کد خبر: 30010178795
جهانروزنامه

کمک ۱۷۰ میلیارد دلاری بانک جهانی به آسیب دیدگان جنگ اوکراین

بانک جهانی قصد دارد به منظور حمایت از کشورهایی که با بحران مواد غذایی و انسانی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین مواجه شده‌اند؛ ۱۷۰ میلیارد دلار از منابع خود را آزاد کند.

«دیوید مالپاس» رئیس این بانک روز دوشنبه۱۸آوریل(۲۹فروردین) با اعلام این مطلب در کنفرانس خبری اجلاس بهاره بانک مطبوعش افزود:«این کمک طی ۱۵ ماه به این کشورها پرداخت می‌شود. ما خود را به دلیل وجود بحران‌های بسیاردر جهان برای ادامه این حمایت‌ها آماده می‌کنیم.»

وی با تأکید بر به خطر افتادن امنیت غذایی مردم و بحران میلیون‌ها پناهنده زن و کودک اوکراینی که برای در امان ماندن ازجنگ اوکراین و روسیه این کشور را ترک کرده‌اند؛ افزود:« در هفته های جاری با هیئت مدیره بانک در مورد بسته حمایتی ۱۷۰ میلیارد دلاری طی ۱۵ ماه از آوریل ۲۰۲۲(فروردین۱۴۰۱) تا ژوئن ۲۰۲۳(خرداد ۱۴۰۲) جلسه خواهد‌ داشت.

لازم به ذکر است که ۵۰ میلیارد دلار از این بسته حمایتی ظرف سه ماه آینده آزاد خواهد‌شد.» او با اشاره به سابقه قبلی این قبیل کمک‌های بانک‌جهانی در آزاد سازی ۱۵۷ میلیارد دلار با تصویب هیئت مدیره این بانک در سال ۲۰۲۰(۱۳۹۹) برای مقابله با بحران کرونا نگرانی خود را از بدهی کشورهای فقیر نیز ابراز کرده و گفت:« به دلیل آنکه این کشورها تحت فشارهای شدید مالی قرار دارند ما انتظار داریم بحران بدهی آنها در سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱) نیز ادامه یابد.»

در مجموع حدود۶۰ درصد از کشورهای با درآمد پائین در وضعیت با بدهی‌های بیش از حد قرار دارند و یا در معرض این مرز از بدهی قرار گرفته‌اند. هفته گذشته «دیوید مالپاس» رئیس بانک جهانی با دیگر خواستار بهبود چارچوبهای مشترک گروه بیست به منظوربازسازی بدهی‌ها شد.

وی خواستار« برقراری یک جدول زمانبندی در کمیته بستانکاران  به منظور تعلیق پرداخت بدهی ها و سود جریمه ها درکنار فراهم شدن شرایط گسترش واجدین شرایط این جدول زمانبدی» شد. او همچنین توصیه می کند این بازسازی بدهی ها از بستانکاران بخش خصوصی آغاز شود.

در آغاز بحران کرونا کشورهای ثروتمند گروه ۲۰ طی یک مهلت قانونی به کشورهای فقیر امکان تعلیق بازپرداخت بدهی ها را تا پایان سال ۲۰۲۰(۱۳۹۹) و سپس تا ۲۰۲۱(۱۴۰۰) پیشنهاد کردند.

در کنار این پیشنهاد در نوامبر ۲۰۲۰(آبان۱۳۹۹) در یک چارچوب مشترک امکان باز سازی بدهیها  از جمله لغو بدهی های کشورهایی که خواهان آن هستند نیز فراهم شد.

اما در حال حاضر بستانکاران بخش خصوصی به ویژه از چین اجرای آن را متوقف کرده‌اند. گروه ۲۰ چهارشنبه۲۰آوریل(۳۱فرودین) جلسه ای دارد که  به این موضوع نیز درآن می‌پردازد.

منبع: فیگارو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا