کد خبر: 0107992655
راه و مسکن

یارانه ضامن وام ودیعه مسکن مستاجران شد

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از آغاز ثبت‎نام مستاجران در سامانه طرح اقدام ملی مسکن به نشانی TEM.MRUD.ir ، برای دریافت وام ودیعه مسکن بدون نیاز به ضامن از هفته جاری خبر داد.

محمود محمودزاده در گفت‎وگو با ایرنا، با اعلام اینکه مستاجران واجد شرایط برای دریافت وام به ضامن نیازی ندارند، گفت: برای ضمانت، گواهی کسر از حقوق یا سهام عدالت و یا سفته کفایت می‌کند. همچنین اگر خانواده‎ای یارانه خود را به عنوان ضامن قرار نداده باشند می‌تواند به عنوان ضامن دریافت این تسهیلات استفاده کند.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: از ۱۵ تا ۲۰ مرداد معرفی متقاضیان دریافت این تسهیلات به بانک‌ها آغاز می‌شود.
وی در خصوص اقساط وام ۵٠ میلیونی مستاجران تهران، گفت: ماهانه ۵۴۰ هزار تومان سود این تسهیلات توسط مستاجران به بانک پرداخت می‎شود. این وام ۵۰ میلیون تومانی معادل یک و نیم میلیون تومان اجاره ماهانه است و وقتی مستأجر فقط سود این وام را به بانک می‌پردازد، یک میلیون تومان به وی در اجاره بها کمک خواهد شد.

برنامه دولت برای توانمندکردن مستاجران با اعطای تسهیلات اجاره روز چهارشنبه رونمایی شد و رئیس‌جمهوری در جلسه هیات دولت از مهیاشدن مقدمات پرداخت ودیعه اجاره از هفته جاری خبر داد.

این وام که برای مستاجران تهرانی ۵۰ میلیون تومان، برای مستاجران شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان است با نرخ سود ۱۳ درصدی تعیین شده است، اقساط ماهیانه ندارد و مستاجران فقط سود ۱۳ درصدی را به صورت ماهیانه به بانک پرداخت می‎کنند، وام به حساب مالک واریز می‌شود و پس از پایان قرارداد، اصل مبلغ به بانک برگردانده می‌شود.

شرط بازپرداخت ۳۰ ماهه و با سود کمتر وام ودیعه مسکن

در همین راستا رئیس کل بانک مرکزی نیز در یادداشتی در فضای مجازی نکاتی را در خصوص وام ودیعه مسکن مطرح کرد.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در یکی از حساب‌های کاربری خود در فضای مجازی درباره وام ودیعه مسکن نوشت:  با توجه به محدودیت اعتبار تخصیص یافته برای جبران و کنترل آثار شیوع کرونا برای سیستم بانکی (حداکثر ۷۵ هزار میلیارد تومان) اختصاص بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان با نرخ ۱۳ درصد، آن هم با موکول‎کردن برگرداندن اصل وام به پایان دوره یک‎ساله، با در نظر گرفتن سایر تعهدات کرونایی، مقدور نبود.  افرادی که با تائید وزارت راه و شهر سازی واجد شرایط استفاده از این وام باشند، اگر به‎جای پرداخت ماهانه سود وام و پرداخت اصل آن در پایان سال، توانایی پرداخت اصل و سود وام به صورت ماهانه را داشته باشند، می‌توانند با انتخاب خود، این وام را با اقساط ۳۰ ماهه و نرخ ۱۲ درصد دریافت کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا