کد خبر: 16129918032
تولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

۱۷۰۰ واحد تولیدی در تملک ۱۱ بانک

در جدیدترین جلسه ستاد رفع موانع تولید بر اساس گزارش مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، تعداد واحد‌های تولیدی تملک‌شده مستقر در شهرک‌ها، هزار و ۷۱۰ واحد است که در اختیار ۱۱بانک است.

به گزارش خبرگزاری فارس، صد و نهمین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس ستاد و با هدف پیگیری و ارزیابی عملکرد دستگاه‌های مختلف در وزرات صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.

در ابتدای جلسه سیدمهدی نیازی، دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید گزارشی از اهم اقدام‌های دو هفته اخیر ستاد و دبیرخانه ارائه کرد که شامل موارد زیر بود:

برگزاری دو جلسه کارگروه در استان‌های یزد و قزوین با حضور رئیس ستاد و وزیر صنعت، معدن و تجارت، پیگیری موضوع تعیین تکلیف بازپرداخت تسهیلات ارزی واحد‌های تولیدی که در دستور کار ستاد اقتصادی دولت قرار گرفته است، تشکیل ۱۰ کمیته تخصصی ذیل دبیرخانه ستاد با مسئولیت مدیران ذی‌ربط در دستگاه‌های اجرایی، پیگیری امکان تقسیط مطالبات مالیاتی واحد‌های احیا شده و عملیاتی کردن مصوبات اخیر شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، بررسی میدانی ستاد و دبیرخانه از مشکلات واحد‌های تولیدی دارای سه شیفت کاری که تاکنون دو بازدید شبانه از واحد‌های استان تهران و البرز انجام شده، برنامه‌ریزی برای جلسه مشترک با استانداران و انتخاب استان‌های فعال و برتر و تهیه موانع بخش تولید در حوزه تامین اجتماعی.

همچنین عملکرد دستگاه‌های مختلف اجرایی بر اساس مصوبات جلسات پیشین ستاد مورد پیگیری و ارزیابی قرار گرفت و نمایندگان بانک مرکزی، سازمان امور مالیاتی کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان محیط زیست، معاونت امور معادن و صنایع معدنی گزارشاتی را در این خصوص ارائه دادند.

بیش از ۱۶۰۰ واحد در تملک ۱۲بانک

بر اساس گزارش ارائه شده بانک مرکزی در این جلسه درباره موضوع واحد‌های تملک‌شده از سوی شبکه بانکی، از تعداد ۳۲ بانک و موسسه اعتباری غیربانکی در کشور، پاسخ استعلام از ۲۴واحد دریافت شده است و بانک مرکزی متعهد شد، ظرف مدت یک هفته گزارش مربوط به واحد‌های تملک شده ۸ بانک باقی مانده را تدوین و ارائه کند.

همچنین بر اساس گزارش بانک مرکزی تا پایان آذر سال جاری، ۱۴بانک و موسسه رسماً اعلام کردند که هیچ‌گونه واحد تولیدی تملک شده ندارند و ۱۲بانک دیگر که پاسخ استعلام آن‌ها مشخص شده است، تا همان تاریخ، هزار و ۶۴۴ واحد تملک شده دارند که از این تعداد هزار و ۳۹۲ واحد صنعتی بوده است و ۱۳۰۰واحد آن در زمان تملک، غیرفعال بودند و فعالیت تولیدی و اشتغال‌زایی نداشتند.

بعد از گزارش بانک مرکزی مصوب شد فهرست کامل این واحدها تا هفته آینده در اختیار دبیرخانه قرار گرفته تا ضمن ارسال لیست به استانداران سراسر کشور و ارزیابی وضعیت آن‌ها، برنامه‌ریزی برای احیای مجدد آن‌ها در سال آتی در دستور کار قرار گیرد.

واگذاری واحد‌های تحت تملک شبکه بانکی مستقر در شهرک‌های صنعتی

همچنین امیدعلی پارسا، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان امور مالیاتی ضمن ارائه گزارشی از اقدام‌ها و سیاست‌های سازمان برای تسهیل امور مالیاتی واحد‌های تولیدی، از تدوین پیش‌نویس بخشنامه رفع محدودیت واحد‌های تولیدی تا زمان رسیدگی به اختلافات مالیاتی خبر داد.

همچنین نماینده وزارت اقتصاد با تاکید بر حمایت وزارت اقتصاد از توسعه تولید، امضای تفاهم‌نامه شناسایی و واگذاری واحد‌های تولیدی تحت تملک شبکه بانکی مستقر در شهرک‌ها را اقدامی در این راستا ارزیابی کرد.

در این رابطه بر اساس گزارش مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، تعداد واحد‌های تولیدی تملک شده مستقر در شهرک‌ها، هزار و ۷۱۰ واحد است که در اختیار ۱۱بانک است.

در ادامه جلسه، موضع تصویب بخشنامه تفویض اختیارات از سوی شورای عالی معادن به شورای معادن استان‌ها مورد بحث قرار گرفت که بر اساس توضیحات سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی، بخشی این کار انجام شده و درخواست استان‌ها برای تفویض اختیارات بیشتر در دست بررسی است.

نمایندگان سازمان محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری نیز گزارشی از عملکرد خود در راستای اجرای و پیگیری مصوبات ستاد ارائه داد که مقرر شد، مسائل جمع‌بندی شده در استان‌ها از طریق دبیرخانه به کمیته امور محیط زیست و کمیته منابع طبیعی منعکس شده تا در اولین زمان موارد جمع‌بندی و پیشنهادهای اصلاحی برای حل و فصل مشکلات آن‌ها ارائه شود.

همچنین در این جلسه مشکلات و موضوع‌های مطرح شده از سوی بخش خصوصی مورد بحث و بررسی قرار گرفت که در این باره تصمیمات لازم برای پیگیری آن‌ها صادر و به بخش مربوطه برای رسیدگی و پیگیری اعلام شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا