کد خبر: 210801108076
جهانروزنامهکشاورزی

فائو: هزینه واردات مواد غذایی ۱۰درصد افزایش یافت

به اعتقاد فائو هزینه واردات مواد غذایی برای کشوهای فقیر افزایش یافته و عواقب ناگواری برای آنان به وجود آورده است. آنها ناچارند بیشتر هزینه کنند و کمتر بدست آورند.

علاوه براین هزینه‌های واردات نهاده های کشاورزی به ویژه کود در سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱) به میزان ۴۸درصد درمقایسه با سال قبل از آن افزایش یافته و به رقم۴۲۴ میلیارد دلار رسیده است.

از جمله دلایل آن افزایش قیمت گاز و کودهای ازتیست. قیمت آنها که روسیه اولین صادرکننده جهانی آن بوده ظرف یکسال سه برابر شده است.

سازمان فائو هشدارداده این عوامل توازن کشورهای فقیر را برهم می‌زند.

این سازمان همچنین درهشدار روز جمعه۱۱نوامبر(۲۰آبان) خود اعلام کرد هزینه واردات موادغذایی درسال ۲۰۲۲ (۱۴۰۱) به‌دلیل افزایش قیمتها با یک رشد ۱۰درصدی نسبت به سال قبل به ۱۹۴۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

این سازمان به همین دلایل درمورد وضعیت مخاطره‌آمیز امنیت‌غذایی درکشورهای فقیر اظهار نگرانی کرده است.

بدین ترتیب میزان حجم واردات موادغذایی برای کشورهای فقیری چون ماداگاسکار، لیبریا و لبنان ثابت می‌ماند اما قیمت آنها ۱۰ درصد رشد می‌کند.

درعوض کشورهای ثروتمند که بیشترین سهم افزایش قیمت ها مربوط به آنها می‌شود شاهد افزایش حجم خرید هستند.

جنوب صحرای آفریقا که در حال حاضر نیز از سوءتغذیه رنج می‌برد مجبور است برای واردات موادغذایی خود با وجود کاهش حجم آن۸/۴ میلیارد هزینه کند.

بر این اساس فائو هشدار می‌دهد این مشکل می‌تواند به ناتوانی این کشورها در امر واردات موادغذایی منجر شود.

کارشناسان دلایل این امر را کاهش ارزش پول ملی این کشورها در مقابل دلار عنوان می‌کنند.

این خود نیز به دلیل بروز جنگ میان روسیه و اوکراین از یکسو و از سرگیری فعالیت های اقتصادی پساکرونایی از سوی دیگر عنوان می‌شود.

درگیری روسیه و اوکراین قیمت غلات را تا حد بی‌سابقه‌ای بالا برد. این دو ابرقدرت کشاورزی ۳۰درصد تجارت جهانی گندم و ۷۸درصد صادرات روغن آفتابگردان جهان را تضمین می‌کردند.

براین اساس بیش از ۳۰ کشور بصورت مستقیم وابسته به واردات ۳۰ درصد از گندمشان از روسیه و اوکراین هستند.

بازگشایی یک مسیر امن دریایی از اول اوت (۱۰مرداد) منجر به خروج ۱۰ میلیون تن محصولات کشاورزی از اوکراین شد. همین امر باعث کاهش جزئی قیمت ها در بازارها شد.

عامل دیگری که منجر به آرامش نسبی بازار شده تولید جهانی گندم به ویژه با تکیه بر تولید روسیه و کانادا درسال زراعی ۲۰۲۲/ ۲۰۲۳(۱۴۰۱/۱۴۰۲) است که به ۷۸۴ میلیون تن می‌رسد.

منبع: فیگارو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا