کد خبر: 190502134968
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیراه و مسکن

کنترل و بهبود وضعیت بازار اجاره مسکن با اخذ مالیات از خانه های خالی

کارشناس مسکن گفت: اخذ مالیات از خانه های خالی، موجب بهبود وضعیت بازار مسکن و تقویت و رونق آن‌ خواهد شد.

حسین عبداللهی، کارشناس مسکن با اشاره به ضرورت اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی گفت:  رشد و افزایش قیمت مسکن به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست، چراکه درصدی از این رشد غیرمنطقی قیمت ها ناشی از احتکار و فعالیت‌های سوداگرانه است و همین موضوع موجب شده هم در بخش خرید مسکن و هم در بخش اجاره‌بها مردم با مشکل مواجه باشند.

به گفته کارشناس مسکن، مالیات از خانه‌های خالی می تواند عرضه واحدهای مسکونی را افزایش دهد و از سوی دیگر سرمایه‌های حبس شده در این خانه‌ها را به بخش تولید و ساخت و ساز هدایت کند.

عبداللهی در پاسخ به این سوال که چرا پس از گذشت دو سال تاکنون مالیات زیادی اخذ نشده گفت: با وجود اینکه مالیات بر خانه خالی موجب کسب درآمد برای دولت و صرف آن در ساخت و ساز نهضت ملی مسکن می‌شود؛ اما هدف از آن عرضه خانه‌ها در بازار اجاره و ملکی است و باید روی این موضوع هدف‌گذاری شود.

او می گوید: مالیات بر خانه خالی آغاز شده و به مرور در حال مطالبه و وصول است که برآورد می شود در صورت تکمیل وصولی‌ها حداقل هزار میلیارد برای سال مالیاتی ۱۴۰۰ اخذ شود.

او گفت: برای اولین بار در کشور این ابر پروژه اجرایی شده است که طبیعتاً ضعف هایی نیز در آن وجود دارد که نیازمند همکاری، تعامل دستگاه‌ها و بهبود کیفیت اطلاعات در کشور است که اقدامات خوبی در این زمینه در حال انجام است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا