کد خبر: 14120072742
جهانروزنامه

کمبود شدید بنزین در نیجریه، اولین تولیدکننده نفت در آفریقا

ترجمه: محمود نواب مطلق

مقامات نیجریه در توجیه کمبود بنزین در این کشور خبر از وجود ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت تقلبی در بازار داده ‎اند. کارشناسان در پذیرش این توجیه مقامات از خود بسیار مقاومت نشان می‎ دهند.

درخیابان‎ های لاگوس، پایتخت نیجریه موجی از ناآرامی حکمفرماست. از اولین ساعات روز ده ‎ها دستگاه خودرو در ورودی‎ های جایگاه‎ های عرضه سوخت به چشم می‎ خورند.

تجمع آنها عبور و مرور را به کلی مختل کرده است. این وضع بیش از یک‎ماه است که علاوه بر پایتخت ۲۰ میلیون نفری نیجریه، کم وبیش در اغلب شهرهای کلیدی ازجمله در «ابوجا» پایتخت فدرال و نیز «کانو» کلانشهری در شمال نیجریه مشاهده می‎شود.

کمبود شدید مواد سوختی در همه جا مشهود است. مردم نیجریه برای دستیابی به سوخت برای خودرویشان و یا برای موتور برقی‎شان ناچارند ساعت‎ها در صف‎ های طولانی در انتظار بمانند. در این کشور که به زحمت فقط چند ساعت در روز جریان برق وجود دارد؛ مردم برای تأمین برق خود ناچارند از موتورهای برق استفاده کنند که نیازمند بنزین است. تأمین بنزین این موتورها نیز مدتیست بسیار دشوار شده است.

زیرا برای جلوگیری از بروز بازار سیاه جایگاه‎ های بنزین از فروش سوخت در ظرف امتناع می‎ کنند. در عوض برخی موتورسواران با دور زدن مقررات؛ باک بنزین خود را پر می‎ کنند و سپس با قیمتی بیشتر به کسانی که بنزین آنرا برای موتور برقی‎شان نیاز دارند، می‎فروشند.

برای نیجریه اولین تولیدکننده نفت در آفریقا این وضع بسیار ناهنجاراست. اغلب مردم که در این صف‎ های طولانی و شلوغ طاقت خود را ازدست می‎دهند و با پرخاشگری و فریاد با هم رفتار می‎ کنند و می‎ گویند: « یعنی واقعا مسئولان ما نمی‎ فهمند ما تا چه اندازه در رنج و عذابیم؟ به دروغ به ما می‎گویند ماجرا برسر ورود سوخت‎ های تقلبی به بازار است. پس کی این ماجرا به پایان می‎ رسد؟»

حدود یک‎ماه پیش مقامات مسئول اعلام کردند ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت تقلبی وارد بازار شده است که به ده ‎ها خودرو آسیب زده است و باید آنرا جمع‎آوری کنند.

هر روز مطالب متناقضی در این خصوص می‎ گویند و کارشناسان نمی‎ توانند آنها را باور کنند. هیچ زمان مشخصی هم برای رفع کامل این مشکل بیان نمی شود.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا