کد خبر: 240701104756
اقتصاداقتصاد کلانبازرگانیتولید و بازرگانیصنعت و معدن

۳.۵ میلیارد دلار تا حذف نفت از تجارت خارجی/ استاندارد بومی نداریم

وزیر صمت اعلام کرد: سال گذشته بیش از ۴۸ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور انجام شد در حالی که واردات ما ۵۲ میلیارد دلار بود این یعنی ما ۳.۵ میلیارد دلار دیگر با حذف نفت از تجارت خارجی کشور فاصله داریم که امسال یا حداقل سال آینده محقق خواهد شد و به صفر خواهد رسید.

به گزارش همشهری آنلاین، سیدرضا فاطمی امین امروز در همایش هفته استاندارد در سالن اجلاس سران با اشاره به اینکه استاندارد سه کارکرد دارد، اظهار کرد: در کارکرد اول حداقل کیفیت را استاندارد مشخص می کند.

در کارکرد دوم استاندارد زبان مشترک است به نحوی که وقتی قطعه ساز می خواهد قطعه ای را به یک سازنده ارائه دهد استاندارد مشخصات آن کالا را ترسیم کرده و تولیدکننده و مصرف کننده قطعه برای رسیدن به توافق یک زبان مشترک که همان استاندارد هست را در اختیار دارد که در نهایت این استاندارد به مبادله کالا می انجامد.

وی با اشاره به اینکه کارکرد سوم استاندارد مدیریت دانش است، گفت: این سه کارکرد در ۵ سطح موضوعیت می یابد که سطح اول به محصول، کالا یا خدمات اختصاص داشته و سطح دوم فرآیندها را دربرمی گیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: سطح سوم نیز سازمان است که مردم باید در خصوص آن نظرات خود را اعلام کنند.

البته این تصور هست که در سازمان کمتر به استاندارد نیاز داریم درحالیکه در این بخش به استاندارد بیشتری نیازمند هستیم به عنوان نمونه استاندارد مدیریت مالی یا استاندارد مدیریت اسناد در سطح سازمان باید به استانداردهای بیشتری برسند.

فاطمی امین با انتقاد از اینکه استانداردهای بومی در کشور وجود ندارد، گفت: ما باید مرجعیت استاندارد داشته باشیم نمی توان گفت کشوری که دانش بنیان است و اقتصاد آن به سمت دانش بنیان ها حرکت می کند استانداردهایی دارای مرجعیت خاص خود نداشته باشد.

وی افزود: ما سه نهاد داریم که در حال اعمال استاندارد است، لذا به یکپارچگی بین این نهادها احتیاج داریم. باید هماهنگی با نهاد در سایر کشورها را هم در دستور کار قرار دهیم که به شدت به آن نیاز داریم.

وزیر صنعت با اشاره به روند روبه رشد صادرات گفت: سال گذشته بیش از ۴۸ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور انجام شد در حالی که واردات ما ۵۲میلیارد دلار بود این یعنی ما ۳.۵ میلیارد دلار دیگر با حذف نفت از تجارت خارجی کشور فاصله داریم که امسال یا حداقل سال آینده محقق خواهد شد و به صفر خواهد رسید.

فاطمی امین گفت: استانداردها در مورد محصولات پیچیده ماننده تجهیزات پزشکی از حساسیت واهمیت بالایی برخوردارند بنابراین ما باید در این زمینه ارتقای استانداردها را ایجاد کنیم. اکنون رتبه پیچیدگی ایران در جهان ۶۵ است که تلاش می‌شود تا این رتبه در چهار سال آینده به کمتر از ۴۰ برسد.

بی‌توجهی تاریخی به نظام استاندارد کشور تاسف‌برانگیز است

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران نیز در این همایش گفت: ساختار تشکیلاتی نظام استاندارد ایران از پیش از تصویب قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد مصوبه ۱۳۹۶ علی رغم تغییر عنوان و ارتقای جایگاه اداری و افزایش ماموریت ها و تکالیف در دوره های قبل اصلاح نشده است.

لذا برخی از وظایف کلیدی نظیر موضوع حلال، استانداردسازی خدمات، مقوله دانش بنیان، بحث نهادهای همکاری و موارد دیگری که ساختار قبلی بوده و هم اکنون نیز در سازمان جاری است، وجود ندارد. این بی توجهی تاریخی به نظام استاندارد کشور بسیار تاسف برانگیز است.

سید مهدی اسلام‌پناه با بیان اینکه در دوره تازه فعالیت این سازمان ارزیابی انطباق و صدور گواهی انطباق حلال آغاز شد، اظهار کرد: در این مدت استانداردهای تعلیق شده صنعت خودرو رفع تعلیق و مفهوم دیپلماسی استاندارد و کیفیت اجرایی شده است.

در این مدت شورای عالی استاندارد پس از ۲۰ سال با حضور مقام‌های عالی دولت احیا و مدل کیفیت جهان استاندارد تدوین شد.

اسلام‌پناه از استانداردسازی محصولات دانش‌بنیان و نوظهور در راستای تسریع‌ تجاری‌سازی آن‌ها خبر داد و اظهار کرد: تدوین سازوکارهای جدید و تعریف طرح‌هایی برای مقابله با کم‌فروشی، تدوین سند یکپارچه غذا و راه‌اندازی پردیس نوآوری و مرکز رشد ایده‌های نوآورانه در پژوهشگاه سازمان ملی استاندارد ایران از جمله دیگر اقدامات انجام شده در این مدت است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا