کد خبر: 19129918551
روزنامهسلامت و رفاه

گسترش کرونا در کشور با تست‌های منفی کاذب

به گفته رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا، تست‌های سریع، منفی کاذب زیادی دارند و متاسفانه مسافران از استان‎های آلوده از جمله خوزستان با همین تست‌ها در حالیکه ناقل ویروس کرونا هستند، قرنطینه را می‌شکنند و بیماری را گسترش می‌دهند.

حمید سوری در گفت‎وگو با ایرنا افزود: قرنطینه سطوح مختلفی دارد. هدف از قرنطینه الزاما چفت و بست زدن به استان نیست. ضمن اینکه همه استان خوزستان درگیر اپیدمی شدید و ویروس جهش یافته نیست و بیشتر شهرهای جنوبی و غربی آن درگیر هستند اما متاسفانه در مورد خیلی از مقرراتی که در کشور اجرا می‎شود در عمل یک عده متخلف پیدا می‎شوند که راه‎های فرار را پیدا می‎کنند، رسیدگی به این موضوع دیگر در اختیار وزارت بهداشت نیست بلکه در اختیار نهادهای انتظامی و نظارتی است که باید اقدام کنند و وزارت بهداشت هم درباره این موضوع گلایه دارد.

وی در پاسخ  به این پرسش که آیا انجام تست‎های سریع از مسافران هواپیما، قطار و اتوبوس موجب شناسایی بیماران و جلوگیری از انتقال بیماری می‎شود یا نه گفت: عمده تست‎های کرونا که اکنون در کشور انجام می‎شود از نوع تست‎های سریع است که البته دقت کافی را ندارند و ممکن است تعداد زیادی منفی کاذب داشته باشند. متاسفانه همین تست‎ها برای مسافران هواپیماها، قطارها و سایر وسایل حمل و نقل عمومی انجام می‎شود و ممکن است افراد ناقل با در دست داشتن تست‎های منفی کاذب در حالی که ناقل و حامل ویروس هستند، به مسافرت بروند و بیماری را به افراد دیگر منتقل کنند.

وی گفت: به طور کلی تست‎های «پی‎سی‎آر» دقیق‎تر هستند اما گسترش آنها نیازمند امکانات آزمایشگاهی است و امکان گسترش و افزایش زیاد تعداد این آزمایش‎ها نیست، البته تست‎های سریع ژنتیکی نیز وجود دارد که تعداد آنها زیاد نیست.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به این پرسش که چرا با افرادی که پروتکل‎ها را می‎شکنند برخورد نمی‎شود، گفت: در این نوع اپیدمی‎ها سعی بر این است که برخوردهای فردی به حداقل برسد مگر اینکه قوانین و مقرارت کلی تدوین شود و بر اساس آن جریمه‎هایی در نظر گرفته شود. اکنون سیاست کشور به دنبال شدت عمل در اجرای پروتکل‎ها نیست و با توصیه و آموزش و پیشنهادها پیش می‎رود اما به رغم فشارها و توصیه‎هایی که شده موارد تخلفی دیده می‎شود که باید جدی‎تر برخورد شود.

سوری ادامه داد: گروهی معتقدند که این اقدامات کافی نیست و حتما باید اقدامات جدی‎تری علیه متخلفان صورت بگیرد، برخی جاها واقعا برخورد با پروتکل‎شکنان و افرادی که در رعایت مقررات سهل‎انگاری می‎کنند، لازم است، وزارت بهداشت هم معتقد به اعمال قانون و سختگیری علیه پروتکل‎شکنان است اما به هر حال سیاست‎ها ممکن است متفاوت باشد اما اگر حتی ۱۰ درصد مردم پروتکل‎ها را رعایت نکنند و بی‎توجهی کنند، در صورتی که مبتلا باشند دیگران را مبتلا می‎کنند و اپیدمی همچنان ادامه دار و رو به گسترش خواهد بود اما متاسفانه همواره افرادی هستند که رعایت نمی‎کنند و جان خود و اطرافیانشان را به خطر می‎اندازند.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور (اسفند ۹۸) تا کنون یک میلیون و ۶۸۹ هزار و ۶۹۲ نفر به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و ۶۰ هزار و ۶۸۷ نفر از هموطنان جان خود را از دست داده‎اند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا