کد خبر: 26040037993
روزنامهسلامت و رفاه

گشت و گذار تابستانی کرونای دلتا در سراسر کشور

میزان رعایت پروتکل‌ها به ۴۸ درصد رسیده است

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه ویروس کرونای دلتا همه ایران را در نوردیده است، درباره کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابراز نگرانی کرد.

به گزارش افق و اقتصاد، علیرضا رئیسی، در حاشیه جلسه روزگذشته ستاد ملی مقابله با کرونا که با حضور رئیس جمهوری و سایر اعضا برگزار شد، با اشاره به اینکه در این جلسه‌ درباره ویروس دلتا صحبت‌هایی مطرح شد، گفت: در کشور خودمان هم این ویروس در حال چرخش است و می‌شود گفت که تقریباً همه استان ها را درنوردیده و شیوع ویروس در افرادی که الان مبتلا هستند، ویروس غالب دلتا است و اکثر استان‌ها را درگیر کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۶۹ شهرستان کشور در وضعیت قرمز ۱۶۶ شهر نارنجی و ۱۱۳ شهر زرد هستند.

رئیسی افزود: نکته‌ای که واقعا جای تامل دارد و ناراحت کننده است، این است که میزان رعایت پروتکل‌ها در کشور به زیر ۵۰ درصد، یعنی به ۴۸ درصد رسیده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: این میزان از رعایت‌ها کافی نخواهد بود و منجر به افزایش و شیوع بیماری می شود. قطعا همه مردم هم این حس و نگاه را دارند و وقتی در سطح شهر تردد می‎کنند مشاهده می‎کنند که میزان رعایت پروتکل‎ها پایین آمده است.

وی گفت: میزان پلمپ ها و جرایم کم نیست اما به تنهایی گره‎گشا نیست و از مردم انتظار می‌رود به خاطر حفظ جان خودشان، بیشتر به رعایت پروتکل‌ها اهمیت بدهند و از سفرهای غیر ضرور و حضور در جمع‎ها به شدت پرهیز کنند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: رستورانها، تالارها، مراکز سرپوشیده مثل سالن‎های ورزشی و استخرهای سرپوشیده و حتی پاساژهای سرپوشیده می‎توانند محل انتقال بیماری باشند.

وی تاکید کرد: قدرت سرایت ویروس جدید بالا است و اگر کوچکترین کوتاهی صورت گیرد میزان ابتلا را بیشتر خواهد کرد.

رئیسی ادامه داد: در حال حاضر وضع بسیاری از استان‌های کشور  قرمز است یا حداقل یک تا دو شهر قرمز دارند و برخی استان‌ها هم تعداد بسیار زیادی شهر قرمز دارند. همچنان بیماری در جنوب کشور، در استان‌های بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان رو به افزایش است. گرچه که این بیماری در سایر نقاط کشور هم رو به گسترش است.

عبور واکسیناسیون روزانه از مرز ۲۵۰هزار تزریق

وی درباره واکسیناسیون نیز افزود: تزریق روزانه واکسن از مرز ۲۵۰ هزار دوز عبور کرده و واکسن دوز اول و دوم برای افراد بالای ۶۰ سال وجود دارد و نگرانی از این بابت نداریم. تا کنون ۱۱.۲ میلیون دوز واکسن در کشور توزیع شده است، این هفته هم ۶ میلیون واکسن جدید به دست ما خواهد رسید که این واکسن‌ها هم توزیع خواهد شد و ان‌شاءالله افراد ۶۰ سال به بالا و گروه‌های پرخطر را قطعا واکسینه خواهیم کرد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین از آغاز واکسیناسیون معلمان در مرداد خبر داد و افزود: به زودی کار واکسیناسیون برای افراد ۵۰ سال به بالا نیز آغاز خواهد شد.

وی افزود: در برخی استان‌ها هم مانند خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی واکسیناسیون را از سنین ۵۰ سال به بالا آغاز کرده‌ایم. جزایر خلیج فارس هم به جز قشم و کیش که بعدا اعلام می شود، واکسیناسیون در سایر جزایر در سنین ۱۸ سال به بالا انجام خواهد شد.

رئیسی گفت: واکسیناسیون عشایر را هم از ماه آینده در افراد ۱۸ سال به بالا آغاز خواهیم کرد و معلمان و اساتید هم در مرداد واکسیناسیون‌شان آغاز می‌شود تا این افراد هم به جمع واکسن زده‌ها اضافه شوند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا