کد خبر: 100801106787
جهانروزنامه

گذشتن نرخ تورم در منطقه یورو از مرز ۱۰ درصد

براساس گزارش کمیسیون اروپا در روز دوشنبه ۳۱ اکتبر (۹آبان) قیمت مواد غذایی در فرانسه ظرف یکسال ۱/۱۳ درصد افزایش یافته‌اند.

براساس گزارشات مرکز آمار اروپایی «اُروُ استات» نیز روند  رشد اقتصادی منطقه یورو در سومین سه ماهه سال کند شده است. موج جدیدی از افزایش قیمت ها در منطقه یورو به راه افتاده است.

نرخ تورم در کشورهای استفاده کننده از پول واحد اروپایی، یورو رکورد شکسته شده است. این نرخ در ماه اکتبر(مهر) با افزایش قابل توجه نسبت به ماه سپتامبر(شهریور) به ۷/۱۰ درصد رسید.

نرخ تورم در این ماه ۹/۹درصد بود. افزایش مجدد نرخ تورم ناشی از افزایش مجدد حاملهای انرژی در این منطقه است. تورم سالانه ناشی از حاملهای انرژی به ۹/۴۱ درصد رسیده و این بالاترین نرخ سالانه دراین مورد است.

به جز انرژی، سایر اقلام نیز شاهد افزایش قیمت سالانه بوده‌اند. بدین ترتیب قیمت موادغذایی۱/۱۳ درصد، کالاهای صنعتی۶درصد و بخش خدمات۴/۴ درصد افزایش یافته است.

در این خصوص کشورهای اروپایی به هیچ وجه مشابه هم نیستند. در کشورهای شرقی اروپا مانند لیتوانی و اِستونی که از گاز روسیه بهره‌مند می‌شوند قیمت ها افزایش شدیدتری یافته‌ است.

در پایتخت این کشورها به رغم آرامش نسبی در ماه جاری نرخ تورم سالانه از تابستان تاکنون از مرز۲۰ درصد گذشته.در استونی این نرخ به ۴/۲۲ درصد رسیده است.

برعکس این دو کشور نرخ تورم در کشورهای فنلاند، مالت، لوکزامبورگ، قبرس، فرانسه، اسپانیا، یونان و ایرلند  کمتر از ۱۰درصد است.

نرخ تورم در پاریس در حد۱/۷ درصد در ماه اکتبر(مهر) باقی‌مانده است. بدین ترتیب فرانسه شاهد کمترین افزایش نرخ تورم است.

در همین زمان براساس گزارشات مرکز آماری اروپا« اُوُرواستات» در سه ماهه سوم سال رشد اقتصادی منطقه یوروبطور متوسط۲/۰ درصد بوده است.

بدین ترتیب کاهش شدید روند رشد اقتصادی برای کشورهای استفاده کننده از پول واحد یورو رقم خورده است چراکه در سه ماه دوم این رقم ۸/۰ در صد  بوده است. در زمینه رشد اقتصادی نیز ارقام میان کشورهای اروپایی به یک شکل نیستند.

فعالیتهای اقتصادی درکشورهای لِتونی، اتریش و بلژیک در سه ماهه اخیر روند کندی داشتند درحالیکه درکشورهای آلمان،‌لیتوانی و پرتغال کمی شتاب گرفتند.

فرانسه و ایتالیا نیز در مقایسه با دومین سه ماهه سال در سه ماهه سوم کاهش روند رشد را شاهد بودند اما سوئد توانست رشد خود را در این زمان ثابت نگه دارد.

منبع: فیگارو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا