کد خبر: 030702138845
بازارها و خدمات مالیجهانروزنامه

یورو جعلی به طور گسترده در کوزوو پذیرفته شده است

ترجمه: سلیم حیدری

گزارش ها حاکی از آن است که ارزهای تقلبی به منطقه سرازیر شده است.

باریستاها در کافه‌های کوزوو از بررسی اصالت سکه‌های ۲ یورو صرف نظر کرده‌اند، زیرا اکثر آنها جعلی هستند و کیفیت بالای تقلبی‌ها تشخیص آنها را از ارز اصلی تقریباً غیرممکن می‌کند.

یک پیشخدمت کافه پریشتینا به رویترز گفت: “در ابتدا، همه نگران بودند و بررسی می کردند که سکه های ۲ یورویی جعلی هستند یا نه. او توضیح داد که خرده‌فروشان می‌توانند سکه‌ها را با نگه داشتن آن‌ها در مقابل نور یا انداختن روی سطحی برای شنیدن صدایی که تولید می‌کنند، آزمایش کنند.”

او گفت: “اکنون دیگر چک نمی‌کنیم… ممکن است پول جعلی ‌بگیریم یا پول جعلی ‌بدهیم. همه یکسان است.”

به گفته سازمان های اجرایی قانون، مقدار سکه های تقلبی ۲ یورویی در گردش طی سال جاری به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

یورو در کوزوو و مونته نگرو استفاده می شود، با وجود اینکه آنها بخشی از منطقه یورو نیستند.

یک مغازه دار ناشناس به خبرگزاری گفت که شش سکه از ۱۱ سکه ۲ یورویی موجود در صندوق او جعلی بوده است. او افزود که تعداد زیادی از آنها در گردش هستند و او چاره ای جز پذیرش آنها نداشته است.

بیش از ۳۰۰۰۰ سکه تقلبی ۲ یورویی در نیمه اول سال جاری توسط کارشناسان پزشکی قانونی پلیس در پریشتینا مورد بررسی قرار گرفت در حالی که در مدت مشابه سال گذشته این بررسی شامل ۴۴۵۱ سکه بود.

ویولکا ماوریقی، کارشناس پول های تقلبی در پزشکی قانونی، به این آژانس خبری گفت: “پیش از این، سکه های تقلبی مغناطیسی نبودند و قبلا مشکل وزن داشتند، اما اکنون با سکه های اصلی مطابقت دارند.”

در سال گذشته، پلیس محلی ۸۰۴ پرونده مربوط به جعل پول را به سارنوالی ارسال کرد، در حالی که در سال جاری تاکنون ۴۸۶ پرونده صادر شده است.

در ماه آوریل (اردیبهشت)، یک مرد و یک زن به دلیل تلاش برای آوردن ۱۰۶۰۰ سکه تقلبی ۲ یورویی از مقدونیه شمالی به کوزوو دستگیر شدند.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا