کد خبر: 031001113890
اقتصاددسته‌بندی نشده

گرانفروشی به بهانه گارانتی /اصالت گارانتی را چگونه تشخیص دهیم؟

با توجه به وفور گارانتی های غیرمعتبر که بدون ارائه خدمات تنها به گرانی کالا دامن زده، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی می گوید سامانه جامع گارانتی بهترین روش شناسایی این گارانتی ها است.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس ماده ۲ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، کلیه عرضه‌کنندگان کالا و خدمات، مسئول صحت و سلامت کالا و خدمات عرضه شده مطابق با ضوابط و شرایط مندرج در قوانین هستند، همچنین در صورت وجود عیب یا عدم انطباق کالا با شرایط تعیین شده، مشتری حق دارد کالای سالم را مطالبه و فروشنده باید آن را تأمین کند.

علاوه بر این مطابق با ماده ۳ این قانون، عرضه‌کنندگان کالا و خدمات و تولیدکنندگان مکلف هستند ضمانت‌نامه‌ای را که دربردارنده مدت و نوع ضمانت است همراه با صورت‌حساب فروش -که در آن قیمت کالا یا اجرت خدمات و تاریخ عرضه درج شده باشد- به مصرف‌کنندگان ارائه کنند.

دریافت وجه اضافی از مشتریان به بهانه گارانتی!

با وجود اینکه قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در اوایل پاییز سال ۱۳۸۸ به تصویب رسیده است؛ اما تاکنون در عمل به بسیاری از مفاد آن بی‌توجهی شده است، همین ترک فعل دولت در اجرای قانون و عدم نظارت مجلس سبب شده که مصرف‌کنندگان کالا در کشور طی سال‌های گذشته با انبوهی از کالاهای بی‌کیفیت، تقلبی و قاچاق مواجه شوند.

عجیب‌تر این است که هم‌زمان با بروز چنین شرایطی، انبوهی از ضمانت‌نامه‌های غیرمعتبر نیز در بازار دست به دست شد که در واقع ارزش آنها تنها برابر با هزینه یک کارت ویزیت بوده چراکه هیچ گونه خدماتی به مشتری ارائه نمی‌داد اما با این حال به بهانه دارا بودن گارانتی، قیمت کالا را برای مشتریان افزایش می‌داد.

شماره تماس‌هایی که هیچ وقت پاسخ نمی‌دهند!

این در حالی است که بسیاری از شماره تماس‌های درج شده بر روی کارت‌های گارانتی اصلاً پاسخگوی خریداران کالا نیستند.

در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن، مراکز غیرمعتبری که شماره تماس آنها به عنوان شرکت گارانتی‌کننده کالا درج می‌شود، پس از پاسخگویی، برخلاف اصول اولیه گارانتی، بهای هرگونه ارائه خدمتی را به صورت جداگانه دریافت کرده و از این جهت موجب ضرر و زیان و نارضایتی خریداران کالا می‌شود.

شرایط به‌گونه‌ای پیش رفت که حتی در حال حاضر نیز جست‌وجو در گوگل، فضای مجازی و حتی تماس با سامانه تلفنی ۱۱۸، مصرف‌کننده را به‌سوی گارانتی نامعتبر هدایت می‌کند، اما راهکار در نظر گرفته شده برای رفع دغدغه مصرف‌کنندگان کالا در کشور چیست و چگونه می‌توان از اصالت کالا و گارانتی آن اطمینان حاصل کرد؟

سامانه جامع گارانتی بهترین شیوه جهت تشخیص ضمانت‌نامه‌های نامعتبر

در این رابطه اکبر پازوکی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم‌خانگی تهران، در گفت‌وگو با مهر، با بیان اینکه سامانه جامع گارانتی بهترین گزینه برای اطلاع‌رسانی به مردم در خصوص گارانتی‌های نامعتبر است، گفت: افراد می‌توانند با تلفن همراه یا رایانه وارد سامانه جامع گارانتی شده و از اعتبار گارانتی کالای مورد نظر خود اطمینان حاصل کنند.

اطمینان از اصالت کالا به کمک سامانه جامع گارانتی

وی با اشاره به درج کد رهگیری روی لوازم‌خانگی عنوان کرد: در صورت دسترسی به کد رهگیری کالا، افراد با شماره‌گیری کد دستوری #۷۷۷۷*۴* و سپس واردکردن کد شناسایی کالای مورد نظر، می‌توانند کارخانه تولیدکننده، تاریخ تولید، نوع گارانتی و مدت زمان گارانتی را تشخیص دهند.

پازوکی روش دیگر شناخت اصالت گارانتی یک کالا را ورود به «سامانه جامع گارانتی» عنوان کرد و افزود: در زمانی که یک شخص قصد خرید لوازم‌خانگی در فضای مجازی یا حقیقی را دارد، بهتر است ابتدا وارد سامانه جامع گارانتی شود و نام برند کالا یا نام شرکت گارانتی کننده ثبت شده در کارت گارانتی را جستجو کند. همچنین در این سامانه تمام گارانتی‌های غیررسمی با کارت آن‌ها نمایش داده می‌شود.

وی با اشاره به نقش سامانه جامع گارانتی در کمک به مردم در شناخت اصالت کالا گفت: تمام موارد گفته شده برای این است که مردم به کمک آن بتوانند شرکتی یا غیرشرکتی، تقلبی و قاچاق بودن کالای مورد نظرشان را تشخیص دهند.

تولیدات کارگاه‌های زیرپله‌ای چگونه دارای گارانتی می‌شوند؟

پازوکی همچنین اظهار کرد: گارانتی کالاهای فاقد کد رهگیری و کد شناسه در سامانه وجود ندارد چراکه این کالاها اساساً قاچاق و تقلبی محسوب می‌شوند؛ در واقع در صورتیکه استعلام شناسه یک کالا در سامانه گارانتی منفی باشد، آن کالا یا به‌صورت قاچاق وارد کشور شده و دارای ضمانت پس از فروش رسمی در داخل کشور نیست و یا اینکه کالا در کارگاه‌های زیرپله ای تولید شده و تقلبی محسوب می‌شود.

گفتنی است در سایت سامانه جامع گارانتی، قسمتی وجود دارد که در آن فهرست شرکت‌های غیرمعتبری که در حوزه ارائه خدمات گارانتی به صورت غیرمجاز در حال فعالیت هستند، قابل مشاهده است.

در واقع بسیاری از صاحبان تولیدات تقلبی و یا محصولات قاچاق، با هدف فریب مشتریان خود، در پوشش نام این شرکت‌ها و چاپ کارت ویزیت ادعا می‌کنند که این کالاها دارای گارانتی معتبر و پاسخگو است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد این شرکت‌ها یا اصلاً پاسخگو نبوده و یا اینکه در صورت نیاز به تعمیرات و یا تأمین قطعه، از عمل به تعهدات خود عاجز هستند!

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا