کد خبر: 171101119889
جهانروزنامه

هند برای دور زدن تحریم‌های نفتی روسیه، دلار را کنار می گذارد

ترجمه: سلیم حیدری

طبق گزارش‌ها، پالایشگاه‌های محلی از درهم امارات برای بیشتر پرداخت های نفت روسیه که از تجار مستقر در دبی خریداری می‌شود استفاده می‌کنند.

رویترز هفته گذشته به نقل از منابع آگاه گزارش داد که پالایشگاه های هندی اکنون برای پرداخت نفت روسیه که از طریق معامله گران مستقر در امارات متحده عربی خریداری می کنند، از درهم اماراتی به جای دلار آمریکا استفاده می کنند.

مقامات هندی از اقداماتی که گروه ۷ در واکنش به درگیری در اوکراین علیه روسیه اتخاذ کرده است، حمایت نکرده است. هدف از این اقدامات کاهش درآمدهای انرژی مسکو است.

سقف قیمتی ۶۰ دلاری در هر بشکه برای صادرات نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا، کشورهای G7 و استرالیا در ۵ دسامبر (اواخر آبان) معرفی شد. این مکانیسم شرکت های غربی را از ارائه بیمه و سایر خدمات به ارسال کنندگان نفت روسیه منع می کند، مگر اینکه محموله زیر این قیمت از این کشور خریداری شود.

اقدام مشابهی که صادرات نفت را هدف قرار می دهد در ۵ فوریه (۱۶ بهمن) اجرایی شد. این اقدام قیمت فرآورده های نفتی پالایش شده وارداتی از روسیه را ۱۰۰ دلار در هر بشکه برای گازوئیل و ۴۵ دلار در هر بشکه برای نفت کوره تعیین می کند.

اگرچه دهلی نو تصمیم گرفت در این محدودیت‌ها شرکت نکند، اما بانک‌ها و موسسات مالی هندی در مورد تسویه پرداخت‌ها محتاط هستند، تا ناخواسته با سایر اقدامات اعمال‌شده علیه روسیه مغایرتی ایجاد نشوند.

تلاش‌های قبلی برای پرداخت‌های تاجران نفت خام روسیه به درهم از طریق بانک‌های دبی شکست خورد و پالایشگاه‌های هندی مجبور شدند به ارز ایالات متحده برگردند. این منابع به خبرگزاری گفتند که بانک دولتی هند، بزرگترین بانک کشور، اکنون پرداخت‌های درهم را تسویه می کند و برخی جزئیات این تراکنش‌ها را فاش می کند.

طبق گزارش‌ها، پالایشگاه‌های هندی بیشتر خریدهای نفت خام روسیه را از تاجران مستقر در دبی انجام می‌دهند، از جمله اورست انرژی و لیتاسکو که واحدی از شرکت بزرگ نفت روسیه لوک اویل است.

در ژوئیه (خرداد) سال گذشته، گزارش‌های رسانه ای منتشر شد مبنی بر اینکه روسیه انتظار دارد برخی از خریداران هندی پول خرید نفت خام را به درهم پرداخت کنند. بنا بر این گزارش‌ها، بعداً، پالایشگاه‌های هندی برای زغال سنگ روسیه نیز به یوان و درهم روی آوردند.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا