کد خبر: 10050194420
جهاندولتسیاست

کنعانی: گفت‌وگو، بهترین راه حل برای مشکلات عراق است/ نقش چین در مذاکرات برجامی سازنده است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اظهار کرد: بعد از تبادل پیام‌ها و دیدگاه‌ها در روزهای اخیر و بررسی هایی که بر روی متون پیشنهادی انجام شده است این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک در خصوص زمان مذاکرات (مذاکرات برای رفع تحریم‌ها) به نتیجه برسیم و احتمالا دور جدید مذاکرات را شاهد باشیم.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که حدود ۹۰ دقیقه به طول انجامید در پاسخ به سوالی در ارتباط با مواضع جمهوری اسلامی ایران در مورد تحولات اخیر عراق از جمله حضور طرفداران مقتدی صدر در پارلمان این کشور اظهار کرد: عراق کشور بزرگ و همسایه مهم ماست و ما به طور طبیعی تحولات جاری عراق را با دقت و با حساسیت دنبال می‌کنیم. ایران همواره بر ثبات و استقرار امنیت در این کشور دوست و برادر تاکید داشته و دارد. همانطور که بارها گفته‌ایم ما معتقدیم که امنیت عراق، امنیت ایران و منطقه است.

این دیپلمات ارشد کشورمان با اشاره به تحولات جاری در عراق تصریح کرد: به نظر می‌رسد که این تحولات ناشی از اختلافات سیاسی داخل عراق است و ما اینها را جزو امور داخلی عراق تلقی می‌کنیم و معتقدیم که جریانات، احزاب و تشکل‌های سیاسی عراق می‌توانند در چارچوب قانون اساسی و ساز و کارهای قانونی این کشور به روش‌های مسالمت‌آمیز و توام با احترام متقابل از وضعیت جاری عبور و با تشکیل دولت مردمی به توسعه و پیشرفت هر چه بیشتر این کشور همسایه کمک کند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ایران همواره به انتخاب مردم عراق احترام گذاشته و می‌گذارد، افزود: ما تاکید می‌کنیم گفت‌وگو بهترین روش برای حل مشکلات داخلی عراق است و در همین چارچوب ما این اطمینان را داریم که ملت رشید عراق با بلوغی که دارند و همچنین با درایت و تدبیر رهبران عراق می‌توانند از این مرحله به خوبی عبور کنند و ما شاهد ثبات و آرامش روزافزون در عراق باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه روز گذشته یکی از نمایندگان مجلس در مصاحبه ای اعلام کرده که با توجه به اظهارات آقای باقری در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس احتمالا به زودی دور جدید مذاکرات برای رفع تحریم‌ها در وین برگزار می شود، تصریح کرد: در پاسخ به این سوال در ابتدا باید تاکید کنم که ایران همواره مبدع بوده و با ابتکار عمل در میز مذاکرات حضور داشته است.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه ما روند مذاکرات را روند منطقی و معقول برای رسیدن به توافقی جامع، پایدار و توافقی که تضمین کننده منافع ایران در چارچوب برجام باشد می دانیم، تصریح کرد: در این چارچوب آخرین وضعیت این است که طی روزهای گذشته به طور جدی پیام های مختلفی رد و بدل شده است و همانطور که می دانید آقای بورل متنی را مبتنی بر مذاکرات گذشته ارائه و پیشنهاد داده است، طرفین نیز این متن را دریافت کرده اند، جمهوری اسلامی ایران نیز این متن را دریافت کرده و بررسی کرده و نقطه نظرات خود را ارائه کرده است.

وی ادامه داد: در این ارتباط شاهد تلاش‌ها و گفت‌وگوهای دیگری نیز بوده ایم، چنانکه چند روز پیش شاهد گفت‌وگوی مفصل روسای جمهور ایران و فرانسه بودیم که بخشی از این گفت وگو ناظر به این مذاکرات بود. طرف فرانسوی تلاش‌هایی را برای نزدیک کردن دیدگاه‌های دو طرف (ایران و آمریکا) انجام داده، تلاش‌هایی از سوی وزرای خارجه برخی از کشورها از جمله کشورهای منطقه نیز صورت گرفته و آنها در تماس تلفنی با وزیر خارجه ایران دیدگاه های خود را بیان کرده اند. واقعیت امر این است که ایران از هر ابتکاری که در این مسیر کمک کننده باشد استقبال می کند. همواره به این ابتکارات واکنش مثبت نشان داده، ما همواره در مسیر مذاکرات مبدع و منعطف بوده ایم و در میز مذاکره حضور داشته ایم.

وی ادامه داد: بعد از تبادل پیام ها و دیدگاه ها در روزهای اخیر و بررسی هایی که بر روی متون پیشنهادی انجام شده است این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک بتوانیم در خصوص زمان مذاکرات به نتیجه برسیم و احتمالا دور جدید از مذاکرات را شاهد باشیم. البته این بستگی کامل به اراده طرف مقابل مشخصا آمریکایی ها دارد که برای دستیابی به توافق منطقی، معقول و پایدار آمادگی خود را نشان دهند و از طرح موضوعات انحرافی خودداری کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه برخی از نمایندگان مجلس معتقدند که تیم مذاکره کننده ایران در جلسات مشترک با نمایندگان مجلس آنها را در جریان دقیق مذاکرات و جزئیات این موضوع قرار نمی دهند و گلایه نمایندگان در این ارتباط، گفت: وزارت خارجه همکاری و تعامل مثبتی با مجلس دارد، نگاه ما به مجلس و نمایندگان مجلس نگاه توام با همکاری است.

ما نقش مجلس را نقش پشتیبان، مقوم و روحیه بخش برای تیم مذاکره کننده می دانیم و نظرات و دیدگاه های نمایندگان مجلس برای ما مهم و قابل توجه است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد چین در روند احیای برجام و رفع تحریم ها و اینکه به نظر می رسد چین در این زمینه نقش فعالی را ایفا نمی کند، گفت: ما نقش چین را در این مسیر سازنده می‌دانیم، چین در این حوزه با حسن نیت عمل کرده است و در جریان مذاکره تلفنی اخیر روسای جمهور دو کشور در مورد این مذاکرات صحبت شد و آنها حسن نیت و نگاه سازنده خود را در این زمینه اعلام کردند. ما نقش چین را در این مسیر سازنده و مکمل می دانیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با روابط ایران و آژانس و انتخاب نماینده جدید ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت: آقای نذیری اصل به عنوان سفیر جدید ایران نزد دفتر اروپایی سازمان ملل و نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی انتخاب شده است. سفیر جدید ایران فردی مجرب و دیپلماتی با تجربه است و کار خود را در محل ماموریت‌شان آغاز کرده است و امیدواریم با این انتخاب و استقرار نماینده جدید ایران، همکاری با آژانس با اهتمام بیشتری دنبال شود.

کنعانی گفت: همکاری با آژانس برای ما حائز اهمیت است. ایران کشوری مسئولیت پذیر است و همواره به مسئولیت خود عمل کرده است و امیدواریم آژانس و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در موضوعات مرتبط با ایران به صورت حرفه ای عمل کنند و بتوانند نقش تسهیل گر خود را در مذاکرات و روند رفع تحریم ها ایفا کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری در مورد روابط ایران و اردن، اظهار کرد: رابطه مستقیمی بین دو کشور ایران و اردن برقرار است. سفارتخانه های دو کشور در تهران و امان فعال است و امکان گفت وگوهای دیپلماتیک بین دو کشور وجود دارد. ارتباطات تلفنی بین وزیران امور خارجه دو کشور برقرار بوده و ما از هر تلاش و اقدام عملی از سوی کشورهای منطقه و همسایه برای گسترش مناسبات استقبال می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تلاش های قطر و عمان نیز در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم ها و تلاش های آنها برای نزدیک کردن دیدگاه های ایران و آمریکا در روند این موضوع، گفت: برخی از کشورهای دوست در منطقه در ارتباط با این مذاکرات انگیزه های مثبتی داشته و دارند و در این زمینه نقش آفرینی کرده و پیشنهاداتی را ارائه می کنند و قطر و عمان نیز از جمله کشورهایی هستند که ما با آنها روابط خوب و نزدیکی داریم و علاقه‌مند هستند که نقش مثبتی را در این مسائل ایفا کنند. همانطور که اشاره شد این دو کشور جزو کشورهایی هستند که در این زمینه فعال هستند و ما ارتباطات و تعاملات مثبتی با آنها داریم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با زمان برگزاری دور ششم مذاکرات ایران و عربستان در بغداد گفت: همانطور که در جلسات قبل اشاره کردم این اراده مثبت وجود دارد که ما فاز جدیدی از گفت وگوها را بین دو کشور با نقش مثبت برادرانمان در عراق آغاز کنیم. زمان دقیقی برای مرحله جدید گفت‌وگوها هنوز تعیین نشده است. امیدواریم شرایط داخلی در عراق به صورت مثبت پیش برود و دوستانمان در عراق بتوانند نقش سازنده قبلی خود را در این چارچوب ایفا کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اتفاقات اخیر در مرزهای ایران و افغانستان گفت : این اتفاقات ناشی از عدم توجه و توجیه نیروهای مرزبانی افغانستان در خصوص خطوط مشترک مرزی دو کشور است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت : در مورد سفیر جدید ایران در یمن هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

وی در مورد تعیین سفرای جدید ایران در انگلیس و فرانسه نیز گفت: وزارت خارجه در این مورد اقداماتی انجام داده ، مقدمات کار را فراهم کرده و امیدواریم در آینده نه چندان دور شاهد عزیمت سفیران کشورمان به این دو کشور باشیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا