کد خبر: 021201121497
اخبار شرکت هاروزنامهشرکت هاصنعت و معدن

کیفیت محصولات سایپا به مذاق مشتریان خوش آمد

زینب غضنفری

اواخر دی سال گذشته تیم مدیریتی جدید در حالی در گروه خودروسازی سایپا مستقر شد که ۸۰ هزار خودرو ناقص، ۵۲۰۰ خودرو یورو۴ و ۱۷۰۰ خودرو بدون گارانتی در پارکینگ‌ها پارک بود که سالیانه ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه پارکینگ به شرکت تحمیل می‌کرد و در وهله اول دغدغه مدیریت جدید خالی کردن خودروهای پارک شده و تامین قطعه و نقدینگی بود و در مرحله دوم به سراغ افزایش کیفیت محصولات تولیدی رفت.

افزایش کیفی محصولات و رضایتمندی مشتریان با همکاری قطعه‌سازان صورت گرفت و به‌روزرسانی خطوط تولید و افزایش کیفی فرآیند تولید محصول در دستور کار قرار داده شد.

با آغاز فاز جدید در حوزه کیفیت، نارنجی پوشان جاده مخصوص پروژه‌های متنوعی را به اجرا درآوردند که مهمترین و بزرگترین آن انجام ۴۲ پروژه بهبود و ارتقای کیفیت در سطح زنجیره تأمین بود و در کنار آن ۳ پروژه نیز در بخش زیرساخت کلید زد. به علاوه، از آن جایی که تغییرات کیفی وابستگی بالایی به قطعات مورد استفاده دارد، ۲۹ پروژه راهبردی در این حوزه اجرا شد.

شرکت سایپا در این راستا، اقدام به عقد قرارداد با ۲۶ شرکت دانش بنیان برای ۳۷ پروژه کردند تا اقدامات عملی و دانش بنیان در زمینه رشد کیفیت را رقم بزنند.

گروه سایپا، در حوزه کیفی محصولات نیز نگاه ویژه ای جهت افزایش کیفیت همه محصولات در دستور کار قرار داد و یکی از ۴۲ پروژه  بهبود و ارتقای کیفیت محصولات را تعریف کرد و نارنجی پوشان جاده مخصوص همواره تلاش کردند تا با ارائه محصولات با کیفیت رضایت مشتریان خودرا جلب کنند.

اکنون ۲ خودرو شاهین و کوییک آر جزو خودروهایی هستند که مورد اقبال عموم قرار دارند و کیفیت این محصولات برای مشتریان حائز اهمیت است؛ از همین رو، چندین پروژه بر روی خودرو شاهین انجام گرفت که منجر به افزایش چشمگیری رضایت مصرف‌کنندگان در تمامی حوزه‌های کیفیت،  اعم از فروش و خدمات پس از فروش این محصول شد و همین موضوع عاملی شده که این دو خودرو در بازار مورد اقبال قرار گیرد و جزو اولین گزینه‌های خرید متقاضیان باشد. با این روند اثرات قابل ملاحظه‌ای در دیدگاه مشتریان نسبت به محصولات تولیدی این شرکت قرار گرفت  و کاهش مراجعه مشتریان به نمایندگی‌ها را شاهد هستیم.همچنین شایان ذکر است بهبود رتبه شبکه نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش در راستای افزایش رضایت مشتریان و بهبود ۵۹ درصدی شاخص نرخ برگشت از تعمیرات در ۲ ماه یا ۳ هزار کیلومتر از دیگر برنامه های حوزه کیفی محصولات بود به نحوی که در این زمان در مقایسه با مدت مشابه کاهش ۱۴ درصدی تعداد شکایات مشتریان حاصل شده است.

به همین منظور مدیران تازه نفس شرکت سایپا به منظور افزایش رضایتمندی مشتریان، ۵ پروژه در بخش خدمات پس از فروش تعریف کردند که در نتیجه آن، شاخص برگشت از تعمیرات بهبود ۵۹ درصدی داشت و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل میزان شکایات ۱۴ درصد کاهش یافت.

در نتیجه اقدامات انجام شده، تولید خودرو گروه سایپا افزایش قابل توجهی داشته؛ به گونه‌ای که تولید از ۲۵ هزار دستگاه در دی سال ۱۴۰۰ به ۳۱ هزار دستگاه در دی سال ۱۴۰۱ رسید و نکته قابل توجه این است که افزایش تولید با افزایش کیفیت همراه بوده و این موضوع به نقطه عطفی در این شرکت تبدیل شده است.

در کنار این اقدامات، شرکت سایپا خودروهای قدیمی‌نظیر تیبا، تیبا ۲ و ساینا EX را از سبد محصولات خود خارج کرد و خودروهای جدید و به‌روزتر را جایگزین آن کرد و با توجه به برنامه‌های در دست اجرا، در سال ۱۴۰۲ شاهد افزایش بیش از پیش تنوع محصولات با عرضه خودروهایی همچون شاهین CVT، شاهین پلاس، سهند، کادیلا، اطلس، آریا، پاژ و سپهر خواهیم بود.

همچنین اصلاح ساختار پیشرانه M15 خانواده X200، اصلاح و ارتقا عایق‌بندی کابین و شیشه‌های بالابر خودرو شاهین، ایجاد کارگاه تولید رنگ باکیفیت اقتصادی، استفاده از ربات دانش‌محور برش لیزری و سیمولاتور داشبورد، از جمله اقدامات مهم در کیفی‌سازی محصولات سایپا محسوب می‌شود.

به نظر می‌رسد با توجه به اقدامات صورت گرفته در گروه خودروسازی سایپا به منظور کیفی‌سازی محصولات و افزایش رضایت مشتریان، اهداف مورد نظر تأمین شده و کاهش مراجعه به نمایندگی‌ها برای مشکلات فنی مهر تاییدی بر برنامه‌های افزایش کیفیت این خودروساز می‌زند و زین پس از این شرکت و محصولات تولیدی آن و کیفیت بالای خودروها بیش از پیش خواهیم شنید.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا