کد خبر: 021101117777
اقتصاداقتصاد کلانانرژیروزنامه

کاهش ارز آوری پتروشیمی ها در روزهای بحران

تعطیلی واحدهای پتروشیمی در شرایطی که بحران ارزی گریبان اقتصاد را گرفته است، تهدیدی برای تامین درآمد ارزی تلقی می شود

علی رمضانیان

صنعت پتروشیمی، یعنی ارزآورترین صنعت کشور، این روزها حال خوبی ندارند. مشکلات گازی کشور سبب شده تا شرکت‌های  پتروشیمی اوره‌ای نتوانند به کار خود ادامه داده و مجبور به توقف تولید شده‌اند.

در حال حاضر شش شرک بزرگ اوره ای در کشور داریم که پنج شرکت در بازار سرمایه حضور داشته و به همین دلیل اطلاعات آنها به راحتی قابل دسترسی است.

به گزارش عصر اقتصاد ، در روزهای اخیر پنج شرکت  اوره ای بورسی اعلام کردند که به دلیل برودت هوا تعطیل شده‌اند.

شرکت‌های بورسی تولید کننده اوره عبارت اند از پتروشیمی پردیس، پتروشیمی شیراز، کود شیمیایی اوره لردگان، صنایع پتروشیمی کرمانشاه و پتروشیمی خراسان هستند که اتفاقا هر پنج شرکت در هفته های اخیر در کدال اطلاعیه‌ای در خصوص تعطیلی کارخانه یا بخشی از کارخانه خبر دادند.

تعطیلی ارزآورترین صنعت

پتروشیمی از جمله صنایع ارزآور کشور و شاید مهمترین ارزآور کشور باشد که همواره در شرایط سخت اقتصادی به کمک اقتصاد ایران امده‌اند. اما در حال حاضر که شرایط اقتصادی بد بوده  و قیمت ارز یکه تازی می کند، مشکل تولید این شرکت‌ها عجیب است.

به گفته کارشناسان، صنعت پتروشمی در شرایط سخت تحریم‌های اقتصادی و چهار سال و چهار ماه گذشته که آمریکا از برجام خارج شده، توانسته است بیش از ۵۰ میلیارد دلار صادرات داشته(متوسط سالانه ۱۲.۵ میلیارد دلار) و جلوی خروج ۲۵ میلیارد دلار ارز برای تامین کودهای شیمیایی بخش کشاورزی و مواد اولیه مورد نیاز صنایع تکمیلی داخلی در راستای زنجیره ارزش را گرفته، و از  طرفی با تزریق ارز حاصله از صادرات نقشی بسزا ایفا کند.

کاهش دو برابری صادرات

در آذر امسال فروش شرکت‌های پتروشیمی در بخش‌های داخلی و خارجی وضعیت عجیبی را  تجربه کرد. در واقع شرکت‌های پتروشیمی در بخش صادرات با مشکل اساسی مواجه شد و ارزآوری کمی داشتند.

این در حالی است که بیشترین ارزاوری را این بخش دارد.

بر اساس این گزارش، شرکت پتروشیمی کرمانشاه، در بخش فروش خارجی کاهشی بیش از دو برابری داشت. شرکت پتروشیمی شیراز فروش مناسب و رو به رشدی داشت اما پتروشیمی پردیس در بخش فروش خارجی کاهشی دو برابری داشته و از صادرات ۴۲ هزار میلیارد ریالی در ابان ۱۴۰۱ به رقم ۲۰ هزار میلیارد ریال در آذر امسال رسید.

پتروشیمی خراسان نیز در صاردات کاهشی دوبرابری داشته و از رقم چهار هزار و ۳۹۴ میلیارد ریالی به رقم دو هزار میلیارد ریال رسید.

شرح فروش ابان ۱۴۰۱ فروش اذر  ۱۴۰۱
پتروشیمی کرمانشاه فروش داخلی ۱,۰۱۵,۴۳۰ ۳,۱۸۲,۷۱۸
فروش صادراتی ۵,۲۲۷,۳۱۱ ۲,۸۵۴,۳۵۸
پتروشیمی شیراز فروش داخلی ۶,۹۳۸,۹۹۸ ۷,۶۷۷,۴۸۳
فروش صادراتی ۱۰,۷۹۳,۲۷۰ ۱۷,۶۳۶,۷۳۷
پتروشیمی پردیس فروش داخلی ۶,۸۲۱,۷۹۸ ۱۲,۹۳۸,۰۱۸
فروش صادراتی ۴۲,۹۵۴,۵۸۵ ۲۰,۳۰۵,۸۷۴
پتروشیمی خراسان فروش داخلی ۲,۶۱۷,۶۱۰ ۲,۳۲۰,۵۶۷
فروش صادراتی ۴,۳۹۴,۳۳۸ ۲,۰۴۶,۱۳۹

تعطیلی کارخانجات علت اصلی کاهش صادرات

در حال حاضر پنج شرکت بورسی اعلام کردند که تولید خود را به دلیل برودت هوا کنسل کرده و تا اطلاع ثانوی تولیدی نخواهند داشت.

شرکت پتروشیمی خراسان در ۱۸ دی ۱۴۰۱ العام رکد که به دلیل برودت هوا  شرکت گاز اقدام به قطع گاز ورودی مجتمع کرده و درنتیجه واحدهای آمونیاک و اوره بطور کمل از سرویس خارج شده و تولید ان تا اطلاع ثانوی قطع شده است.

شرکت کود شیمیایی اوره لردگان نیز در تاریخ ۲۲ دی ۱۴۰۱ طی نامه ای در کدال اطلاع رسانی کرد  که به دلیل قطعی گاز ورودی مجتمع به دلیل برودت هوا، بخشی از تولید کارخانه متوقف شده است.

شرکت پتروشیمی شیراز نیز طی  مفصلی در کدال شرح داد: احتراما، به استحضار می رساند پیرو مکاتبات شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت گاز استان فارس، به دلیل برودت هوا و افت فشار گاز، از روز جمعه  مورخه ۲۳ دی ۱۴۰۱ واحدهای تولیدی اوره و آمونیاک منطقه۳ مجتمعازسـرویس خارج و عملیات تعمیرات  اضطراری واحدهای مذکورشروع شد.

بدیهی است به  محض رفع محدودیت ناشی از افت فشار گاز، مراتب به اطلاع سهامداران محترم خواهد رسید. مزید استحضار است پیش بینی تولید جهت سال۱۴۰۱ بر مبنای ۳۳۰ روز تولید لحاظ شده است.

با عنایت به مراتب اعلام شده پیش بینی می شود این شرکت تا پایان سال جاری مقادیر تولید پیش بینی شـده را محقق کند.شایان ذکر است عطف به اطلاعیه باشـماره پیگیری ۹۶۹۴۵۱ مور خ ۱۹ آذر ۱۴۰۱  واحدهای تولیدی اوره و آمونیاک منطقه دو شـرکت با ظرفیت ۸۰ درصد و واحد های تولیدی اسید  نیتریک، نیترات آمونیوم، آرگونو uan در ظرفیت اسمی در حال فعالیت هستند.

واحد متانول نیز عطف به اطلاعیه مذکور ازسرویس خارج است.

شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه نیز در تاریخ ۱۱ دی ۱۴۰۱  در کدال نوشت که به دلیل بردوت هوا و افت فشار گاز دریافتی از خطوط اصلی گاز ، بخشی از تولید کارخانه تعطیل شده‌است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا