کد خبر: 220701104426
جهانروزنامهفناوری اطلاعات و ارتباطات

پیگرد فرار مالیاتی «مایکروسافت» در آمریکا و سایر کشورها از جمله استرالیا

غول رایانه‌ای آمریکا با بهره‌گیری از ساختاری پیچیده از پرداخت مالیات میلیاردها دلاردرآمد خود در انگلستان، استرالیا و نیوزلند اجتناب می‌کند. کشورهایی که قراردادهای دولتی بسیارسودآوری در آنها دارد.

 مایکروسافت از خود دربرابر اتهامات مالیاتی دفاع می‌کند و با قاطعیت اطمینان می‌دهد:«تمامی قوانین و مقرارت داخلی کشورهای محل فعالیت خود را محترم می‌شمارد.» این غول رایانه‌ای در آمریکا و سایر کشورها از جمله استرالیا تحت پیگرد مقامات مالیاتی قرارگرفته است.

یک مؤسسه تحقیقاتی در استرالیا به نام«مرکز مطالعات و بررسی مسئولیتهای مالیاتی شرکتهای تجاری» در بررسیهای خود پی برده مالیات متعلق به شرکت مایکروسافت صفر دلار بوده‌است.

این مؤسسه پژوهشی در بیانیه منتشر شده روز پنجشنبه۱۳اکتبر(۲۱مهر) خود با افشای ساختار پیچیده مایکروسافت اعلام کرد:«شرکت مایکروسافت طی سالهای اخیربا انتقال منافع خود به شرکتهایی که در بهشت‌های مالیاتی چون کشور برمودا و برخی کشورهای دیگرمستقر هستند هیچ مالیاتی نپرداخته؛ زیرا این شرکتها در این کشورها از قوانین مالیاتی آنها تبعیت می‌کنند.»

یکی از کارشناسان این مؤسسه پژوهشی در این مورد می‌گوید:«مایکروسافت از بهره‌وری ۳ تا ۴درصدی فعالیت های خود در انگلستان، استرالیا  ونیوزلند می‌گوید و از پرداخت سود ۳۰درصدی به سهامداران خود بسیار خرسند است.

درعین حال داشتن چنین عملکرد ضعیفی در این بازارهای پرظرفیت چندان موجه به نظر نمی رسد.» از نظر این کارشناس«به رغم میلیاردها دلار درآمدی که شرکت مایکروسافت از محل تأمین نیازهای دولتی دراین کشورها دارد؛ علائم هشدار دهنده فراوانی مبنی برخودداری از پرداخت مالیات برای این شرکت وجود دارد. درآمد مالیاتی که بخش دولتی شدیداً به آن نیازمند است و از آن محروم شده‌است.»

براساس گزارش های این مؤسسه پژوهشی شرکت«مایکروسافت گلوبال فاینانس» یکی از توابع ایرلندی مایکروسافت مستقر در برمودا سرمایه‌ای بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار را در خود متمرکز کرده‌ است.

این شرکت براساس قوانین مالیاتی کشور برمودا فعالیت می‌کند و به رغم سود ۴/۲ میلیارد دلاری درسال ۲۰۲۰(۱۳۹۹) هیچ مالیاتی نپرداخته است.

نمونه دیگر هلدینگ مایکروسافت در سنگاپور است که به‌رغم منافع ناشی از سود سهام معادل۴/۲۲ میلیارد دلاری که در سال ۲۰۲۰(۱۳۹۹) اعلام کرد صرفا ۱۵ دلار مالیات پرداخت.

در این گزارش همچنین به این نکته اشاره شده که طی سال های اخیر شرکت مایکروسافت در کشورهای انگلستان، آمریکا، کاناداو استرالیا قراردادهای دولتی با ارقامی بالغ بر۳/۳ میلیارد دلار منعقد کرده اما هیچ مالیاتی نپرداخته‌ است.

به همین دلیل دراین کشورها تحت پیگرد مقامات مالیاتی قرار گرفته است. بیش از ۸۰ درصد از درآمدهای خارجی شرکت مایکروسافت از کشورهای ایرلند و پورتوریکو منتقل می‌شوند.

این شرکت در گزارش سالانه مربوط به سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) خود اعلام کرد:«بررسی گزارشهای مالی سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱(۱۳۹۹و ۱۴۰۰) ما نشان می‌دهد درآمدهای مراکز بهره‌برداری خارجی ما در ایرلند و پورتوریکو قبل از پرداخت مالیات ۸۲ و ۸۶ درصد بوده‌اند. دراین کشورها نرخ‌های مالیات از آمریکا کمتر است.»

شرکت مایکروسافت به تهیه کنندگان این گزارش دراین مؤسسه پژوهشی اطمینان داده قوانین موجود در کشورهای محل فعالیتش را محترم می‌شمارد.

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا