کد خبر: 221101120335
اخبار شرکت ها

گهر زمین سرآمد خاورمیانه؛ گام بلند گهر زمین در سال ۱۴۰۱ در جاده پیشرفت

شرکت سنگ آهن گهر زمین، بزرگترین معدن سنگ آهن روباز کشور و خاورمیانه شناخته می‌شود و افزایش تولید در زنجیره ارزش با اجرای پروژه‌های بزرگ و مهم همواره در دستور کار قرار داشته و عملکرد سال جاری نشان از تحولات مثبت و حرکت رو به جلو در این شرکت حکایت می کند.

به گزارش عصراقتصاد، شرکت گهر زمین دارای سال مالی منتهی به آذر است و آمارها نشان می‌دهد که عملکرد سال مالی ۱۴۰۱ در امر تولید و فروش بهتر از سال مالی ۱۴۰۰ بوده است و شرکت در مسیر توسعه قرار گرفته و سرعت خود را در بخش عملیاتی بیشتر کرده است.

بر اساس این گزارش، بالغ بر ۳۳.۲ میلیون تن انواع محصولات طی ۱۲ ماهه منتهی به آذر سال جاری به تولید رسید که در مقایسه با عملکرد سال مالی قبل، رشد ۱.۷ میلیون تنی معادل ۶ درصدی را نشان می دهد که دستاورد مهمی ‌‌برای این شرکت تلقی می‌شود. این در حالی است که بسیاری از شرکت‌ها در یک سال اخیر به دلایلی همچون قطعی برق و گاز با افت قابل ملاحظه تولید مواجه بوده‌اند.

شرکت گهر زمین موفق شد رکورد تولید کنسانتره و سنگ آهن دانه‌بندی شده را طی سال مالی ۱۴۰۱ در مقایسه با کل دوره‌های مشابه جابجا کند و با تولید ۶.۴ میلیون تن کنسانتره و ۹.۶ میلیون تن سنگ آهن دانه‌بندی شده، جهشی ۳۱ درصدی در تولید کنسانتره و ۲۵ درصدی در تولید سنگ آهن دانه بندی در مقایسه با سال مالی گذشته را به ثبت برساند.

در دی ماه ۱۴۰۱ نیز رکورد ماهانه تولید کنسانتره برای سومین بار در سال جاری شکسته شد و این شرکت توانست به رکورد تولید ۶۰۷ هزار تن کنسانتره دست یابد.

با توجه به اهمیت و جایگاه تولید، واحد فرآوری شرکت قصد دارد در سال مالی منتهی به آذر ماه ۱۴۰۲ با انجام اصلاحاتی روی خطوط تولید و اجرای برنامه نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCM)، تولید کنسانتره خود را به ۷ میلیون تن رسانده و در بخش سنگ‌شکنی نیز ۱۰ میلیون تن تولید داشته باشد.

همچنین شرکت در اردیبهشت سال جاری رکورد تولید گندله را با تولید ۴۵۴ هزار و ۶۳۱ تن شکست و این مسیر با قدرت بیشتر ادامه یافت و در نهایت، طی ۱۲ ماه بالغ بر ۳.۵ میلیون تن گندله از چرخ تولید خارج شد و رشد قابل قبولی در مقایسه با سال گذشته به معرض نمایش می‌گذارد.

از سوی دیگر، به دلیل تحریم‌ها و بسته بودن درگاه‌های صادراتی و مشکلات فراوان اقتصادی در کشور و چالش تامین انرژی صنایع در تابستان و زمستان، شرکت‌های هم‌گروه با کاهش شدید فروش مواجه شده‌اند؛ اما با وجود این، شرکت گهر زمین بر خلاف رقبای خود، موفق به ثبت فروش مناسب داخلی و تداوم و افزایش صادرات شد و رکورد تازه‌ای از خود برجای گذاشت.

صادرات ۱.۱ میلیون تنی در سال مالی ۱۴۰۱ به هیچ وجه قابل مقایسه با ۴۳ هزار تن سال مالی ۱۴۰۰ نیست. فروش داخلی نیز وضعیت مناسبی داشته و با همه مصائب، افت چندانی در مقایسه با سال مالی قبل نشان نمی‌دهد و شرکت توانسته شرایط با ثباتی را در بازار داخل ایجاد کند.

علاوه بر این موارد، «کگهر» موفق شده نرخ فروش محصولات خود را افزایش دهد و از ۸ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان به ۸.۹ درصد برساند که اقدام راهبردی مؤثری در ارتقاء سودآوری شرکت محسوب می‌شود.

در مجموع، افزایش مقداری فروش و ارزش افزوده تولید گندله بر رشد درآمدهای عملیاتی شرکت اثر مهمی‌گذاشت و بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال فروش عایدی شرکت بود.

این شرکت در راستای جلوگیری از خام فروشی و کسب حاشیه سود بالاتر، اقدام به سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی خطوط تولید گندله و آهن اسفنجی کرده که مهم‌ترین آن دو خط مگا مدول تولید آهن اسفنجی به ظرفیت ۱.۸۵ میلیون تن در سال و خط ۲ گندله به ظرفیت ۲.۵ میلیون تن است.

خط ۴ و ۵ تولید کنستانتره در مراحل پایانی تحقیقات و مطالعات فنی قرار دارد و خط ۲ گندله‌سازی با چشم‌اندازی برای تولیدات داخلی و بومی، با ظرفیت سالانه ۵ میلیون تن در برنامه‌های کاری شرکت قرار دارد.

با راه‌اندازی طرح‌های توسعه و پروژه‌های جدید، در سال‌های آینده علاوه بر افزایش میزان اشتغال در منطقه، حاشیه سود شرکت گهر زمین نیز بالاتر خواهد رفت؛ اکنون شرکت در حاشیه سود خالص حدود ۵۰ درصدی فعالیت می‌کند.

البته این شرکت در راستای نیل به اهداف برنامه‌های توسعه‌ای خود، در اواسط تیر سال جاری به طور رسمی ‌بهره‌برداری از خط ۳ کارخانه کنسانتره با ظرفیت ۲ میلیون تن در سال را اعلام کرد و کلید آغاز فعالیت آن را زد.

برای اجرای این طرح بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شد و افراد شاغل در مجموعه گهر زمین به ۶۰۰۰ نفر افزایش یافت.

ساخت ۲ واحد مگامدول آهن اسفنجی به ظرفیت ۳.۷ میلیون تن، کارخانه ذوب و ریخته‌گری به ظرفیت ۳ میلیون تن، کارخانه نورد گرم (فولاد آلیاژی) به ظرفیت ۳ میلیون تن و ساخت ۲ واحد نیروگاه سیکل ترکیبی هر یک به ظرفیت ۵۰۰ مگاوات، جزو پروژه‌هایی هستند که می‌توانند موجب افزایش سهم گهر زمین در بازار زنجیره ارزش شوند.

البته با راه‌اندازی سایر پروژه‌ها، علاوه بر رشد درآمدزایی و سودآوری شرکت، میزان اشتغال‌زایی در شهرستان سیرجان استان کرمان بیشتر خواهد شد.

یکی دیگر از اقدامات راهبردی شرکت در سال مالی ۱۴۰۱، اجرای پروژه حمل پیوسته مواد معدنی (IPCC) است که علاوه بر افزایش قدرت و سرعت تولید و استخراج ماده معدنی، هزینه حمل را نیز کاهش می‌دهد و در کاهش آلودگی محیط زیست نیز اثر مثبت می‌گذارد.

به علاوه، در پروژه انتقال آب از خلیج فارس پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای حاصل شد و در سال جاری، طلسم استفاده از آب دریا به وسیله شرکت گهر زمین شکسته شد.

افزایش حجم تولید آب حاصل از احداث سد باطله، افزایش دو برابری ظرفیت انبار ریلی، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل با احداث جاده‌های دسترسی به شرکت، صرفه‌جویی در به‌سازی جاده ریلی از جمله دستاوردهای شرکت سنگ آهن گهر زمین بوده است.

ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که در سومین اجلاس سراسری نشان تعالی کیفیت که با حضور ۵۵ شرکت صنعتی و معدنی برگزار شد، ضمن معرفی دستاوردها و افتخارات شرکت سنگ آهن گهر زمین، نشان لیاقت و ارزش‌آفرینی ملی به این شرکت اهدا شد.

علاوه بر این افتخار، شرکت سنگ آهن گهر زمین در چهارمین جایزه مسئولیت‌های اجتماعی و پایداری بنگاه‌های اقتصادی، موفق به کسب رتبه برتر مسئولیت‌های اجتماعی در بین بنگاه‌های اقتصادی کشور شد.

همچنین در اجرای ششمین برنامه عملکرد HSE که به وسیله سازمان توسعه‌ و نوسازی معادن ‌و صنایع‌ معدنی ایران (ایمیدرو) برای شرکت‌های تابعه برگزار شد، لوح «سطح امتیاز عالی تک ستاره در عملکرد مدیریت HSE» از آن شرکت گهر زمین شد.

در مجموع، عملکرد سال ۱۴۰۱ شرکت سنگ آهن گهر زمین قابل قبول بوده و اقدامات بسیاری به منظور پیشبرد اهداف و افزایش درآمدزایی و سودآوری انجام گرفت و قطعا در سال‌های آتی از این شرکت بیش از پیش خواهیم شنید.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا