کد خبر: 241101120715
جهانروزنامه

هشدار صندوق بین المللی پول به السالوادُر درباره مخاطرات استفاده از بیت کوین

منبع: محمود نواب مطلق

رئیس‌جمهور السالوادُر در سپتامبر۲۰۲۱( شهریور۱۴۰۰) تصمیم گرفت کشورش اولین کشوری باشد که از بیت کوین به عنوان پول رسمی علاوه بر دلار آمریکا استفاده می‌کند.

صندوق بین‌المللی پول به‌این کشورهشدار داده که وابستگی به این ارز مجازی به عنوان پول رسمی مخاطراتی برای این کشور درپی خواهد داشت.

این صندوق در گزارشی که  روز جمعه۱۰فوریه (۲۱بهمن)  دراین مورد  منتشرکرد هشدارداد: «بیت کوین برای السالوادُر مخاطراتی در زمینه‌های حاکمیت و ثبات مالی، پایداری امورمالیاتی و همچنین موارد مربوط به حمایت از مصرف‌کنندگان درپی خواهد داشت.»

بانک جهانی نیز به همراه صندوق بین‌المللی پول براین باور است استفاده از این ارز مجازی به عنوان پول رسمی کشور احتمال انواع پولشویی‌ها  و همچنین انواع فعالیت های مالی غیرقانونیِ آسیب‌رسان به اقتصاد السالوادُر را افزایش می‌دهد.

به اعتقاد آنها گرچه این مخاطرات هنوز به دلیل استفاده محدود از بیت‌کوین ظاهر نشده‌اند اما به دلیل اصلاحات جدید قانونی دراستفاده از داراییهای رمزنگاری شده احتمال ظهورشان افزایش خواهد یافت.

صندوق بین‌المللی پول به دولت السالوادُرتوصیه می‌کند: «نظر به مخاطرات قانونی، آسیبهای مالیاتی و ماهیت سفته بازی بازار ارزهای مجازی؛ مقامات دولتی باید از اجرای طرح هایی با هدف گسترش استفاده از این ارزها اجتناب کنند.»

این صندوق درهمین چارچوب از دولت السالوادُرخواسته است در تراکنشهای مربوط به ارزهای مجازی خود شفافیت بیشتری اعمال کند وهمچنین در تأمین سلامت مربوط به سبدمالی این نوع ارز بیشتر تلاش کند.

بیت‌کوین در نوامبر۲۰۲۱ (آبان۱۴۰۰) پس از رسیدن به نقطه اوجش تا مرز۶۷۷۳۴دلار هم رسید. اما درحال حاضر ارزش آن سقوط کرده و به ۲۲هزار دلار رسیده‌است.

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول تولید ناخالص داخلی السالوادُر در سال۲۰۲۲ (۱۴۰۱) در یک حد قوی با رقمی معادل۸/۲ درصد ثابت باقی‌ماند. این گزارش همچنین هشدار می‌دهد هرگونه کاهش روند فعالیتهای اقتصادی در آمریکا بر اقتصاد این کشورآمریکای مرکزی تأثیر می‌گذارد.

منبع: فیگارو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا