کد خبر: 1809998023
سلامت و رفاه

۲۱ میلیون واکسن کرونا از ۴ کشور پیش خرید می شود

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: علاوه بر پیش خرید واکسن از مجموعه کوواکس سازمان بهداشت جهانی که توافقنامه آن امضا شده، مذاکرات مختلف برای پیش خرید حدود ۲۱ میلیون دوز واکسن کرونا از چهار کشور تولید کننده واکسن در حال انجام است.

کیانوش جهانپور روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مذاکرات مختلفی برای پیش خرید واکسن کرونا با چهار کشور و شرکت های تولید کننده آنها که مراحل تولید واکسن کرونا را جلو برده اند، در حال انجام است اما مشکل اساسی، سایه تحریم های بانکی و مالی است که علیه مردم ایران وضع شده و مشکلاتی در روند خرید واکسن ایجاد می کند.

وی ادامه داد: توافقنامه پیش خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن از مجموعه کوواکس با سازمان بهداشت جهانی امضا و پیش خرید شده است اما سایه تحریم ها بر همه خریدهای واکسن و مبادلات بانکی وجود دارد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: علاوه بر آن مذاکرات مختلفی با چهار کشور برای پیش خرید ۲۰ تا ۲۱ میلیون دوز واکسن کرونا در حال انجام است که در صورت نهایی شدن با تایید سازمان غذا و داروی ایران، در کشور مورد استفاده قرار می گیرند البته تایید سازمانها و مجامع معتبر بین المللی نیز در تایید سازمان غذا و داروی ایران موثر است.

جهانپور افزود: همان طور که رئیس بانک مرکزی اعلام کرده است، مهمترین مشکل در روند خرید واکسن کرونا، تحریم های بانکی و تحریم ها و رفتارهای غیربشردوستانه آمریکا و هم پیمانان این کشور است که بر مبادلات مالی با کشورها سایه افکنده اما دولت همه تلاش خود را برای تامین واکسن کرونا انجام می دهد و همه تلاش دولت و وزارت بهداشت این است که اولین محموله واکسن کرونا از مجموع ۴۲ میلیون واکسنی که قرار است از خارج خریداری شود، اوایل سال میلادی آینده وارد کشور شود.

به گزارش ایرنا،  در مجموع حدود ۴۲ میلیون واکسن کرونا برای ۲۱ میلیون نفر بیماران خاص، گروه های پر خطر، بیماران زمینه ای و کارکنان نظام سلامت خریداری می شود که ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز آن از مجموعه کوواکس و حدود ۲۱ میلیون دوز آن از کشورهای تولید کننده واکسن به طور مستقیم است و بقیه آن قرار است از طریق قراردادهای تولید مشترک با برخی کشورها تامین شود و بقیه نیاز کشور برای تامین واکسن عموم مردم قرار است از طریق تولید داخل در سال آینده تامین شود.

مذاکرات مختلفی با کشورها و شرکتهای تولید کننده واکسن کرونا در حال انجام است. واکسن هایی که مراحل مختلف کارآزمایی بالینی را طی می کنند و پس از تایید نهایی در کشور برای واکسینه کردن مردم علیه بیماری کووید۱۹ مورد استفاده قرار می گیرند.

واکسن کرونا در کشورهای مختلف به روشهای مختلفی در حال تولید است، برخی از این واکسن ها ویروس ضعیف شده کرونا و برخی دیگر با استفاده از تکنولوژی پیشرفته MRNA  و کد دار کردن پروتئین ویروسی تولید می شود. واکسن های تولید شده به روش های مختلف عمدتا برای ایجاد ایمنی در بدن افراد به دو نوبت تزریق با فاصله نیاز دارند. میزان مصونیت برخی از واکسن های تولید شده بر اساس اعلام شرکت های تولید کننده بالای ۹۰ درصد است.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۶۷ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده‌اند. در ایران نیز تاکنون بر اساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون بیش از یک میلیون نفر به طور قطعی به این بیماری مبتلا و شناسایی شده اند و از این تعداد حدود ۵۱ هزار نفر تاکنون جان خود را از دست داده اند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا