کد خبر: 200801107929
جهانروزنامه

نحوه مراقبت چین از تالاب ها و تنوع زیستی موجود در آن

ترجمه: محمود نواب مطلق

چگونگی مراقبت چین از تالاب هایش و تنوع زیستی موجود در آن به موضوعی برای حفظ غرور ملی این کشور تبدیل شده است. در نشستی که طرف های توافقنامه رامسربرای حفاظت از تالاب ها در روزیکشنبه ۱۳نوامبر(۲۲آبان) در ووهان چین  خواهند داشت این کشور با نهایت افتخار اعلام می‌کند چگونه تاکنون توانسته است بیش از ۸۰۰ هزار هکتار از این نوع مناطق را با تنوع زیستی فراوانی از جانوران و گیاهان ایجاد و یا احیا کند.

از ماه جولای (تیر) کارکنان منطقه حفاظت شده طبیعی دریاچه «چِن» واقع در ۹۰ کیلومتری جنوب غربی ووهان(اوبه ای)؛ واقعا دیگر برای مشاهده هزاران پرنده مهاجر نیازی به دوربینهای شکاری ندارند.

پرندگانی که از روسیه می‌آیند و دراین منطقه توقف کوتاهی دارند تا به استرالیا بروند. با نصب دهها دوربین و میکروفن دیجیتالی دراین تالاب حافظت شده امکان نظارت مستمر برآن از راه دور فراهم شده‌است.

مأموران حفاظت از این تالاب در طبقه دوم یک ساختمان شیشه‌ای، تالابی به وسعت ۱۱۵۷۹ هکتار را با دیدی بسیار گسترده درتمامی جهات زیر نظر دارند. آنان ازاین پس به کمک این تجهیزات دیجیتالی و صفحات نمایشگر دوربینهای مستقر دراین تالابی که از تلاقی دو رود «یانگ تسه وهان» تشکیل شده‌است آنرا تحت نظر دقیق خود دارند.

این تالاب که مشتمل بر مردابها، برکه ها و مرغزارها با وسعتی بسیار زیاد است و تا آنجایی که چشم کار می‌کند گسترده شده، ۵۶۱ گونه جانوری از جمله ۲۲۷ گونه پرنده و ۵۶ گونه ماهی زندگی می کنند.

چین به عنوان قهرمان شهرهای هوشمند اکنون به عنوان پیشتاز در مناطق حفاظت شده طبیعی هوشمند وارد میدان شده‌است. با استفاده از این تجهیزات هیچ چیز از چشم پرنده شناسان این منطقه پنهان نمی‌ماند.

سطح و کیفیت آب، خاک، هوا و درجه حرارت آن و همچنین تعداد پرندگان برحسب گونه و موقعیت آنها همگی تحت نظارت هستند. تنها با تمرکز دوربینها بر یکی از آنها تمامی ویژگیهایشان مشاهده می‌شود.

با روشن کردن میکروفنها و شنیدن صدای این پرندگان شما احساس می‌کنید آنها کنارتان هستند. دوربینهایی که گردشگران نیز امکان بهره‌مند شدن از آن را دارند.

پرنده شناسان این ایستگاه نظارتی می‌توانند با توجه به نوع رفتار پرندگان تشخیص دهند کدام گونه آماده عزیمت است.

به اعتقاد کارشناسان بین‌المللی محیط زیست تجهیزات این منطقه حفاظت‌شده یکی  از پیشرفته ترین تجهیزات درنوع خود در جهانست. به کمک این تجهیزات هرروز جلوه های مهمتری از این تالاب بر همگان آشکار می‌شود.

برهمین اساس این منطقه به عنوان مهمترین جلوه تلاش های زیست‌محیطی چین و گل سرسبد تمدن زیست‌محیطی آن مورد حمایت «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین نیز قرار دارد.

از سال ۲۰۱۹(۱۳۹۸) تعداد پرندگان مهاجر ورودی به این تالاب درفصل پائیز از ۳۰ هزار به ۸۵ هزار افزایش یافته است. همچنین گونه‌های بسیاری نادری از پرندگان مانند «پلیکان دالماسی و غاز بارناکل» نیز به این تالاب می‌آیند.

چهاردهمین نشست طرف های توافقنامه رامسر برای حفاظت از تالابها از۵ تا ۱۳ نوامبر (۱۴ تا ۲۲ آبان) در شهر ووهان چین برگزار می‌شود.

طی این نشست در این کلان شهر ۱۱ میلیونی به عنوان اسفنج زیست‌محیطی چین؛ شرکت‌کنندگان حاضر دراین شهر از مناطق مختلف این منطقه حفاظت شده طبیعی بازدید می‌کنند.

از سوی دیگر برخی دیگر از شرکت‌کنندگان مستقر در ژنو سوئیس از طریق تماس تصویری از این شهر بازدید می‌کنند. این شهرچین از جزیره کورس در فرانسه بزرگتر است.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا