کد خبر: 01030028104
اقتصادکشاورزی

کشت برنج در گلستان ممنوع است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان در خصوص کشت غرقابی شالی در استان گفت: با توجه به اینکه در سال آبی جاری با معضل خشکسالی رو به رو هستیم، کشت شالی و سایر محصولات پر آب طلب به شکل غرقابی در گلستان ممنوع است.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، “سیدمحسن حسینی” در این رابطه افزود: آبان ۹۷ هیئت وزیران مصوبه ای مبنی بر ممنوعیت کشت برنج در همه استان‌ها بجز مازندران و گیلان را تصویب کرد، اما در استان گلستان ۱۵ هزار هکتار نسق‌های قدیمی وجود دارد که سابقه کشت برنج دارند و آنچه مد نظر ما بود ممنوعیت کشت برنج با آب چاه‌ بود.

حسینی اظهار کرد: در قانون بودجه ۱۴۰۰ مصوب شد کشت برنج در مناطق مختلف کشور در چارچوب سیاست‌های کلی نظام و با هماهنگی دستگاه‌های ملی و به تشخیص کارگروه سازگاری با کم آبی استان‌ها تعیین شود که در کارگروه سازگاری با کم آبی استان گلستان که ریاستش با استانداری و دبیری آب منطقه‌ای است، مصوب شد با توجه به اینکه در سال آبی جاری با معضل خشکسالی رو به رو هستیم، کشت شالی و سایر محصولات پر آب طلب به شکل غرقابی ممنوع شود.

 وی افزود: کشت برنج به صورت غرقابی در هر هکتار بین ۱۲ تا ۱۸ هزار هکتار آب نیاز دارد ولی در خشکه کاری برنج این مقدار به ۷ تا ۸ هزار متر مکعب می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان افزود: اقدامات فرهنگی و ترویجی، اعمال محدودیت‌ها و همچنین اقدامات سلبی از جمله راهکارهایی است که برای کاهش کشت غرقابی شالی در استان باید انجام شود که این اقدامات در دست اجراست.

وی افزود: کاشت محصولات جایگزین اقتصادی از دیگر راهکارهاست که جهاد کشاورزی باید کشاورزان را به نقطه‌ای برسانند که با آب کم و صرفه اقتصادی بالا محصولات را جایگزین شالی کنند.

حسینی ادامه داد: در اختیار قرار ندادن سوخت و نهاده‌های دولتی بذر، کود و سم به کشاورزانی که کشت شالی غرقابی انجام می‌دهند از جمله این محدودیت‌ها است.

همچنین قطع برق چاه‌های برقی که بیش از پروانه مصرف می‌کنند و همچنین صدور اخطاریه و اخذ جریمه از کشاورزانی که از این قانون تخطی می‌کنند از دیگر راهکارهای سلبی است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا