گام اول حل مسائل کشور، رواج مسئله‌مندی است

  کد خبر: 211001116322

دبیر شورای راهبری طرح توسعه رویدادهای رقابتی مسئله‌ محور (طرح شهید بابایی) گفت: چهار گام «مسئله‌مندی»، «مسئله‌شناسی»، «توانمندسازی برای حل مسئله» و در نهایت «حل مسئله»، ارکان فعالیت‌های بنیاد ملی نخبگان در حوزه مواجهه اجتماع نخبگانی با مسائل کشور است.

محمد عمار امینی؛ دبیر شورای راهبری طرح توسعه رویدادهای رقابتی مسئله‌محور (طرح شهید بابایی) در گفت‌‎وگو با رادیو گفت‌وگو، با اشاره به لزوم هدایت اجتماع نخبگانی به سمت حل مسائل کشور، گفت: بنیاد ملی نخبگان برای نیل به این هدف، برنامه‌های متنوعی را برای دانش‌آموزان، دانشجویان، دانش‌آموختگان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها طراحی کرده و متناسب با نیازها و اقتضائات هر گروه، برنامه‌های ویژه آن را اجرا می‌کند.

دستیار معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان افزود: در بخش دانش‌آموزی، بنیاد با هدف گسترش دید اجتماع دانش‌آموزان مستعد نسبت به دستاوردها، توانمندی‌ها و ظرفیت‌‎های کشور، طرح ایران‌گشت را طراحی کرده است. در این طرح، جامعه مخاطب، با حضور در مراکز علمی-تحقیقاتی و واحدهای تولیدی و فناور و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان، با ظرفیت‌ها و مسائل مختلف کشور نیز آشنا می‌شوند.

امینی با بیان این که این دانش‌آموزان عمدتاً مستعدان‌برتر شناسایی‌شده در برنامه ملی شهاب هستند، تأکید کرد: هدف از طرح ایران‌گشت، هدایت استعدادهای برتر به سمت نیازهای کشور در مسیر توسعه و پیشرفت است.

وی یادآور شد: چهار گام «مسئله‌مندی»، «مسئله‌شناسی»، «توانمندسازی برای حل مسئله» و در نهایت «حل مسئله»، ارکان فعالیت‌های بنیاد ملی نخبگان در حوزه مواجهه اجتماع نخبگانی با مسائل کشور است.

بنیاد ملی نخبگان در مرحله اول تلاش دارد با همکاری مجموعه‌های فعال در این حوزه، مسئله‌مندی را در اجتماع دانشجویان و دانش‌آموختگان نهادینه کند و در گام بعد، مسئله‌شناسی را در دستور کار دارد. در مرحله سوم، با برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های مختلف، توانمندسازی جامعه مخاطب برای حل مسئله، هدف‌گذاری می‌شود و در نهایت، برای حل مسئله، رویدادها و برنامه‌های مختلفی اجرا می‌شوند.

امینی ادامه داد: برای نیل به اهداف تعیین‌شده و تحقق چهار گام مذکور در حوزه حل مسائل کشور و همچنین ایجاد جریان مسئله‌مندی در کشور، تعامل و هم‌افزایی نهادها و دستگاه‌های مختلف کشور، می‌تواند راه‌گشا باشد.

دبیر شورای راهبری طرح توسعه رویدادهای رقابتی مسئله‌محور (طرح شهید بابایی)، با تاکید بر این که بنیاد ملی نخبگان، برای گام‌های سوم و چهارم، حمایت از هسته‌های مسئله‌محور و رویدادهای رقابتی مسئله‌محور را در دستور کار دارد، تصریح کرد: یکی از برنامه‌های اصلی بنیاد در زمینه حل مسائل کشور، حمایت از توسعه رویدادهای رقابتی مسئله‌محور در کشور است که این حمایت در قالب طرح شهید بابایی انجام می‌شود.

در این طرح، بنیاد ملی نخبگان از برگزاری رویدادهای رقابتی که حول مسئله یا مسائل مشخص و دارای صاحب مسئله مشخص برگزار می‌شود و در آن‌ها دوره‌های توانمندسازی به منظور افزایش مهارت و توانمندی شرکت‌کنندگان برای حل مسئله مد نظر برنامه‌ریزی شده است، حمایت می‌کند.

امینی خاطرنشان کرد: در طرح شهید بابایی بنیاد ملی نخبگان، صاحبان مسائل، با کمک کارگزاران برگزارکننده رویدادها، مسئله یا مسئله‌های خود را با هدف «حل مسئله مورد نظر» و یا «شناسایی افراد توانمند برای حل مسائل» به رقابت می‌گذارند. علاوه بر آن، اقداماتی از قبیل برگزاری دوره‌های آشنایی با ابعاد و جزئیات مسئله مد نظر، توانمندسازی برای حل مسئله، تیم‌سازی و کارِ گروهی، در این رویدادها برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

در این مسیر، برگزارکننده رویداد، از حمایت مادی و معنوی بنیاد ملی نخبگان برخوردار خواهد شد، شرکت‌کنندگان و برگزیدگان رویدادها از امتیاز فعالیت‌های نخبگانی، جوایز نقدی و حمایت‌های دیگر بهره‌مند می‌شوند و صاحب مسئله نیز به اهداف خود دست می‌یابد.

خروج از نسخه موبایل