کد خبر: 260901113072
جهانروزنامه

اتحادیه اروپا با تصاحب شرکت واردکننده گاز یونیپر توسط آلمان موافقت کرد

ترجمه: سلیم حیدری

اتحادیه اروپا به دولت آلمان اجازه داده است که شرکت واردکننده گاز یونیپر و همچنین Sefe (گازپروم آلمانی سابق) را ملی کند.

کمیسیون اروپا تصرف شرکت‌های انرژی Uniper و Sefe (گازپروم آلمانی سابق) توسط دولت آلمان را تایید کرد و گفت که هیچ یک از این اقدامات با قانون ضد انحصار اتحادیه اروپا مغایرت ندارد.

غول انرژی یونیپر -که بزرگترین واردکننده گاز روسیه در آلمان بود- پس از قطع گاز روسیه به آلمان، با مشکلات مالی مواجه شد و این شرکت مجبور شد سوخت را از جاهای دیگر با قیمت های بسیار بالاتر خریداری کند.

اتحادیه اروپا روز جمعه گفت که “به این نتیجه رسیده است که خرید پیشنهادی هیچ نگرانی رقابتی ایجاد نخواهد کرد.” تصمیمات مربوط به کمک‌های دولتی و بسیاری از ادغام ها در کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیازمند چراغ سبز این اتحادیه است.

طرح آلمان برای Uniper

یونیپر گاز بیش از ۱۰۰ شهرداری آلمان و چندین شرکت بزرگ را تامین می کند و ابراز نگرانی کرده است که قطع برق می تواند حیات اقتصادی مشتریانش را به خطر بیندازد. یونیپر گزارش داد که زیان این شرکت روزانه ۲۰۰ میلیون یورو (۲۱۲ میلیون دلار) است که ناشی از خرید گاز گران‌تر در زمانیست که قیمت‌ها در اوایل سال جاری به بالاترین حد خود رسیده بود.

در ماه سپتامبر (شهریور)، روبرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، برنامه‌هایی را برای دولت برای تبدیل شدن به سهام‌دار عمده یونیپر (تاکنون این شرکت متعلق به شرکت فنلاندی فورتوم بود)، اعلام کرد تا آن را از ورشکستگی نجات دهد. ورشکستگی این شرکت در نهایت می‌تواند کل عرضه گاز آلمان را تهدید کند.

تخمین زده می شود که این اقدام بیش از ۳۰ میلیارد یورو برای دولت برلین هزینه داشته باشد. برلین قرار است تمام سهام فورتوم را بخرد و دولت آلمان را صاحب ۹۸.۵ درصد از سهام یونیپر کند. انتظار می رود این تصاحب در روز دوشنبه به تایید سهامداران فعلی یونیپر برسد.

آلمان همچنین می خواهد با تزریق ۸ میلیارد یورو، سرمایه یونیپر را افزایش دهد و پس از تصاحب، با انتشار سهام بیشتر، ۲۵ میلیارد یورو دیگر جذب کند. اتحادیه اروپا هنوز می تواند شرایط کمک های دولتی در مراحل بعدی را تعیین کند.

میراث گازپروم در آلمان

گازپروم آلمانیا یکی از شرکت های تابعه گروه گازپروم روسیه بود. دولت فدرال آلمان این شرکت را در ماه آوریل (فروردین) تحت قیمومیت آژانس شبکه فدرال قرار داد.

نام شرکت سپس به تامین انرژی برای اروپا (Sefe) تغییر یافت. در ماه نوامبر (آبان)، وزارت امور اقتصادی و اقلیم آلمان برای جلوگیری از ورشکستگی قریب الوقوع Sefe، ملی شدن آن را اعلام کرد.

در آینده، وزارت دارایی مسئولیت Uniper و وزارت امور اقتصادی و اقلیم مسولیت Sefe را عهده دار خواهند بود.

منبع: دویچه وله

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا