کد خبر: 25119915586
تولید و بازرگانیجهانروزنامه

کوکاکولا اولین بطری کاغذی خود را آزمایش می‌کند

این شرکت قرار است در دراز مدت به طور کامل پلاستیک را حذف کند

ترجمه: فاطمه موسی‌زاده

یک شرکت دانمارکی نمونه اولیهای از یک پوسته کاغذی فوق‌العاده مستحکم ساخته است؛ این نمونه دارای یک آستر پلاستیکی نازک است؛  اما هدف نهایی از تولید آن، ایجاد یک بطری صددرصد قابل بازیافت است که بتواند جلوی خروج گاز از نوشیدنی‌های گازدار را بگیرد.

 این سد کاغذی باید این اطمینان را به وجود آورد که هیچ الیافی به داخل مایع نمی‌ریزد. البته احتمال دارد این محصول ابتکاری مشکلاتی هم ایجاد کند، مثلا ممکن است طعم نوشیدنی را عوض کند یا بر سلامت نوشیدنی‌ای که در  آن قرار می‌‌گیرد، تاثیر منفی بگذارد؛ با این حال،  ابرقدرتهای صنعت از این طرح حمایت می‌کنند. به عنوان مثال، کوکاکولا هدف تولید پسماند صفر را سال ۲۰۳۰ تعیین کرده است.

سال گذشته کوکاکولا، جایگاه اول فهرست تولیدکنندگان محصولات آلوده‌کننده پلاستیکی در جهان را به خود اختصاص داد و بعد از این شرکت، تولیدکنندگان نوشیدنی پپسی و نستله در جایگاه بعدی قرار گرفتند.

شرکت کاغذ بطری یا پابکو ، شرکتی دانمارکی است که پشتیبان تولید ظروف کاغذی است.

قسمت مهم و سخت کار، تولید ماده‌ای است که توانایی تحمل  فشار موجود در نوشابه‌هایی مثل سودا و ماءالشعیر را داشته باشد. علاوه بر اینها کاغذ باید قالب‌‌سازی شود، اشکال و اندازه‌های مشخص بطری را برای مارک‌های مختلف در نظر گرفت و جوهر مناسب را برای چاپ برچسب‌ها انتخاب کرد.

این شرکت پس از بیش از هفت سال کار آزمایشگاهی، اکنون آماده پرکردن  آزمایشی پرکردن بطری کاغذی خود با نوشیدنی میوه‌ای کوکاکولا (آدز) است که در مجارستان تولید می‌شود. مرحله نخست اجرای آزمایشی طرح، شامل دو هزار بطری است که از طریق یک فروشگاه محلی خرده‌فروشی توزیع می‌شود؛ اما قرار است با دیگران نیز همکاری کند.

دنیای بدون پلاستیک

مایکل میکلسن، مدیر بازرگانی شرکت پابکو می‌گوید که بطری‌ها از ماده‌ای بر پایه الیاف کاغذ تشکیل می‌شوند تا استحکام آن را بیشتر کند.

او ترکیب شیمیایی این ماده را «بخشی از راز» شرکتش توصیف کرد و افزود که به جای قالب‌ریزی یک شیء خاص بر پیوندهای مطمئن تمرکز کردیم تا الیاف محکم بمانند. به گفته او، با ترکیبی هوشمندانه از طراحی محصول و ترکیب فیبر قوی می‌توان از شکسته شدن تحت فشار جلوگیری کرد.

آقای میکلسن تاکید کرد: «شما باید وارد دنیای واقعی شوید و بازخورد دنیای واقعی را دریافت کنید.»؛ اما حتی اگر آزمایش‌ها بی‌عیب و نقص باشد ، چالش اصلی خلاص شدن از شر پلاستیک است.

از آنجا که کاغذ نمی‌تواند مستقیماً با مایعات تماس پیدا کند،  برنامه استفاده از یک پوشش گیاهی در داخل بطری  در دست اجراست. او در این باره گفت: «ما چند گزینه مختلف داریم؛ مسیر فناوری را تقریباً انتخاب کرده‌ایم، اما این چیزی است که صرفا برای آزمایش و نمونه‌سازی اولیه به آن نیاز داریم.»

اکنون یکی از مزایای استفاده از درپوش‌های پلاستیکی این است که می‌توان با استفاده از آنها برای نمونه‌های اولیه بطری‌ کاغذی در خطوط تولید موجود استفاده کرد، اما به مرور باید آنها را نیز با جانشینان کاغذی عوض کرد.

چالش ماندگاری

به گفته فین اسلاتر، سردبیر نسخه دیجیتال مجله پکیجینگ یوروپ (Packaging Europe)،  حتی اگر این آزمایش‌ها به خوبی انجام شود، بطری‌های کاغذی «برای مدتی همچنان محصولی خوب» به شمار می‌روند؛ او در توضیح نظر خود گفت: «بطری‌های کاغذی برای بسته‌بندی  واقعاً هیجان انگیز هستند، اما محصولات آزمایشی‌ای از این قبیل چند سالی است که دست به دست می‌شوند  بدون آنکه به تولید انبوه برسند».

او همچنین یادآور شد که «بطری‌های پلاستیکی در بسیاری از کشورها به طورگسترده بازیافت می‌شوند؛ بنابراین تغییر ساختار بطری‌ها چالش بزرگی در این زمینه ایجاد می‌کند.»

سردبیر نسخه دیجیتال مجله پکیجینگ یوروپ اضافه کرد:‌ «مسئله دیگر هزینه است؛ بطری‌های پلاستیکی ارزان و موثر هستند و این دلیل دیگری است که در برنامه های کاربردی از بطری کاغذی با در نظر گرفتن ارزش افزوده استفاده می‌شود.»

با این حال، بسته‌بندی‌های تترا پاک- که ممکن است شما آن را به عنوان کارتن پلاستیکی و یا پاکت شیر و آب میوه – بشناسید،  موفق شد  چنین کاری را در اواسط قرن بیستم انجام دهد و  به طور گسترده در صنایع غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

آقای اسلاتر تاکید کرد: «همیشه رقابت برای کسب اعتبار پایدار وجود دارد اما این رقابتی سالم است.»

به گفته او، هر نوآوری پایدار نه تنها مرزهای مربوط به آن ماده خاص را جابه‌جا می‌کند، بلکه فشار واردشده بر مواد قابل بازیافت دیگر را بالا می‌برد، همچنین ردپای کربن را در زندگی ما کم‌رنگ می کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا