کد خبر: 29020027810
اقتصادبازرگانیتولید و بازرگانی

کدام کارخانه می تواند مواد اولیه اش را نقدی بخرد؟

رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز می گوید آنهایی که نگران برداشته شدن تحریم ها هستند می دانند که اگر مواد اولیه مورد نیاز کارخانه ها وارد کشور شود دیگر نمی توانند سود دلالی ببرند و کتانی ۱۵۰ هزار تومانی را ۸۰۰ هزار تومان بفروشند!

علی اصلانی در گفت وگو با ایسنا، اظهارکرد: یکی از دلایلی که بعضا نمی توانیم با کالاهای خارجی رقابت کنیم این است که قیمت تمام شده تولید بالا است و برای ما صرفه اقتصادی ندارد که همه چیز را در داخل تولید کنیم چون واردات بی رویه، تحریم و قاچاق باعث شده که هزینه تولید گران تمام شود و در کاهش توان رقابت ما با کشورهای دیگر تاثیر بگذارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیشتر کارخانه ها به مواد اولیه وابسته اند و از زمانی که تحت تاثیر تحریم های ظالمانه قرار گرفتیم به دلیل نوسانات شدید نرخ ارز ناچار شدند که با قیمتهای چند برابری و بعضا کیفیت پایین، مواد اولیه مورد نیاز را از بیرون تهیه کنند.

اصلانی به تاثیر برداشته شدن تحریم ها بر تولید داخلی اشاره کرد و گفت: معتقدم اگر تحریم ها برداشته شود مواد اولیه کارخانه ها به شکل مطلوبتری در دسترس تولیدکنندگان قرار می گیرد و دیگر از طریق قاچاق یا با قیمتهای بالا دست کارخانه ها نمی رسد و توسط دلالان به تولیدکنندگان فروخته نمی شود.

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار با بیان اینکه بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل عدم ثبات قیمت مواد اولیه با حقوق معوق کارگران و چک های وصول نشده مواجه هستند، گفت: دو سال قبل کارفرمایان با چک ۹ ماهه تمام مواد اولیه مورد نیاز را از بازار با قیمت نازل خریداری می کردند و محصولاتشان را پس از تولید به بازار عرضه می کردند.

وقتی جنس فروخته می شد و پول به حساب شرکت می آمد کارخانه اول حقوق کارگران را می پرداخت و بعد بیمه تامین اجتماعی و دارایی و مالیات را می داد و در آخر چک هایش را وصول می کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه از دو سال گذشته به این طرف به دلیل تحریمهای ظالمانه، وارد نشدن کالا و کمیاب بودن مواد اولیه، فروشندگان نقدی جنس دست تولیدکنندگان می دهند و دیگر چک قبول نمی کنند اما کدام کارخانه آنقدر گردش مالی دارد که بتواند همه مواد اولیه را نقدی بخرد؟ آن هم در این شرایط کرونایی که اگر خط تولید متوقف و کارخانه بسته شود، کارگر بیکار می ماند.

اصلانی با طرح این پرسش که آیا کشورهایی مثل فرانسه، روسیه و کانادا که درهای اقتصادی را باز کردند و واردات و صادرات دارند، اقتصادشان به مشکل خورده است؟ گفت: آنهایی که نگرانند تحریم ها برداشته شود سودجویانی هستند که از این شرایط و کمیاب شدن مواد اولیه به نفع خود سوء استفاده کردند. این عده از اول مخالف بازگشایی درها و رفع تحریم ها بودند و اکنون نگرانند نتوانند جنس ده هزار تومانی را ۱۰۰ هزار تومان و کتانی ۱۵۰ هزار تومانی را ۸۰۰ هزار تومان بفروشند!

به گفته این مقام مسئول کارگری، امروز با گسترش دهکده جهانی دیگر هیچ کشوری به تنهایی نمی تواند اقتصاد را اداره کند و همه کشورها به هم نیاز دارند حتی آمریکا که بخش اعظمی از مواد اولیه خود را از چین وارد می کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا