کد خبر: 041001114226
جهانروزنامه

کرونا در چین با ۵۰۰ هزار مورد ابتلا در روز

ترجمه: محمود نواب مطلق

یکی از مقامات شهرداری شهر ۱۰ میلیون نفری «کینگدائو» طی خبری که بلافاصله حذف شد اعلام کرد در این شهر روزانه نیم میلیون نفر به کرونا مبتلا می‌شوند.

این خود حاکی از آنست  که آمار رسمی نشانگر موج شدید کرونا دراین کشور نیست. موج جدید کرونا در چین ابعاد چشمگیری به خود گرفته‌است.

از اوایل دسامبر(اواسط آذر) دولت چین به دنبال خشم فزاینده مردم این کشور از سیاستهای بسیار سختگیرانه کووید صفربسیاری از آنها از جمله برقراری‌های قرنطینه‌های طولانی و ممنوعیت سفر را لغو کرد.

این سیاست های بسیار سختگیرانه از سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۹)  آغاز شد و تأثیرات نامطلوب بسیار زیادی بر وضعیت اقتصادی چین گذاشت.

در بسیاری از شهرهایی که ابتلا به کرونا تشدید شده مردم به حال خود رها شده‌اند و داروهای ضد کرونا و خودآزمایی‌های این بیماری دراین شهرها درپی افزایش تقاضا بسیار کمیاب شده‌اند.

موج شدید ابتلا به کرونا در چین باعث شده تا قفسه‌های داروخانه‌ها از دارو خالی و بیمارستانها از بیمار پُر شوند. به دلیل آنکه روشهای اجباری کشف موارد ابتلا به پایان رسیده‌اند برآورد درستی از تعداد مبتلایان در دست نیست.

روش های برخورد با موارد عفونت نیز تغییر کرده‌ است. ازاین پس صرفا افرادی که به دنبال نارسائی های تنفسی ناشی از کرونا بمیرند جزو آمار کرونا محسوب می‌شوند.

با این روش تعداد آمار منسوب به کرونا کاهش یافته است.

یکی ازمطبوعات وابسته به حزب کمونیست چین به نقل از مقامات شهرداری شهربندری «کینگدائو» در شرق این کشوراعلام کرد روزانه بین ۴۹۰ تا ۵۳۰ هزار نفر دراین شهر به کرونا مبتلا می‌شوند.

در‌ حالی که آمار رسمی وزارت بهداشت حکایت از ۴هزار مورد ابتلای جدید روزانه دراین شهر دارد. مقامات این شهر نگران افزایش ده درصدی موارد ابتلا در تعطیلات آخر هفته نیز هستند.

چند رسانه دیگر نیز روز جمعه ۲۳دسامبر(۲دی) این آمار را منتشر کردند اما روز شنبه ۲۴دسامبر(۳دی) این خبر از این رسانه‌ها حذف شد و روز شنبه  نیز ارقام آن  به کلی حذف شد.

در این روز وزارت بهداشت چین آمار مبتلایان به کرونا در کل کشور را ۴۱۰۳ نفر بدون هیچ فوتی گزارش کرد. براساس این آمار رسمی در استان« شاندونگ» که شهر«کینگدائو» در آن قرار دارد تعداد مبتلایان جدید فقط۳۱ نفر گزارش شده است.

دولت چین با نظارت شدید بر رسانه‌های این کشور این اخبار را با عنوان «با حساسیت بالای سیاسی» بشدت سانسور می‌کند.

بیشتر رسانه‌های دولتی چین با سیاست جلوگیری از افزایش تنش در مورد موج جدید کرونا اخبار آن را آنچنان که هست منتشر نمی‌کنند و براساس اخبار منتشرشده در آنها بیماری کاملا تحت کنترل قرار دارد.

براساس اخبار این رسانه‌ها آمار کمبود دارو در داروخانه‌ها و پُر بودن بیمارستانها از بیماران کرونایی بندرت در کشور وجود دارد.

مقامات استان شرقی «شیانگشی» درچین روز جمعه ۲۳دسامبر(۲دی) اعلام کرده‌اند تا ماه مارس سال آینده میلادی (اسفند ۱۴۰۱) ۸۰درصد از جمعیت این استان معادل۳۶میلیون نفر به کرونا مبتلا خواهند شد.

براساس اطلاعیه‌ای که دراین خصوص منتشرشده است طی دو هفته اخیر در این استان ۱۸هزار ابتلای جدید گزارش شده که ۵۰۰ نفر از این افراد وضعیت حاد داشته‌اند؛ اما مورد فوتی گزارش نشده است. چنین وضعیتی تاکنون سابقه نداشته است.

براساس برخی گزارشات؛ نهادهای مربوط برای تعطیلات آخرهفته به حالت آماده‌باش در آمده بودند و مقامات در انتظار فرارسیدن روزهای سخت‌تری هستند.

مقامات استان «دونگگوآن» در جنوب این کشور نیزروز جمعه ۲۳دسامبر(۲دی) اعلام کردند شاهد ابتلای روزانه ۳۰۰هزار نفر به کرونا در این استان هستند که این وضعیت درحال تشدید است.

مقامات بهداشتی این شهر ده ونیم میلیون نفری طی اطلاعیه‌ای اعلام کردند: «زیرساختهای درمانی و نیروهای بیمارستانی دراین استان با سخت‌ترین وضعیت تاریخی خود مواجه شده‌اند.»

این مقامات همچنین تصاویری از صفهای طویل بیماران مقابل مراکز درمانی دراین استان و یک پزشک که پشت میزخود درپی چند روز کارپیاپی از خستگی خوابیده است؛ منتشر کرده‌اند. دربسیاری از مناطق چین چنین گزارشهایی منتشر شده‌است.

در بخشهای شرقی شانگهای ۴۰۰ هزار نفر به دلیل تب تحت درمان قرار گرفته‌اند. دربرخی مناطق از جمله شهر ۳۲ میلیون نفری «شونگکینگ» واکسیناسیون از طریق استنشاق در سطح وسیعی آغاز شده‌ است.

خبرنگاران خبرگزاری فرانسه دراین شهر شاهد مراجعه بیماران زیاد کرونایی به مراکز درمانی وانتقال دهها مورد فوتی به سردخانه‌های این مراکز درمانی بوده‌اند.

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا