کد خبر: 23010021928
دولتهفته دولت

کره‌ برای جبران گذشته گام‌های اساسی بردارد / منابع ایران در اسرع وقت آزاد شود

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه کره‌ای ها برای جبران گذشته باید گام‌های اساسی بردارند، افزود: آنها باید در اسرع وقت منابع ایران را آزاد کنند.

به گزارش تسنیم، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در نشست خبری مشترک خود با نخست وزیر کره جنوبی که عصر امروز (یکشنبه ۲۲ فروردین برگزار شد، با بیان اینکه دو کشور به صورت سنتی روابط خوبی با یکدیگر دارند، گفت: سال آینده مصادف با شصتمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و کره است که در طول این سال‌ها روابط از حجم بالایی برخوردار بوده و  شرکت‌های کره‌ای در بخش‌های مختلف اقتصادی ایران حضور داشتند به طوری که در سال ۲۰۱۲ حجم مبادلات دو کشور به ۱۷ میلیارد دلا رسید.

وی با بیان اینکه دو کشور از زمینه‌های همکاری مشترک بسیاری زیادی برخوردار هستند و به عنوان دو کشور آسیایی در غرب و شرق آسیا، نقش مکمل یکدیگر در زمینه اقتصادی دارند، ادامه داد:متاسفانه در سه سال گذشته به دلیل پیروی کره جنوبی از تحریم‌های غیر قانونی آمریکا علیه ایران که فاقد هرگونه مشروعیت بین المللی است، مناسبات دو کشور وارد رکود و کم تحرکی زیادی شده است.

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه کاهش مناسبات دو کشور در حالی است که هیچگونه تحریم بین المللی از جمله تحریم سازمان ملل علیه ایران وجود ندارد، اظهار داشت: متاسفانه اقدام بانک‌های کره‌ای در مسدود کردن بیش از ۷ میلیارد دلار منابع ارزی ایران که حاصل فروش قانونی فراورده‌های نفتی و میعانات گازی به این کشور بوده روابط دو کشور را دچار رکود جدی کرده است.

جهانگیری تصریح کرد: این اقدام بانک‌های کره‌ای در مسدود کردن منابع ارزی ایران در حالی است که ملت ایران به دلیل شرایط کرونایی و پیامدهای اقتصادی و بهداشتی آن، به این منابع ارزی به شدت نیاز دارند.

این اقدام کره‌ای ها دولت ایران را از منابع عمده ارزی خود برای خرید تجهیزات پزشکی، دارو و سایر کالاهای اساسی محروم کرده است. متاسفانه حتی شرکت‌های کره‌ای از فروش دارو و تجهیزات پزشکی به ایران  در این شرایط سخت خودداری کردند.

وی اضافه کرد: در نتیجه این اقدامات متاسفانه وجهه و جایگاه کره نزد مردم ایران که همواره مثبت و دوستانه بوده آسیب زیادی دیده است. در عین حال ما سفر جناب آقای نخست وزیر به ایران را به فال نیک می‌گیریم. امیدواریم که با تحرکات و اقدامات جبرانی کره این امکان فراهم شود که جایگاه کره در ایران بهبود پیدا کند.

معاون اول رییس جمهور افزود: طبعا دولت جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی دارد که به شرط برداشتن گام‌های موثر و ملموس از سوی کره به کره برای جبران گذشته کمک کند. در دیدار خصوصی و عمومی با آقای نخست وزیر به طور صریح و شفاف انتظارات جمهوری اسلامی را مطرح و از ایشان خواستم که در جهت جبران گذشته تلاش کنند. خوشبختانه آقای نخست وزیر بدلیل سفر قبلی خود به ایران به عنوان رییس مجلس کره، با کشور ما به خوبی آشنایی دارد و از توانایی‌های ایران برای همکاری با کره به خوبی آشنایی دارد.

جهانگیری تصریح کرد: با توجه به شکاف ایجاد شده بین روابط و انتظار بر حق مردم ایران از دولت کره، می‌خواهیم در اسرع وقت، منابع مالی ایران را آزاد و مشکلات سال‌های اخیر را با اقدامات عملی جبران نمایند.

 چانگ سیه کیون نخست‌وزیر کره جنوبی نیز در این نشست خبری ضمن تشکر از استقبال مردم ایران از هیئت کره‌ای گفت: تاریخ روابط ایران و کره بیش از ۱۰۰۰ سال سابقه دارد به ویژه اینکه سال آینده شصتمین سال روابط دیپلماتیک بین دو کشور می‌باشد و تاریخ روابط دو جانبه با نزدیکی ادامه خواهد داشت.

وی افزود: شخصا در سال ۲۰۱۷ به عنوان رییس مجلس کره به ایران آمدم و امروز به عنوان نخست وزیر کره جنوبی به ایران آمدم که این سفر معنا دار است. وقتی که جوان بودم برای یک شرکت تجاری به مدت ۲۰ سال کار می‌کردم. آنموقع با ایران و کشورهای مختلف خاورمیانه مشغول به کار بودم.

نخست وزیر کره تصریح کرد: دهه‌های ۷۰ میلادی ایران با اعتماد پروژه‌های مختلف از جمله ساخت و ساز بندر خرمشهر و پالایشگاه اصفهان را با کره قرارداد بست. همچنین شرکت‌های کره‌ای هم با اعتماد حتی در دوران جنگ،  پروژه‌های خود را تمام کردند. من نیز اعتماد متقابل و همکاری‌های نزدیک را به یاد می‌آورم.

چانگ سیه کیون ادامه داد: روابط دوستانه کره و ایران، طی نیمه قرن گذشته به طور مداوم حتی در شرایط بحرانی مختلف ادامه داشته است اما اکنون با چالش روبرو است. من می‌خواستم عنوان کنم که سفرم به تهران یک اراده محکم کره جنوبی برای توسعه آینده نگری دوجانبه می‌باشد.

وی  عنوان کرد:معتقدم از این به بعد باید تبادل در سطح بالا ادامه پیدا کند. این سفر باید باعث تقویت پایه‌های توسعه دو جانبه شود. بنابر این امروز آقای جهانگیری را به کره دعوت کردم. اخیراً گفت‌وگوی‌هابین طرفین برجام به طور سازنده‌ای در حال انجام است و به نظر می‌رسد آماده سازی پیشگیرانه برای توسعه روابط دوجانبه برای سعادت و پیشرفت مردم دو کشور ضروری و مهم است. امروز با آقای معاون اول، تبادل نظر سازنده‌ای در مورد تقویت همکاری‌های دو جانبه و موضوعات مختلف مورد علاقه دو طرف داشتم.

نخست‌وزیر کره جنوبی اظهار داشت:اول از همه دو کشور تصمیم گرفتند از زمینه‌های همکاری که در حال حاضر می‌توانند انجام دهد را بررسی کنند و آن‌ها را بیشتر گسترش خواهیم داد. بر اساس این تصمیات همکاری‌ دو جانبه برای عبور از کووید ۱۹، را بیشتر تقویت خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: از طریق کار گروهی ایران و کره برای گسترش تجارت‌های بشر دوستانه، تجارت داروها و تجهیزات پزشکی افزایش پیدا خواهد کرد. امیدوارم این امر به مردم ایران کمک کند.

چانگ سیه کیون گفت: علاوه بر این دو کشور برنامه تبادل آکادمیک و انسانی در زمینه پزشکی و آموزش حرفه‌ای که قبلا برای توسعه روابط مردم دو کشور نقش مهمی را ایفا کرده بودند اما اکنون متوقف شده است، مجددا شروع خواهند کرد. همانطور که با هم تلاش می‌کند، زمانی که برجام احیا شود سریعا برنامه‌های دو جانبه در هر زمینه را گسترش دهند.

وی ادامه داد: دو کشور طبق همکاری جامعه که در سال ۲۰۱۶ اعلام شده است پروژه‌های مختلف در زمینه‌های ساخت و ساز و زیر ساخت ۳۷ میلیارد دلار گفته بودند از این دیدار دو کشور به این نتیجه رسیدند که یک کمیته بازرسی همکاری اقتصادی را برای ادامه همکاری اقتصادی تاسیس کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا