای کاهش این نرخ تلاش می کنند.

مطابق گزارش های مرکز آمار ایران, بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ و بیشتر فارغ التحصیلان آموزش عالی نشان می دهد ۱۳.۲ درصد از جمعیت فعال فارغ التحصیل آموزش عالی بیکار بوده اند.

این نرخ در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط روستایی نسبت به نقاط شهری بیش‌تر بوده است. بررسی روند تغییرات این نرخ حاکی از کاهش ۱.۲ درصدی در تابستان ۱۴۰۱ نسبت به فصل مشابه سال قبل است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا