کد خبر: 20060045694
اقتصادتولید و بازرگانی

۱۰۰ هزار تن کالای اساسی در شمال کشور در حال فاسد شدن است

جمال ارونقی گفت: در بنادر شمال کشور بیش از ۱۰۰ هزار تن کالا گزارش شده که بیش از ۸ ماه است دپو شده و تشریفات و پیگیری‌ها درباره آن‌ها همچنان ادامه دارد.

مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به میزان کالا‌های اساسی دپو شده در گمرکات کشور اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۶ میلیون تن کالای اساسی در ۲۵ گروه کالایی در بنادر و گمرکات کشور داریم که بیش از ۹۰ درصد این کالا‌ها در ۶ گروه کالایی گندم، ذرت، جو، کنجاله سویا، روغن و دانه‌های روغنی هستند که ارز ترجیحی دولت را دریافت می‌کنند و در بنادر مهمی، چون بندر امام خمینی (ره) دپو شده اند.

از ابتدای سال، بیش از ۱۰ میلیون تن کالای اساسی ترخیص شده است

او ادامه داد: از ابتدای سال بیش از ۱۰.۱ میلیون تن کالای اساسی را ترخیص کردیم. با توجه به اینکه برای ترخیص این کالا‌های اساسی به کد رهگیری بانک نیاز بود، در یک مقطع مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی در خصوص ترخیص ۹۰ درصدی به مراجع ذیربط تا حدودی با تاخیر انجام شد. از تاریخ ۱ خرداد ماه مصوبه‌ای مبنی بر ترخیص درصدی این اقلام را از گمرکات داشتیم و روند، روند کندی بود.

او تاکید کرد: بار‌ها در رسانه‌ها اعلام شد که بیش از ۷.۵ میلیون تن کالای اساسی در بنادر و گمرکات کشور دپو شده و باید تعیین تکلیف شوند. منتهی از مرداد ماه و با تشکیل جلسات کارشناسی میان دستگاه‌های مختلف تصمیماتی اتخاذ شد و اکنون وضعیت بسیار بهتر و روان‌تر از گذشته است.

ارونقی تصریح کرد: اگر بنادر کشور را درنظر بگیرید، در یک روز بیش از ۱۰۰ هزار تن کالای اساسی از بنادر خارج و به مقاصدی که در کشور در نظر گرفته شده، ارسال می‌شوند. بعد از اینکه تشریفات ترخیص در حداقل زمان ممکن انجام می‌شود، مجوز‌های قانونی اخذ می‌شود و نسبت به خروج این کالا‌ها از بنادر و گمرکات کشور اقدام می‌شود. ترخیص ۱۰۰ هزار تن کالای اساسی در روز، یک رکورد محسوب می‌شود.

خروجی کالاها از یک بندر در طول یک روز، ۳ برابر شده است

معاون فنی گمرک ادامه داد: بیشترین کالا‌های اساسی در بندر امام خمینی است؛ ۳۰ فروند کشتی در نوبت تخلیه هستند و بیش از ۱۰ فروند کشتی در همان بندر در حال تخلیه کالا‌های اساسی هستند. روند ترخیص در حال حاضر نسبت به قبل بسیار تغییر کرده به طوری که ۶۰ هزار تن کالا فقط از یک بندر خروجی داریم. در صورتی که قبلا اگر میانگین را در نظر می‌گرفتید، به ۲۰ هزار تن در روز می‌رسید. این نشان می‌دهد که در خصوص کالا‌های اساسی موجود در بنادر و گمرکات کشور در حال حاضر خوب عمل می‌شود.

روند ترخیص کالاهای اساسی، تسهیل تر می شود

او اشاره کرد: رئیس جمهور نیز در خصوص کالا‌های اساسی دستور اکید صادر کردند که وزارت جهاد کشاورزی نسبت به احصاء تمامی کالا‌هایی که به نحوی تامین ارز اتفاق نیفتاده و منجر به رسوب آن‌ها شده، اقدام شود. لیست این اقلام را در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد و بانک مرکزی به قید فوریت نسبت به تامین ارز این کالا‌ها اقدام کند تا با همان ارز ۴۲۰۰ تومان تامین ارز شوند.

ارونقی تصریح کرد: در نتیجه براساس دستوری که از سوی رئیس جمهور صادر شده و معاون اول نیز این مشکل را پیگیری کردند، به نظر می‌رسد که با همکاری میان وزارت جهاد کشاورزی، بانک مرکزی و گمرک روند ترخیص از وضعیت فعلی نیز بهتر شود.

او در پاسخ به میزان کالا‌های فاسد شدنی موجود در گمرک بیان کرد: اکنون در گمرک کالا‌هایی را داریم که ۱۴ ماه است در گمرک مانده اند و مراجع ذی صلاحی همچون وزارت جهاد کشاورزی باید در خصوص اینکه فاسد شده اند یا خیر پاسخ دهند.

۱۰۰ هزار تن کالای اساسی در شمال کشور در حال فاسد شدن است

او در پایان تاکید کرد: هر کالایی که در این شرایط دمایی خصوصا در بندر امام خمینی (ره) دپو شود، عملا در آستانه فساد قرار می‌گیرد. در بنادر شمال کشور بیش از ۱۰۰ هزار تن کالا گزارش شده که بیش از ۸ ماه است دپو شده و تشریفات و پیگیری‌ها درباره آن‌ها همچنان ادامه دارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا