کد خبر: 170801107718
اقتصادجهانروزنامه

روند خطرناک کاهش تجارت چین، بازار آیفون را هم آشفته کرد

برای نخستین بار از سال ۲۰۲۰(۱۳۹۹) صادرات چین شاهد رشد منفی ۷/۰ درصدی در یکسال بود. واردات چین نیز مشابه صادراتش به همین میزان رشد منفی داشت.

راهبرد کووید صفر تحمیلی از سوی«شی جینپینگ» تولید را فلج و مصرف را کاهش داده‌است. به این مشکلات داخلی کاهش رشد اقتصاد جهانی و به تبع آن کاهش تقاضای تولیدات چینی نیز افزوده می‌شود.

چین همچنان مشغول مقابله با موج کرونا در خاک خود است درحالیکه همه‌گیری آن پایان یافته است. عواقب اقتصادی کرونا نیز همچنان گریبانگیر چین است. رشد صادرات چین در ماه اکتبر۲۰۲۲ (مهر۱۴۰۱) درمقایسه با زمان مشابه سال قبل کاهش ۷/۰ درصدی داشت(۷/۰-). این رشد منفی از سال  ۲۰۲۰ (۱۳۹۹) مشاهده نشده‌بود.

این درحالیست که رشد صادرات چین در ماه سپتامبر۲۰۲۲(شهریور۱۴۰۱) رشدی مثبت معادل۷/۵ درصد داشت(۷/۵+).

بر اساس آمار گمرک این کشور واردات چین نیز درماه اکتبر(مهر) رشدی منفی معادل ۷/۰درصد(۷/۰-) در مقابل رشد مثبت آن در ماه سپتامبر(شهریور) معادل۳/۰درصد(۳/۰+) داشته است.

کاهش شدید صادرات که مورد تأئید مقامات چین نیز هست موجب غافلگیری تحلیلگران اقتصادی شده است. آنها پیش‌بینی می‌کردند رشد صادرات چین با کاهشی مختصرشاهد حداقل رشدی معادل۹/۴+درصد باشد. مشکلات پیش آمده در اقتصاد چین به دلیل ترکیبی از مشکلات بازارهای داخلی و خارجی این کشوراست.

چین پس از دوسال‌ونیم که ازآغاز کرونا می‌گذشت مجددا خود را مواجه با اوجگیری این بیماری دید. این درحالیست که کشورهای غربی روزهای اوج آن را پشت سرگذاشتند.

مدیریت کرونا با راهبرد کووید صفر با اعمال محدودتهای بسیار شدید؛ بطورکلی عملکرد اقتصاد و فعالان اقتصادی جامعه را در چین فلج کرد.

این سیاست مبتنی‌بر اعمال محدودیتهای مکرر، آزمایشات کرونا در سطح وسیع و قرنطینه اجباری مسافران در بدو ورود به کشور از خارج می‌شود. به نظر نمی‌رسد پکن تصمیمی به بازنگری در این سیاست داشته باشد.

«می فِنگ» سخنگوی کمیسیون بهداشت این کشور روز شنبه۵نوامبر(۱۴ابان) اعلام کرد: «راهبرد کووید صفر همچنان با قوت ادامه خواهد یافت.» بدین ترتیب کوچکترین امید بازار به کمترین کاهشی دراعمال این سیاست نیز از بین رفت.

براساس آمار تعداد افراد قرنطینه شده دراین کشور درمقایسه با قرنطینه شانگهای در بهار گذشته به دلیل درگیری بیش از ۵۰ شهر این کشور با کرونا به بالاترین حد خود رسیده است.

درمنطقه نیم خودمختار«ماکائو» در جنوب چین پس از مشاهده تعداد کمی موارد مشکوک ابتلا غربالگری از ۶۸۰ هزار نفر از ساکنین این منطقه آغاز شد. دربرخی محلات از «کانتون» شهری دیگر از جنوب چین نیز روز دوشنبه ۷نوامبر(۱۶آبان) محدودیتهای نسبی اعلام شده‌است.

دریک سر دیگراین کشور دربخشهای شمال شرقی هم مرز با روسیه و کره‌شمالی نیزشهرهایی آلوده شناسایی شده‌اند. دریک منطقه اقتصادی اطراف فرودگاه شهر«زنگزو» کارخانه تولید گوشیهای آیفون قرار دارد که بیشترین تعداد این گوشی در جهان را می‌سازد.

چهارشنبه گذشته۲نوامبر(۱۱آبان) مقامات این منطقه اقتصادی۶۰۰ هزار نفر از ساکنین اطراف این کارخانه را پس از فرار تعدادی از کارکنان این منطقه که نگران کشف یک کانون جدید کرونا بودند؛ به مدت یک هفته قرنطینه کردند. ۲۰۰هزار نفر در این منطقه اقتصادی مشغول به کارند.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا