کد خبر: 260302129964
بازاربازارها و خدمات مالیروزنامهکشاورزی

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ وعده های آبگوشتی برای گوشت قرمز!

گروه صنعت، معدن و تجارت- بنابر اعلام مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی، گوشت قرمز از هفته آینده با نظارت سازمان دامپزشکی وارد کشور شده و بازار این محصول به ثبات می‌رسد.

مسعود امراللهی با اشاره به واردات گوشت قرمز گفت: هفته گذشته ثبت سفارش ها انجام شده است.مدیر کل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد ادامه داد: امیدوارم در هفته آینده با ورود گوشت وارداتی به بازار قیمت گوشت قرمز به ثبات برسد.قیمت هر کیلو شقه گوسفندی در میدان بهمن کیلویی ۳۵۰ تا ۳۵۵ هزار تومان، در مغازهای سطح شهر نزدیک به ۴۰۰ هزار تومان و در میادین میوه و تره بار نیز کیلویی ۲۸۲ هزار تومان است.

پیش از این، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفته بود: تا بازار داخل به ثبات نرسد، صادرات دام زنده ممنوع است. این یعنی تا تضمین تامین گوشت داخل انجام نشود و تعیین تکلیف برای آمار تولید دام در استان‌ها به درستی صورت نگیرد، مازاد دام هیچ دامداری صادر نخواهد شد.

سیدمحمد آقامیری با بیان اینکه باید به صورت هفتگی ۵۰ هزار تن گوشت برای بازار داخل تامین شود و مازاد آن قابلیت صادراتی دارد، گفت: صادرات مطلقا ممنوع نخواهد شد.

وی ادامه داد: ما با قطعه‌بندی مخالف نیستیم بلکه با روش آن مخالفیم، کشتارگاه باید تنها پنج درصد تولید خود را به قطعه‌بندی کند نه اینکه بخش اعظم آن به قطعه‌بندی اختصاص یابد.

سرپرست وزارت جهادکشاورزی افزود: دولت باید به عنوان حامی مردم ورود کند و نگذارد برخی سوداگر بازار را به آشوب بکشند، از بخش خصوصی حمایت می‌کنیم اما از خطای آن حمایت نمی‌کنیم.

براساس اعلام وزارت جهادکشاورزی وی تصریح کرد: تا بازار داخل به ثبات نرسد صادرات دام زنده ممنوع است، خریدار مازاد دام زنده شرکت پشتیبانی امور دام و معاونت بازرگانی است. همچنین تا تضمین تامین گوشت داخل انجام نشود و تا تعیین و تکلیف برای آمار تولید دام در استان‌ها به درستی صورت نگیرد، مازاد دام هیچ دامداری صادر نخواهد شد.

عباس پاپی زاده – رئیس سازمان امور عشایر کشور – نیز در این گردهمایی هم اندیشی مدیران امور عشایر اظهار کرد: در کشور ۲۵۲ هزار خانوار عشایری با ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار رأس دام داریم که ۴۵ درصد از دام کشور را شامل می شود.

وی افزود: عشایر در ۳۵ میلیون هکتار از اراضی کشور، معادل ۵۹ درصد از فضای جغرافیایی ایران زندگی می کنند. عشایر مسئول پدافند غیرعامل در مرزها هستند.

پاپی زاده تصریح کرد: عشایر ۳۵ درصد از صنایع دستی و ۲۵ درصد از گوشت قرمز کشور را تولید می کنند و عرضه عادلانه ۹.۹ میلیون رأس دام به بازار را بر عهده دارند.

وی با بیان مشکلات بخش عشایری کشور گفت: با وجود اهمیت بالای عشایر برای کشور اما سهم عشایر از دسترسی به راه شوسه تنها ۲۴ درصد و برخورداری از آموزش و تحصیل تنها ۷ درصد است.

رئیس سازمان امور عشایر کشور افزود: چشم انداز جامعه عشایری جامعه ای سامان یافته و برخوردار از سهم عادلانه از منابع و امکانات است.

وی عنوان کرد: نظارت بر برنامه‌ها و پروژه ها در جامعه عشایری، نیازسنجی هماهنگی بین دستگاه های اجرایی، اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی و حمایت و ساماندهی عشایر متقاضی اسکان از وظایف سازمان امور عشایر است.

پاپی زاده ادامه داد: طرح زنجیره تولید گوشت قرمز بر پایه پرواربندی، طرح توسعه صنایع دستس و سنتی، طرح توسعه کشت، جمع آوری و فرآوری گیاهان دارویی و طرح توسعه گردشگری جامعه بنیاد عشایری چهار طرح اولویت دار در سازمان امور عشایر کشور است.

رئیس سازمان امور عشایر کشور در پایان با بیان اینکه هوشمندسازی فعالیت‌ها از دیگر اقدامات ما در سازمان امور عشایر کشور است، گفت: از طریق سامانه هوشمند و به صورت برخط نهاده دامی، سوخت، کالا و آموزش به عشایر کشور ارائه می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا