کد خبر: 080801106381
انرژیجهانروزنامه

کمک مالی ۶۰ میلیارد یورویی برلین به توزیع کننده آلمانی گاز روسیه

ترجمه: سلیم حیدری

شرکت یونیپر آلمان پس از کاهش عرضه گاز طبیعی روسیه با ویرانی مالی مواجه است.

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داد که برلین در حال آماده شدن برای افزایش کمک های مالی به یونیپر، بزرگترین تامین کننده گاز این کشور است که به دلیل افزایش قیمت انرژی در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، دولت ممکن است این کمک ها را به ۶۰ میلیارد یورو (۶۰ میلیارد دلار) افزایش دهد. این طرح در حالی انجام می شود که وضعیت مالی شرکت به دلیل افزایش قیمت فروش عمده گاز ناشی از کاهش جریان گاز روسیه به سرعت در حال بدتر شدن است.

زیان خالص تعدیل شده یونیپر در ۹ ماهه اول سال ۳.۲ میلیارد یورو (۳.۲ میلیارد دلار) گزارش شده است و اگر قیمت بنزین کاهش نیابد، که به دلیل نزدیک شدن به زمستان و رشد متعاقب تقاضا بعید است، دولت باید دو برابر آنچه قبلاً انتظار می رفت برای نجات این غول انرژی هزینه کند.

مقامات آلمانی ماه گذشته در بحبوحه بحران برنامه‌هایی را برای ملی کردن Uniper به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای حفظ صنعت انرژی اعلام کردند.

یونیپر حدود ۳۱ میلیارد یورو از بسته کمکی انرژی ۲۰۰ میلیارد یورویی را که برلین وعده داده، دریافت نموده است.

در ازای آن، دولت ۹۸.۵ درصد از سهام این شرکت را به دست خواهد آورد که در واقع به معنای ملی شدن کامل آن است.

به گفته منابع بلومبرگ، طبق گزارش‌ها، قانون تثبیت این معامله قرار است روز جمعه توسط سنای آلمان تایید شود و وجوه ممکن است هفته آینده به یونیپر منتقل شود.

فلوریان تونکار، معاون وزیر دارایی آلمان در مصاحبه با بلومبرگ گفت که برلین تمام تلاش خود را برای اطمینان از عملیاتی ماندن یونیپر انجام خواهد داد، اما در مورد میزان کمک ها اظهار نظری نکرد.

او گفت: “یونیپر یک شرکت حیاتی برای تامین گاز در آلمان است، در غیر این صورت ما چنین ریسک‌هایی نمی‌کنیم.”

این در حالیست که قیمت‌های آتی گاز معیار اروپا حدود ۷۰ درصد از بالاترین حد خود در ماه آگوست (مرداد-شهریور) کاهش یافته است که به دلیل ذخیره‌سازی و تحویل محموله های گاز طبیعی مایع (LNG) است.

اگرچه قیمت گاز تقریباً سه برابر بالاتر از میانگین پنج ساله باقی مانده است. به گفته یونیپر، این شرکت در حال حاضر مجبور است برای گاز قیمت بسیار بیشتری نسبت به تامین گاز از طریق خط لوله روسیه بپردازد.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا