کد خبر: 270801108852
جهانروزنامه

عقبگرد بازارهای سرمایه اروپا در سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱)

تأمین مالی بنگاه های اقتصادی در بازارهای مالی اروپا در شش‌ماهه نخست سال ۲۰۲۲ (دی۱۴۰۰ تا خرداد۱۴۰۱) به‌شدت کاهش یافته و ارقام آن درحد ارقام قبل از کرونا باقی‌ماند.

این ارقام تا حد زیادی با ارقام سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) نیز فاصله دارند. این امر موضوع اتحاد مجدد بازارهای سرمایه را میان فرانسه و آلمان مطرح کرده است.رؤسای بانکهای مرکزی آلمان و فرانسه اوایل هفته آنرا اعلام کردند.

براساس آمار انجمن مالی بازارهای اروپا سهم تأمین مالی بازارهای اروپایی برای بنگاههای اقتصادی در شش ماهه نخست سال۲۰۲۲(دی۱۴۰۰تاخرداد۱۴۰۱) به ۴/۹درصد رسید.

در حالیکه این رقم درزمان مشابه سال قبل۱/۱۴ درصد و دوسال قبل۳/۱۱ درصد بوده است.

عواملی چون جنگ میان روسیه و اوکراین، بالا رفتن تورم، سیاست های انقباضی پولی بانک های مرکزی و هراس از بروز رکود اقتصادی همگی منجر به این کاهش تأمین مالی بنگاه های اقتصادی از سوی بازارهای مالی اروپا در شرایط تاریک آغاز سال ۲۰۲۲(دی۱۴۰۰) شدند.

مطالب منتشره شده این انجمن در روز پنجشنبه۱۷نوامبر(۲۶آبان) تغییرات عمده فعالیت بازارهای سرمایه در اروپا در سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱) را ناشی از تحولات اقتصادی- اجتماعی و جغرافیای سیاسی جهان ذکر کرده است.

این درحالیست که دوسال قبل از آن میزان تأمین مالی بنگاههای اقتصادی به وسیله منابع مالی بازارهای سرمایه اروپا به رکوردهای قابل توجهی دست یافته بود. این انجمن گردآورنده برجسته‌ترین نهادهای مالی کشورهای اروپایست.

درکل میزان انتشار بدهی و اوراق سهام در شش‌ماهه نخست سال۲۰۲۲(دی۱۴۰۰تاخرداد۱۴۰۱) به میزان ۳۲درصد درمقایسه با سال قبل از آن کاهش یافته است.

این رخداد باعث شد تا موضوع اتحاد بازارهای سرمایه در اروپا مجدد بر سر زبانها جاری شود. موضوعی  که از سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) تاکنون اصلا سخنی از آن به میان نیامده است. هدف آن ایجاد یک بازار سرمایه واحد اروپایی به منظور تقویت گردش سرمایه و تأمین مالی شرکت های نوآفرین و صنایع کوچک و متوسط تعریف شده بود.

براساس نظرات مقامات این انجمن هدف اصلی این بازار متحد سرمایه «شتاب در تأمین مالی اقتصاد» عنوان شده است. اما به اعتقاد آنان شکل‌گیری این بازار هیچ پیشرفت قابل توجهی نداشته است. این موضوع مجددا در ابتدای هفته مطرح شد.

رؤسای بانکهای مرکزی آلمان و فرانسه در مطالب منتشر شده در روزنامه لوموند بخش تریبون در روز دوشنبه ۱۴نوامبر (۲۳آبان) «برفوریت اتحاد حقیقی بازارهای سرمایه دراروپا»  تأکید داشتند.

براین اساس آنها معتقدند: «به‌منظور شتاب بخشیدن به رشد اقتصادی ضمن رعایت تمامی ضوابط زیست محیطی و دیجتالی باید فعالیتهای خود را برای تقویت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی همزمان افزایش دهیم.

بطور مشخص این به مفهوم ایجاد یک نقطه دسترسی اروپایست که به عنوان یک بن‌سازه اطلاعاتی برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی نیز کاربرد خواهد داشت.

اتحاد بازارهای سرمایه ضمن ارتقای معنادار فرصت های مناسب مالی باید عنایت ویژه به شرکتهای نوآفرین داشته باشد.

صنایع کوچک و متوسط نیز باید به این بن‌سازه برای تأمین مالی خود دسترسی آسان داشته باشند.»

رؤسای بانکهای مرکزی آلمان و فرانسه هر دو از دولت های خود خواسته‌اند در دام جدایی در شرایط حساس کنونی ناشی از بحران انرژی، تورم و جنگ روسیه و اوکراین گرفتار نشوند. شرایطی که باعث آسیب فعالیتهای بنگاههای اقتصادی شده است.

آنان می‌گویند: «اتحاد ما به این دلایل بسیار سخت شده اما بسیار ضروری و اجتناب ناپذیر نیز هست. آنچه برای همه اورپا مفید است برای ما نیز به عنوان فرانسه و آلمان مفید است. جدایی ما به ضررماست.»

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا