کد خبر: 091101118877
جهانروزنامه

بلژیک از تحریم الماس روسیه توسط اتحادیه اروپا حمایت نخواهد کرد

ترجمه: سلیم حیدری

نخست وزیر الکساندر دی کرو می گوید که این اقدام بی معنی است. الکساندر دی کرو، نخست وزیر بلژیک روز جمعه گفت، بلژیک هرگز از ممنوعیت واردات الماس روسیه به اتحادیه اروپا حمایت نخواهد کرد و افزود که اقداماتی از این دست تنها در صورتی موثر خواهند بود که در سطح جهانی معرفی شوند.

اتحادیه اروپا در حال کار بر روی دهمین دور تحریم های روسیه به دلیل عملیات نظامی مسکو در اوکراین است. لهستان و کشورهای بالتیک برای ممنوعیت الماس روسیه از بازار این بلوک و همچنین اقدامات دیگری مانند قطع ارتباط بانک‌های بیشتر از سیستم پرداخت سوئیفت و محدودیت‌های همکاری در انرژی هسته‌ای فشار می‌آورند.

دی کرو در پاسخ به سوالی درباره تحریم پیشنهادی به خبرنگاران گفت: ما از ممنوعیت عرضه الماس حمایت نمی کنیم.

دی کرو گفت که حجم عرضه الماس روسیه به بلژیک از زمان اعمال تحریم های مرتبط با اوکراین ۸۰ درصد کاهش یافته است، اما تاکید کرد که صادرات سنگ های قیمتی روسیه به طور کلی کاهش نیافته است.

گام‌هایی [از این نوع] فقط در سطح جهانی باید برداشته شود. ایجاد سیستمی برای ردیابی منشاء الماس برای موثر واقع شدن تحریم ها ضروری است. در غیر این صورت، الماس همچنان راه خود را به بازار پیدا خواهد کرد.

در ماه اکتبر (آبان)، کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممنوعیت واردات از غول معدنی روسی آلروسا را به عنوان بخشی از بسته هشتم تحریم ها مورد بحث قرار دادند.

با این حال، این شرکت روسی معدنچی جواهر از لیست نهایی که شامل ۲۹ شخص حقیقی و هفت شخص حقوقی است، خط خورد.

بر اساس گزارش ها، این چرخش پس از آن صورت گرفت که بلژیک، خانه بزرگ ترین مرکز تجارت الماس جهان در آنتورپ، تحریم های اتحادیه اروپا را مسدود کرد و هشدار داد که این حرکت می تواند هزاران شغل در این شهر را از بین ببرد.

بر اساس آمار رسمی بلژیک، این کشور همچنان در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ به ارزش ۶۷۶ میلیون یورو (۷۳۴ میلیون دلار) الماس روسی وارد کرد که پس از آن در سه ماه منتهی به پایان سپتامبر (شهریور) به ۱۵۴ میلیون یورو (۱۶۷ میلیون دلار) کاهش یافت.

آلروسا، بزرگترین تولید کننده الماس جهان با ۳۰ درصد سهم بازار جهانی، در فهرست تحریم های آمریکا قرار گرفته است.

واشنگتن واردات الماس خام روسی را ممنوع کرده است، اما در صورتی که به طور قابل توجهی در کشورهای دیگر تغییر شکل یافته باشد، می توان گفت هنوز از این طریق جواهرات را وارد می کند.

گزارش ها حاکی از آن است که مقامات بلژیکی نگران از دست دادن این بازار تجاری به مراکز تجاری الماس در هند و امارات متحده عربی هستند.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا