کد خبر: 12120072388
اخبار شرکت ها

قراردادهای ۴۷۰ میلیون یورویی طرح جمع‌آوری گازهای مشعل شرق کارون امضا شد

شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، همسو با اجرای طرح بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل شرق کارون، ۴۷۰ میلیون یورو قرارداد EPCC با شرکت‌های ایرانی امضا کرد.

شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس به عنوان سرمایه‌گذار بخش اعظم طرح بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل شرق کارون امروز (پنجشنبه، ۱۲ اسفندماه) با حضور جواد اوجی، وزیر نفت و علی عسکری مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، هشت قرارداد EPCC (مهندسی، خرید و تأمین کالا، ساخت، اجرا و راه‌اندازی) با شرکت‌های ایرانی امضا کرد.

بیدبلند خلیج فارس، قراردادهای احداث ایستگاه‌های نمکزدایی و فشارافزایی مارون ۳ و ۵ و رامشیر را با شرکت‌های پترونیروصبا و خدمات مدیریت نورهان صنایع، احداث خطوط جمع‌آوری و انتقال گاز طرح جمع‌آوری گازهای مشعل را با شرکت‌های سکاف و سروش انرژی پویا، احداث واحد نمکزدایی و فشارافزایی آغاجاری ۲ و نمکزدایی پازنان ۱ را با شرکت‌های پتروسازه مبین و مشاور پارس، خطوط لوله گاز رگ‌سفید ۱ و ۲، لوله مایعات ان‌جی‌ال ۱۲۰۰ و خط لوله گاز بی‌بی‌حکیمه به سیاه مکان و لخته‌گیر سیاه‌مکان را با شرکت‌های صنایع ماشین‌سازی کاوه و مهندسان مشاور ستیران، احداث ایستگاه جدید تزریق گاز بی‌بی‌حکیمه و خطوط لوله مربوطه را با شرکت‌های پتروپایدار ایرانیان و پتروتدبیر پارس و احداث ایستگاه‌های نمک‌زدایی و فشارافزایی آغاجاری ۱.۲، ۳.۴ و ۵ را با شرکت طراحی و مهندسی صنایع پتروشیمی (پیدک)، شرکت داریان و مهندسی مشاور نیروی خراسان برای اجرای پروژه برق‌رسانی به ایستگاه رگ سفید و شرکت پتروپایدار ایرانیان و پترو تدبیر پارس برای اجرای پروژه ایستگاه تصفیه گاز، امضا کرد.

مجموع ارزش این هشت قراردادها که میان محمود امین‌نژاد، مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس و مدیران عامل شرکت‌های ذکر شده امضا شد، ۴۷۰ میلیون یورو است.

طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل با هدف جلوگیری از گازسوزی، رعایت ملاحظات زیست محیطی، ایجاد ارزش افزوده از گازهای سوزانده‌شده در شرق رودخانه کارون و تأمین خوراک پایدار شرکت‌های پتروشیمی تعریف شده است. به این منظور، دو قرارداد «بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل» شهریورماه ۱۳۹۷ میان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت‌های پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس و پتروشیمی مارون با حجم مجموع سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار امضا شد.

قرارداد امضاشده با شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس به ارزش یک میلیارد و ۱۰۹ میلیون دلار شامل ۲۷ طرح احداث ایستگاه‌های جمع‌آوری گازهای همراه، بهسازی ایستگاه‌های موجود و انتقال گازهای جمع‌آوری‌شده به پالایشگاه بیدبلند است.

با اجرایی شدن این طرح‌ها حدود ۶۰۰ میلیون فوت‌مکعب در روز گازهای همراه جمع‌آوری و به پالایشگاه منتقل و سالانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن C۲+ به خوراک پالایشگاه افزوده می‌شود که گامی بلند در رفع مشکل کمبود خوراک این پالایشگاه و صنایع پتروشیمی وابسته پایین‌دست به‌شمار می‎رود.

با اجرای این طرح و فرآورش گازهای همراه، روزانه حدود ۴۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز سبک در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرار می‌گیرد که برای تزریق به میدان‌های نفتی یا تأمین سوخت کشور استفاده می‌شود.

استاندار خوزستان: یکی از آرزوهای دیرینه مردم خوزستان خاموش شدن فلرهاست/ جمع‌آوری گازهای مشعل هم به نفع محیط زیست است و هم ثروت آفرین

استاندار خوزستان گازهای همراه نفت را برای محیط زیست خطرناک دانست و گفت: با جمع‌آوری گازهای مشعل می‌توان برای کشور تولید ثروت کرد.
صادق خلیلیان در آیین بهره‌برداری از تأسیسات و مخازن ذخیره‌سازی و اسکله شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس و امضای هشت قرارداد طرح جمع‌آوری گازهای مشعل اظهار کرد: خوشبختانه استان خوزستان با ظرفیت‌های بزرگی که در بخش‌های نفت و گاز، کشتیرانی، راه‌آهن و … دارد یک استان پرظرفیت و بی‌نظیر است، اما مشکلاتی هم دارد که امیدواریم با رویکرد دولت سیزدهم برطرف شوند.

وی با بیان اینکه طرح‌هایی که امروز به بهره‌برداری می‌رسند و قرارداد آن منعقد می‌شود ارزش افزوده خوبی داشته که این ارزش افزوده می‌تواند تبدیل به ثروت می‌شود، تصریح کرد: یکی از آرزوهای دیرینه مردم خوزستان این بود که این شعله‌ها و گازهایی که سوخته می‌شود، به جای تولید آلودگی خاموش شود و تبدیل به محصولات گرانقیمت بشود کم این پروژه در راستای تحقق این آرزوست.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه خوشبختانه دولت اعتبار مالی خوبی برای استان خوزستان در خصوص فعالیت‌های مختلف از جمله اشتغال‌زایی در نظر گرفته است، اظهار کرد: وزیر نفت (جواد اوجی) فرزند استان خوزستان دانست و زحماتی زیادی برای استان کشیده است، وی منابعی برای مسئولیت‌های اجتماعی به این استان اختصاص داده است که امیدواریم این اقدام‌ها منجر به توسعه استان خوزستان شود.

خجسته مهر در مراسم بهره‌برداری از تأسیسات ذخیره‌سازی و اسکله بیدبلند خلیج فارس:
طرح جمع آوری گازهای همراه نفت ۶ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند/ اجرای این طرح معادل دو فاز پارس جنوبی، گازهای همراه را جمع‌آوری می‌کند

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: سیاست ما در این شرکت گره زدن بخش پایین‌دستی با بالادستی صنعت نفت و تأمین سرمایه مورد نیاز بخش بالادستی و تثبیت خوراک واحدهای پتروشیمی است.

محسن خجسته‌مهر در مراسم بهره‌برداری از تأسیسات و مخازن ذخیره‌سازی و اسکله شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس و امضای هشت قرارداد طرح جمع‌آوری گازهای مشعل اظهار کرد: مایه مباهات و خوشحالی است که امروز در آیین انعقاد صیانتی‌ترین قراردادهای بالادستی صنعت نفت جمع شده‌ایم.

وی افزود: لازم می‌دانم در این نشست به‌نوبه خود از حمایت‌های همه‌جانبه صیانتی وزیر نفت، استاندار خوزستان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس و همه آنهایی که در این نشست حضور دارند و در این پروژه بزرگ نقش داشتند تشکر و قدردانی کنم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: گازهای مشعل یا گازهای همراه نفت که به‌صورت مشعل درآمده است یا باید به‌صورت گاز به میدان‌های نفتی تزریق شود که بتوانیم حداکثر استحصال را داشته باشیم، یا اینکه این گازهای مشعل را به‌عنوان ارزش افزوده به منظور خوراک در اختیار واحدهای پایین‌دستی قرار دهیم.

خجسته‌مهر افزود: محیط زیست مقوله بسیار مهمی است که باید از سوی وزارت نفت دنبال شود. توسعه‌ای که همراه آن آلایندگی باشد، ممنوع است و ما در طرح‌های خود باید این موضوع را مدنظر قرار دهیم که آلایندگی صفر باشد. برنامه ما نیز این است که آن را دنبال می‌کنیم.

وی تصریح کرد: انعقاد این قرارداد حدود ۶ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم به‌دنبال دارد. این یکی از کارهایی است که به‌عنوان سرمایه اجتماعی تولید ثروت و همسو با رفع محرومیت‌زدایی باید برای آن گام برداریم.

خجسته‌مهر با بیان اینکه پنج طرح اصلی جمع‌آوری گازهای مشعل در کشور داریم که ارزش این پنج طرح حدود ۷ میلیارد یورو است، گفت: طرحی که امروز انعقاد قرارداد آن انجام می‌شود حدود یک میلیارد یورو است که ۳۰۰ میلیون یورو آن قبلاً انعقاد قرارداد شده و امروز حدود ۵۰۰ میلیون یورو دیگر در دولت سیزدهم امضا می‌شود.

وی افزود: اینها پروژه‌های بسیار ارزشمندی است و این گویای نگاه ویژه دولت سیزدهم به اجرای طرح‌های نیمه‌تمام و تکمیل آنها و اجرای طرح‌های جدید است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه این پنج طرح معادل دو فاز پارس جنوبی می‌تواند گازهای همراه را جمع‌آوری کند، تصریح کرد: با برنامه‌ای که دیده شد ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ و ۳۲۰۰ در غرب کارون و غرب کشور تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، از این رو سیاست ما در شرکت ملی نفت ایران گره زدن بخش پایین‌دستی با بالادستی و تأمین سرمایه مورد نیاز بخش بالادستی و تثبیت خوراک واحدهای پتروشیمی است.

خجسته‌مهر گفت:در آینده نزدیک برای تأمین منابع مالی شرکت ملی نفت ایران به‌منظور توسعه میدان‌های نفتی و گازی حتماً از سرمایه بخش‌های مختلف پتروشیمی استفاده خواهیم کرد. در این خصوص با پنج هلدینگ مهم و یک مجموعه فولادی مذاکره می‌کنیم تا بتوانیم بخش پایین‌دستی را به کمک بخش بالادستی بیاوریم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا