کد خبر: 200901112283
جهانروزنامه

مخالفت واشنگتن با خرید شرکت بازی های رایانه ای «اَکیتویژن» توسط مایکروسافت

غول مایکروسافت به منظور غنی سازی مجموعه خود قصد دارد شرکت بازی های رایانه ای «اَکتیویژن» را بارقمی معادل ۶۸ میلیارد دلار خریداری کند.

مقامات سازمان رقابت آمریکا با این موضوع مخالفند و روز پنجشنبه۸دسامبر(۱۷آذر) در این خصوص شکایتی نیز مطرح کرده اند تا این عملیات را متوقف کنند.

از اینرو نتیجه هنوز مشخص نیست.   این مقامات در اطلاعیه ای اعلام کرده اند:« با انجام این خرید سازنده «ایکس باکس» قادر خواهد بود با کنترل دسترسی های متنوع و کاهش یا توقف آنها در انواع بازی ها رقبا را از صحنه خارج کند و این امر به بازی های با اشتراک زیاد در سطوح بالا لطمه می زند.»

اینچنین دخالت مقامات آمریکایی در فعالیتهای بخش خصوصی تا کنون بی سابقه بوده است. این روند بصورت جدی سایر فعالیتهای بخش خصوصی در زمینه های فناوری را زیر سئوال می برد.

بر اساس ادعای سازمان رقابت آمریکا غول مایکروسافت معمولا این نوع شرکتهای کوچک بازیهای رایانه ای را خریداری می کند تا انواع این بازیها را صرفا در انحصار خود درآورد و رقبایی چون«ناینتِندو و سونی» را از میدان خارج کند.

انجام این معامله که در ماه ژانویه(دی۱۴۰۰) توسط روزنامه والستریت فاش شد در دنیای بازیهای رایانه ای بی سابقه بوده است. تا این تاریخ هرگز مایکروسافت  این گونه برای خرید شرکت های بازی های رایانه ای هزینه نکرده بود.

این شرکت در سال۲۰۱۶(۱۳۹۵) شرکت«لینکِداین» را بارقمی معادل۲۶میلیارد دلار خریداری کرد.

اما به نظر می رسد منابع مالی آن نامحدود است و از سال۲۰۱۴(۱۳۹۳) به خریدهای بزرگی از جمله بازیهای رایانه ای «ماینکرافت»نیزدست زده است. در سال ۲۰۱۸(۱۳۹۷) استودیوهای بازی های رایانه ای متنوعی را خریداری کرد.

در سال ۲۰۲۰(۱۳۹۹) علاوه بر استودیو شرکت تولید بازی رایانه ای «بِتِسدا» دارای بازیهای معروفی چون« دُوم، فالوت، اِدلرِزاِسکرول و دیشونورِد را با رقمی معادل۱/۸میلیارد دلار خریداری کرد.

با اعلام توافق خرید شرکت«اَکتیویژن» در ۱۷ ژانویه ۲۰۲۲(۲۷دی۱۴۰۰) ضرورت خدمات اشتراک آن نیز اجتناب ناپذیرتر شد.

چراکه این شرکت طی سالیان طولانی به دلیل برخورداری از معافیتهای گوناگون همواره در عرصه بازیهای رایانه ای پیشتاز بوده و درآمدهای سرشاری نیز کسب کرده است. اتحادیه اروپا نیزاز این توافق خشمگین شده است.

کمیسیون اروپا نیز به دلیل نگرانی ازآسیب دیدن بازارهای رقیب و خارج کردن آنها از صحنه رقابت در این زمینه تحقیقات گسترده ای  را آغاز کرده است.

بنابر اطلاعیه کمیسیون اروپا راهبرد مایکروسافت در خارج کردن رقبا از میدان منجر به« افزایش قیمت ها،‌ کاهش کیفیت و خلاقیت در تولید این بازی ها» خواهد شد.

کمیسیون اروپا همچنین نگران است با اجرای این توافق رقابت در بازار رایانه های شخصی نیز کاهش یابد. چراکه دیگر برای خرید رایانه های شخصی که با سیستم «ویندوز» کار نمی کنند؛ اقبالی وجود نخواهد داشت.

«ویندوز»سیستم عامل مایکروسافت است. انگلستان تولید کننده بازی رایانه ای «کَندی کراش» نیز اعلام کرده با این توافق مخالف بوده و تحقیقات گسترده ای از آن را آغاز کرده است.

اوایل هفته گذشته مایکروسافت اعلام کرد برا ی رفع نگرانیهای اعلام شده قصد دارد معافیتهای خود را به رقبا منتقل کند.

«براد اسمیت» رئیس مایکروسافت در اطلاعیه ای اعلام کرد:« ما معتقدیم توافق برای خرید شرکت«اَکتیویژن» بازار رقابت را فعالترکرده و فرصت های مناسبتری را برای ایفا کنندگان نقش در تولید بازیهای رایانه ای و توسعه آنها فراهم خواهد کرد.»

منبع: روزنامه لیبراسیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا