کد خبر: 290801109240
بازارها و خدمات مالیجهانروزنامه

تورم در ژاپن بالاترین میزان از سال ۱۹۸۲ است

ترجمه: سلیم حیدری

ین ضعیف قیمت کالاهای وارداتی را بالا برده است.

آمارهای دولتی روز جمعه نشان داد که رشد قیمت مصرف کننده ژاپن در ماه اکتبر (آبان) به بالاترین حد در ۴۰ سال گذشته رسید که ناشی از ضعف پول ملی و فشارهای هزینه وارداتی بود.

بر اساس این گزارش، شاخص اصلی قیمت مصرف کننده (CPI) در سراسر کشور نسبت به سال گذشته ۳.۶ درصد افزایش یافته است که سریع ترین سرعت رشد را از سال ۱۹۸۲ نشان می دهد. جهش ماه گذشته از افزایش ۳.۵ درصدی مورد انتظار اقتصاددانان و افزایش ۳ درصدی پیش بینی شده فراتر رفت.

افزایش این شاخص، که قیمت‌های بی‌ثبات مواد غذایی تازه را حذف می‌کند، اما محصولات نفتی را نیز شامل می‌شود، تأیید کرد که تورم برای هفتمین ماه متوالی بالاتر از هدف ۲ درصدی بانک مرکزی ژاپن (BOJ) باقی مانده است.

این گزارش حاکی از آن است که محدودیت های عرضه خارجی باعث افزایش قیمت مواد غذایی وارداتی، کالاهای صنعتی و قطعات تولیدی شده است. کاهش ارزش پول ملی ین که امسال بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته است، بر مشکلات افزوده است.

از ۵۲۲ موردی که CPI را تشکیل می‌دهند، ۴۰۶ مورد در اکتبر (آبان) نسبت به سال قبل گران‌تر بودند. در ماه سپتامبر (شهریور) این رقم ۳۸۵ بود.

هزینه های انرژی در این کشور ۱۵.۲ درصد افزایش یافت، در حالی که غذا – به استثنای مواد فاسدشدنی – ۵.۹ درصد افزایش یافت. این سریع ترین افزایش در چهار دهه اخیر است.

در میان اقلام غذایی، ۸۸ درصد گران‌تر از یک سال قبل بودند که در راس آنها نوشیدنی‌های الکلی مانند آبجو و ساکه بود. قیمت کالاهای بادوام خانگی ۱۱.۸ درصد افزایش یافت که بزرگترین افزایش از ماه مارس (فروردین) ۱۹۷۵ تاکنون بود.

BOJ پیش بینی کرده است که میانگین قیمت ها برای سال مالی منتهی به مارس (فروردین) ۲۰۲۳، ۳ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱-۲۲ خواهد بود، اما این افزایش برای سال های ۲۰۲۳-۲۴ تنها به نصف خواهد رسید.

روز پنجشنبه، رگولاتور متعهد شد که محرک های پولی را برای دستیابی به رشد دستمزدها و تورم پایدار و باثبات حفظ کند. نرخ بهره بلندمدت را در حدود صفر و نرخ های کوتاه مدت را در منفی ۰.۱ درصد نگه دارد.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا