کد خبر: 030702138854
آموزشروزنامه

۲۷ درصد بازماندگان از تحصیل به مدرسه بازگشتند

معاون وزارت آموزش‌ و پرورش از بازگشت ۲۷ درصد بازماندگان از تحصیل به مدرسه در سال تحصیلی گذشته خبر داد.

عصراقتصاد:  معصومه نجفی پازوکی؛ معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: بنده برای نواختن زنگ مهر در استان آذربایجان غربی بودم و برگه‌ای را میان دانش‌آموزان توزیع کردم تا نظر خود را درباره نحوه اداره کلاس درس بگویند، یک دانش‌آموز نوشته بود که دوست دارم، شور و نشاط در کلاس درسم باشد، بدون استرس؛ این نوشته پیام بسیاری دارد مبنی بر اینکه فضای کلاس ابتدایی باید متفاوت باشد به گونه‌ای که دانش‌آموز باید کشف کند و یادگیری به شیوه‌ای جذاب باشد.

وی افزود: همه دانش‌آموزان باید به آموزش دسترسی داشته باشند و فردی پشت در مدرسه نماند پس از آن در مدرسه باید کیفیت آموزش فراهم شود، فضای آموزش ابتدایی نباید به این صورت باشد که معلم کنار تخته بایستد و یک مطلب را تکرار کند، این روش دانش‌آموز را خسته می‌کند، معلم باید قبل از ورود به کلاس درس طراحی درسی داشته باشد و در کلاس موقعیت یادگیری ایجاد کند، برای این کار نیاز به آموزش معلمان و مدیران مدارس است.

کودک کار در دوره ابتدایی اندک است

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: سال گذشته دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل دوره ابتدایی ۲۰۵ هزار نفر بودند و سامانه دقیقی طراحی شد که طبق آن برای تمام دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، یک فرد پیگیری‌کننده تعیین شد و به آدرس آنها مراجعه کردند تا بدانند چرا به مدرسه مراجعه نکردند، البته کودک کار در دوره ابتدایی بسیار اندک است و بازماندگی از تحصیل دلایل مختلفی داشت از جمله مهاجرت، بیماری، معلولیت یا اجازه ندادن خانواده برای تحصیل.

وی ادامه داد: سال تحصیلی گذشته موفق شدیم ۵۵ هزار دانش‌آموزان یعنی ۲۷ درصد بازماندگان از تحصیل را به مدرسه برگردانیم و جلسات متعددی با کمیته امداد، بهزیستی و وزارت بهداشت داشتیم تا با بسته آموزشی به سراغ کودکانی برویم که به دلایلی همچون معلولیت یا بیماری نمی‌توانند به مدرسه مراجعه کنند.

نجفی پازوکی گفت: بسته‌هایی را برای معلمان پایه اول ابتدایی به عنوان طراحی آموزشی تهیه و هر هفته به ۸ هزار مدرسه روستایی ارسال کردیم، بازخورد معلمان این بود که دانش‌آموزان می‌پرسند بازی این هفته چیست؟ و این نشان می‌دهد برای دانش‌آموزان یادگیری با بازی مهم است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا