کد خبر: 241001116611
جهانروزنامه

نگرانی صندوق بین المللی پول از گسترش تنش های اجتماعی در سطح جهان

ترجمه: محمود نواب مطلق

«کریستالینا ژُرژیوا» رئیس صندوق‌بین‌المللی پول روز پنجشنبه ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) دریک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد وضعیت بازار کار در سال ۲۰۲۳ (۱۴۰۲) خرابتر می‌شود.

از اینرو وی خواستار آن شد تا سیاست های پولی صندوق بیش از این انقباضی نشود تا این امرعامل بروز تنشهای‌اجتماعی درجهان و ناتوانی برخی کشورها درپرداخت بدهی هایشان نشود.

وی درانتظار افزایش نرخ بیکاری درسال ۲۰۲۳(۱۴۰۲) است. آیا بانکهای مرکزی جهان درمبارزه خود برضد تورم موفق بوده‌اند؟ صندوق بین‌المللی پولی اینطور احساس می‌کند که موقعیت اقتصادی جهانی به رغم افزایش نرخ بهره‌ بانک های‌ مرکزی مناسب است.

به عقیده رئیس این صندوق که در مصاحبه مطبوعاتیش اعلام کرد: «گرچه به‌نظر می‌رسد کندی روند اقتصادی درسال ۲۰۲۳(۱۴۰۲) بیشتر از حدی باشد که در ماه اکتبر(مهر) پیش‌بینی می‌شد اما بازارهای کار تاکنون به این موضوع انعطاف خوبی از خود نشان داده‌اند واین نکته مثبتی است.»

براساس آمار اعلامی وزارت کار آمریکا نرخ بیکاری دراین کشورنیز درماه دسامبر (آذر) کاهش یافت و به پائین‌ترین حد خود در۵۰ سال اخیرمعادل ۵/۳ درصد رسید. این میزان حتی ازنرخ بیکاری درفوریه ۲۰۲۰ (بهمن ۱۳۹۸) نیز کمتر است.

در منطقه یورو نرخ بیکاری درماه نوامبر(آبان) ثابت باقی‌ماند و به ۵/۶ درصد ازجمعیت فعال رسید. براساس مرکز آمار «اُرواِستات»این میزان نیز پائین‌ترین نرخ تاریخی بیکاری در اروپاست که از ماه اکتبر(مهر) به‌این حد رسید.

این ارقام خوب زمانی مشاهده می‌شوند که فدرال رزرو آمریکا تنها ظرف چندماه نرخ بهره خود را از صفر تا ۵/۴ درصد افزایش و بانک‌مرکزی اروپا از تابستان گذشته نرخ پایه بهره خودرا ۲۵۰ واحد افزایش داده است.

این افزایش نرخ ها باید به‌نحو قابل توجهی به پویایی اعتبارات و سرمایه گذاریها در شرکتهای تجاری آسیب وارد می‌کرد؛ اما تاکنون تأثیر چندانی بر بازارکار نداشته است.

رئیس صندوق بین‌المللی پول همچنین معتقد است: «تا زمانی‌که مردم برسرکارند به‌رغم گرانیها می‌توانند همچنان مایحتاج‌شان را تأمین کنند و توانایی آنان در مصرف طی سومین سه ماهه سال ۲۰۲۲ (دومین سه ماهه سال ۱۴۰۱) به‌خصوص درآمریکا و اروپا به اقتصاد کمک کرد.

اما ما براین امر نیز بخوبی آگاهیم که سیاست های انقباضی بودجه‌ای درنهایت بربازار کار تأثیر می‌گذارند.

چرا که  با توجه به تورم موجود به نظر نمی‌رسد اوضاع بهتر شده باشد وبراین اساس مأموریت بانک های مرکزی در مقابله با آن به اتمام نرسیده و درنتیجه بحران هنوز برقرار است.»

درهمین حال تأکید خانم «کریستالینا ژُرژیوا» برضرورت اجتناب از سیاستهای انقباضی پولی است که می‌توانند عامل تشدید تنش درروابط اجتماعی باشند.

وی در این خصوص می گوید: «امروز ۱۲ژانویه (۲۲دی) است وما درهمین روزهای ابتدای سال‌نو شاهد تنش های اجتماعی آشکار در کشورهایی چون انگلستان، برزیل، پِرو، بُلیوی و کُلُمبیا و هرکدام به دلایل گوناگون؛ هستیم.

در صورت خراب‌شدن شرایط بازارکار دراین کشورها برمیزان تنشهای اجتماعی به نحو قابل توجهی نیز افزوده خواهد شد.»

وی همچنین یادآوری کرد: «تأثیر افزایش نرخ بهره‌بانکی برکشورهای بدهکار بسیار فاجعه‌بارخواهد بود.

چندین‌ماه است صندوق بین‌المللی‌پول درمورد وضعیت بدهی حدود ۶۰ کشور نوظهور و درحال توسعه که  به بحران بدهی دولتی تبدیل شده‌است هشدار می‌دهد.

گرچه ممکن است تعدادی از کشورها دچار کاهش تولیدناخالص داخلی شوند اما این صندوق معتقد است می‌توان از رکوداقتصادی جهانی اجتناب کرد البته  اگر آسیب های دیگری بر اینها افزوده نشوند.

به‌اعتقاد رئیس صندوق بین‌المللی پول ازجمله این آسیب ها تصمیمات چین در سیاست های کرونایی کشورش است که اگر دوباره آنها را تغییر ندهد از سرگیری فعالیت های اقتصادی در این کشور خود می‌تواند نقش مهمی درافزایش رشدجهانی اقتصاد درسال ۲۰۲۳ (۱۴۰۲) داشته باشد.

پایان تورم، کاهش سیاستهای انقباضی پولی، بازگشایی فعالیتهای اقتصادی به یُمن آغاز فعالیتها در چین همگی باعث گشایش بازارهای مالی در سال ۲۰۲۳(۱۴۰۲) خواهند شد.

با این چشم انداز بورس های اروپا روز پنجشنبه۱۲ژانویه(۲۲دی) را با افزایشی خالص به پایان برده و از آستانه هایی عبور کردند که ماه ها بود در پی انتشار آمار تورم در آمریکا که درعین حال غافلگیرکننده نیز نبود این عبور مشاهده نشده بود.

شاخص «کاک۴۰» برای اولین بار از فوریه ۲۰۲۲(بهمن ۱۴۰۱) تا کنون با افزایش ۷۴/۰درصدی پس از عبور از آستانه نمادین ۷هزار واحدی درنهایت به ۶۹۷۵ واحد رسید.

بنابراین شاخص برجسته بورس پاریس بدین ترتیب توانست از ابتدای سال میلادی ۸درصد و ظرف سه ماه گذشته ۲۰ درصد رشد کند. سرمایه گذاران و مدیران در مجموع نسبت به سال آینده خوش بین هستند اما افزایش بیکاری و کندی روند اقتصادی بیش از حد پیش بینی می تواند منجر به بی ثباتی قیمت ها دراین سال شود.

به ویژه آنکه به اعتقاد کارشناسان در مصاحبه با نشریه تریبون« این قیمتها  نسبت به واقعیتهای اقتصادی موجود بیش از حد ارزشگذاری شده اند.»

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا