کد خبر: 25080055519
اخبار شرکت هاصنعت و معدن

گزارش عملکرد صادرات صنایع شیر ایران از ابتدای شکل‎ گیری تاکنون

شرکت صنایع شیر ایران از سال ۱۳۷۸ پس از قطع واردات پنیر و خودکفایی در تامین نیازهای این محصول با صادرات رسمی محصولات تولیدی خود به ۵ کشور جهان صادرات لبنیات کشور را بنیان‎گذاری کرد و بیش از ۲۰ سال است که این شرکت در حوزه صادرات با استراتژی‎ های بلند مدت و منعطف محصولات خود را به بیش از ۳۴ کشور جهان صادر کرده است.

برای دریافت فایل پی دی اف ویژه نامه روز صادرات بر روی اینجا کلیک نمایید.

پرچم‎داری پگاه در بازارهای جهانی به عنوان یک برند معتبر ایرانی باعث توجه کشورهای جهان به خرید نیازهای خود از ایران اسلامی شده، به طوری که ارزش صادرات لبنیات کشور در سال بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار ارزآوری شده است.

از افتخارات صادراتی پگاه می‎ توان به موارد ذیل اشاره کرد:

 

–          اولین صادرکننده رسمی محصولات لبنی ایران

–          پنج دوره معرفی به عنوان واحد صادرکننده نمونه کشوری

–          یک دوره معرفی به عنوان واحد صادرکننده ممتاز کشوری

–          سه دوره حائز رتبه برتر در رتبه‎بندی ۵۰۰ شرکت بزرگ کشور

با توجه به رصد بازارهای منطقه در مدت فعالیت صادراتی پگاه پتانسیل‎های زیادی در کشورهای همسایه ایران از قبیل عراق و افغانستان و کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین کشورهای حوزه CIS وجود دارد که شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) با تمرکز بر فرصت‎های بالقوه و تبدیل آنها به بالفعل در سال‎های اخیر موفق به صادرات به بیش از ۳۴ کشوردنیا شده است از جمله مقاصد صادراتی پگاه کشورهای عراق- افغانستان- پاکستان- روسیه – گرجستان- قزاقستان- ارمنستان- نخجوان- آذربایجان- قطر- تاجیکستان- قرقیزستان- مالزی- کویت- سوریه-عمان- بحرین –یمن – فلیپین – ژاپن – کانادا – اطریش – انگلستان – مصر – تایلند – ونزولا – ترکیه – ازبکستان – عربستان – تاجیکستان – لبنان – ترکمنستان – اریتره و اتیوپی هستند.

با تمام مشکلات موجود در حوزه صادرات کشور شرکت صنایع شیر ایران در یک دهه اخیر با تلاش مستمر، برنامه‎ریزی لازم و استفاده از توان متخصص و مجرب و خطوط تولیدی مدرن و به روز خود،  موفق به کسب رشد حداقل ۱۰ درصدی در صادرات در مقایسه با سال قبل خود بوده و این روند قطعاً حفظ خواهد شد.

از ابتدای شروع فعالیت‎های صادراتی پگاه از ۱۳۷۸ تاکنون بیش از ۱۳۰ SKU به وزن یک میلیون تن و به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار صادر شده است.

این توفیقات در حالی به دست آمد که در سال‎های اخیر مشکلات فراوانی در مسیر صادرات از طریق مراجع داخلی و محدودیت‎ های ناشی از تحریم ‎های ظالمانه استکبار جهانی و اخیراً کرونا وجود داشته است که به بخشی از آنها اشاره می ‎شود:

–          صدور بخشنامه ‎های خلق الساعه و مکرر و بعضاً متناقض  بانک مرکزی در خصوص تعهد بازگشت ارز حاصل از صادرات و پیچیده کردن فرآیند اخذ وجه وجوه حاصل از صادرات.

–          اختلال در بازار ارز و تاثیر آن بر تامین و ترخیص مواد اولیه و در نتیجه مواجه شدن با فرصت‎های از دست رفته فروش متعدد به دلیل کمبود مواد اولیه

–          افزایش قیمت شیر خام و به تبع آن محصولات لبنی که ناشی از افزایش نرخ ارز رسمی و ایجاد مشکل در واردات نهاده‎های دامی

–          ضعف در برقراری تعرفه ترجیحی برای صادرات محصولات لبنی ایرانی به کشورهای همسایه

–          شرایط سخت و زمانبر برای اعطای تسهیلات با نرخ بهره پایین به صادرکنندگان

–          تخصیص نیافتن یارانه‎های صادراتی برای پشتیبانی از صادرکنندگان

–          نبود تفاهم و هم‎افزایی برای ایجاد اتحادیه‎ های صادراتی با پشتوانه و ضمانت اجرایی برای هماهنگی و قوی‎تر کردن شرکت‎های صادرکننده

–          تشریفات اداری پیچیده و زمان بر برای اخذ مجوزهای محموله ‎های صادراتی از مراجع دولتی

–          تخصیص نیافتن یارانه حمل به محموله‎ های صادراتی

–          نبود نهادی اجرایی و نظارتی برای جلوگیری از عرضه صادراتی محصولات لبنی کم کیفیت و جلوگیری از تخریب نام محصولات ایرانی در  بازارهای صادارتی هدف.

–          استمرار مشکلات سیستم‎ های بانکی کشور برای انجام تبادلات بین‎المللی بانکی برای تبادل اعتباری، اسنادی و یوزانس‎های کم‎بهره بین‎المللی

از آنجا که سبد محصولات صادراتی پگاه با بیش از ۱۳۰ کد محصول برای مشتریان منطقه بسیار رنگین است و سیاست شرکت صنایع شیر در سال‎های اخیر تولید محصولات جدید منطبق بر ذائقه بازارهای هدف صادراتی بوده است، این شرکت محصولات خود را در گروه‎ های پنیر، خامه، شیر، ماست، دوغ، کره، شیرخشک، پودر آب پنیر و انواع نوشیدنی‎ ها و دسرها به بازار عرضه کرده است که تنوع و کیفیت بسیار بالای محصولات سبب جایگاه ویژه محصولات پگاه در بازارهای صادراتی شده است.

با توجه به برنامه جامع صادراتی پگاه برای شناسایی و تحقیقات بازار و ورود به بازارهای جدید درکشورهای قاره آفریقا و خاور دور است. البته در صورت رفع مشکلات موجود از سوی سازمان دامپزشکی کشور، حضور در بازار کشورهای اروپایی در برنامه‎ های آینده این شرکت است. لازم به ذکر است برند پگاه سابقه صادرات به آمریکا و کانادا را نیز در کارنامه خود دارد.

لبنیات پگاه

اصولاً رقبای پگاه به دو دسته تقسیم می‎شوند:  رقبای داخلی و خارجی. از رقبای ایرانی برند پگاه می‎توان به شرکت‎های کاله، میهن و صباح اشاره کرد و در حوزه رقبای خارجی با توجه به بازارهای هدف می‎توان به تولیدکنندگانی از کشورهای عربستان، کویت، ترکیه، مصر و پاکستان اشاره کرد.

تحریم‎های ظالمانه آمریکایی در چند ساله اخیر مشکلات فراوانی را برای تولیدکنندگان و تجار ایرانی به همراه داشته است و قطعا شرکت صنایع شیر ایران نیز از این مشکلات مستثنی نبوده است.

از اهم این مشکلات  می‎توان به مشکلات تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات، مشکلات حوزه بانکی و نقل و انتقال ارز در معاملات تجاری و افزایش هزینه انتقال پول، بالابودن هزینه ‎های حمل و نقل بین‎الملی و هراس برخی مشتریان از تعامل با شرکت‎های ایرانی و …. اشاره کرد.

با شیوع بیماری کرونا طی چند ماه اخیر در حوزه صادرات مشکلات و چالش‎های متعددی از قبیل بسته شدن مرزهای مشترک با کشورهای همسایه که بازارهای اصلی پگاه هستند، کاهش مصرف به دلیل محدودیت‎های تردد، تعطیلی کامل بانک‎ها و مراکز تجاری کشورهایی که مقصد صادراتی کالای ایرانی بودند، اشاره کرد.

شرکت صنایع شیر ایران از ابتدای شروع مشکلات تحریم با توان اجرایی متعهد و متخصص در بدنه سازمانی خود روش‎ها و فرآیندهای مختلفی را برای دور زدن تحریم‎ها به کار بسته و سعی کرده است در برخورد با مشکلات هیچگاه استراتژی سازگاری را دنبال نکند.

حمایت و تلاش برای تامین اقلام مورد نیاز تولید خود از تولیدکنندگان داخلی، قیمت‎گذاری متناسب با نیاز بازارهای هدف، استفاده از ظرفیت مشتریان صادراتی در تعاملات تجاری فی مابین توانسته در این سال‎ها راهکارهای مناسبی برای ادامه حیات این برند معظم باشد و سبب شکست حلقه ظالمانه تحریم‎های آمریکایی بوده است.

در خصوص شیوع بیماری کرونا نیز مجموعه پگاه با رعایت کلیه پروتکل‎های بهداشتی ابلاغی از سوی مراجع رسمی داخلی و کشور واردکننده از تولید تا حمل و نقل و تحویل محموله ‎های صادراتی در کنترل کامل توانسته است از زمان شروع بیماری کرونا تاکنون موفق عمل کند و  در دفاع از سلامتی مشتریان صادراتی خود از هیچ تلاشی دریغ نکند. با تدابیر اندیشیده شده این چالش‎ها تبدیل به فرصت شد و خوشبختانه شاهد رشد حدود ۳۰  درصدی در صادرات پگاه نسبت به سال ۱۳۹۸ بوده ‎ایم.

از آنجا که ماهانه صدها محموله لبنی پگاه برای مشتریان صادراتی ارسال می‎شود، حفظ زنجیره سرما از تولید تا مصرف و تاکید بر تازه‎خوری محصولات همیشه برای برند پگاه از اهمیت قابل توجهی برخوردار بوده است و به عنوان یکی از ارکان اصلی در استراتژی‎های صادراتی صنایع شیر ایران مطرح است. لذا تمام تلاش تیم لجستیکی پگاه بر رعایت دقیق این موضوع است.

لذا برنامه‎ ریزی علمی از سفارش‎گذاری مشتریان صادراتی تا تولید و ارسال به موقع محموله‎ ها برای ایشان تابع زیرساخت‎هایی است که در سال‎های اخیر از سوی برند معظم پگاه پیاده‎سازی و اجرا شده است.

با علم به این موضوع که صادرات اقتصاد هر کشوری را می‎سازد و در سال مزین به شعار جهش تولید میتوان از توسعه صادرات به عنوان عاملی کلیدی برای تحقق این شعار نام برد هر گونه اعمال موانع و محدودیت‎ها دراین مسیر آثار مخربی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان به وجود خواهد آورد، زیرا اعمال عوارض و تعرفه‎ های گمرکی غیرعلمی و غیر تخصصی سهم بازاری که سال‎ها برای بدست آوردن آن وقت و هزینه صرف شده و باعث ارزآوری قابل توجهی به کشور شده را با مشکل مواجه می‎کند و عملا حیات بسیاری از واحدهای تولیدی و اشتغال جوانان این کشور را به خطر می ‎اندازد.

لازم به ذکر است ۲۵ درصد فروش مجموعه صنایع شیر ایران به بازارهای جهانی ارسال می‎شود که کاهش این میزان از صادرات سبب تعطیلی و ایجاد ظرفیت خالی در کارخانجات تولیدی و در پی آن تاثیر مستقیم بر اشتغال و در نتیجه آن بیکاری جوانان خواهد داشت.

این در حالی است که اغلب کشورهای صادرکننده لبنیات از حمایت‎ها و مشوق‎های مستقیم دولتی برای توسعه صادرات و افزایش سهم تولیدات کشور متبوع خود در بازارهای جهانی برخوردار هستند ولی متاسفانه با تصمیمات احساسی و غیرکارشناسی صادرکنندگان ایرانی همواره از تهدیدها و محدودیت‎های دولتی نگران و آسیب دیده ‎اند.

امیدواریم با درک اهمیت صادرات در تحقق فرمایش مقام معظم رهبری در سال جهش تولید، مسئولان ذیربط به خصوص در وزارت صمت نگاه کارشناسی و حمایت گونه ‎ای را از صادرات کشور به خصوص در حوزه صنعت لبنیات که مقام نخست را در صادرات صنایع غذایی کشور به خود اختصاص داده، داشته باشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا